افزایش ریسک زندگی در استان تهران

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، مهدی زارع؛ استان تهران حدود 13 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت این استان طبق سرشماری سال 1395 بالغ بر 13 و نیم میلیون نفر بوده است که 94 درصد در شهر ها و 6 درصد در روستا ها زندگی می نمایند. استان تهران، از شهر های تهران - شهریار - اسلامشهر - ری - پاکدشت - دماوند - شمیران - ورامین و فیروزکوه تشکیل شده است.

افزایش ریسک زندگی در استان تهران

چهار هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که 7 درصد مساحت شهر را شامل می گردد، 18درصد جمعیت مرکز در این بافت سکونت دارند. برآورد می گردد که در استان تهران 7000 هکتار بافت فرسوده وجود دشته باشد. بافت های فرسوده، محدوده های آسیب پذیر شهر است که نیازمند برنامه ریزی و مداخله هماهنگ برای ساماندهی و ارتقای کیفیت سکونت است.

مخاطرات اصلی استان تهران زلزله، سیلاب، فرونشست زمین، خشکسالی، زمین لغزش و تغییر اقلیم هستند. وجود ساختمان های فرسوده و ناپایدار شهری، قرار گیری پالایشگاه های نفت و گاز در حریم و حتی داخل شهرها، نبود سیستم یکپارچه برق شهری به ویژه در منطقه ها جنوبی شهر بخشی از مخاطراتی است که تهران را تهدید می نماید.

وقوع دو حادثه در ساختمان های پلاسکو 30 دی ماه 1395 و دی کلینیک سینا اطهر 10 تیر 1399 آسیب پذیری بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را نشان داد. بیش از 300 بنای قدیمی و خطرناک مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد. از سوی دیگر طرح جهش فراوری مسکن که در دولت سیزدهم اعلام شده است، در تمام شهر های تازه استان تهران به غیر از شهر تازه پردیس، اجرا می گردد.

شهر های پرند، هشتگرد، ایوانکی و احتمالا شهر های جنوبی تهران از جمله منطقه های هستند که واحد های جهش فراوری مسکن در آن منطقه ها ساخته خواهد شد. ساکنان بافت فرسوده تهران هم مشمول دریافت تسهیلات و شرایط پروژه جهش فراوری مسکن می شوند و به صورت خود مالکی می توانند ساخت و ساز تازه انجام دهند. سرمایه گذاران هم می توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند و در سطح شهر در قالب پروژه جهش فراوری مسکن ساخت و ساز نمایند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر های تازه در چهارم شهریور 1400 گفت ساخت سه شهرک در استان تهران برنامه ریزی شده و فرآیند صدور مجوز احداث این شهرک ها در مراحل مختلف قرار دارند، هم در شرق و هم در جنوب غرب تهران مکان یابی ساخت این شهرک ها اجرا شده و باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد. این اقدام به چند علت می تواند موجب نگرانی باشد: اولا افزایش جمعیت مهاجرانی که برای سکونت در این شهر های تازه به تهران و شهر های پیرامونش می آیند و دوم آنکه در ساخت بنا های تازه به علت کیفیت احتمالا پایین، بافت فرسوده تازه به مساحت استان تهران افزوده گردد.

اصل ساخت شهرک های تازه در محدوده استان تهران موجب نگرانی است. از آنجا که همین جمعیت کنونی در استان تهران در محدوده هایی با مسائل گوناگون از ریسک زلزله تا بحران آب و فرونشست زمین، مستقر هستند، توسعه شهر های تازه در این استان معرضیت را در ریسک سوانح افزایش می دهد.

شهر های تازه پردیس در 17 کیلومتری تهران با جمعیت فعلی 74 هزار و جمعیت مصوب 450 هزار نفر پرند در 35 کیلومتری تهران، با جمعیت فعلی: 98 هزار و جمعیت مصوب 483 هزار نفر، اندیشه در 11 کیلومتری تهران، با جمعیت فعلی 117 هزار و جمعیت مصوب 130 هزار نفر و شهر در حال احداث خوارزمی (در حدود 15 کیلومتری شمال شهر پردیس و بر فرادیوره پهنه گسله فعال مشا) در 45 کیلومتری شمال شرق تهران، با جمعیت مصوب 35 هزار نفر از محدوده های در حال ساخت و برنامه ریزی شده در استان تهران هستند.

در این شهر ها مجموعا برای استقرار جمعیتی بالغ بر یک میلیون و صد هزار نفر جایابی شده است. این جمعیت تازه به معنای افزایش معرضیت در برابر انواع مخاطرات برای آینده استان تهران است. از هم اکنون می توان و باید جلوی این فرایند مخاطره آمیز و ریسک افزا گرفته گردد.

منبع: فرارو

به "افزایش ریسک زندگی در استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ریسک زندگی در استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید