بادگیرهای سنتی کرمان به تدریج خراب شده و به تاریخ می پیوندند

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، بادگیرهای سنتی کرمان به تدریج خراب شده و به تاریخ می پیوندند.

بادگیرهای سنتی کرمان به تدریج خراب شده و به تاریخ می پیوندند

توجه به گردشگری و بناهای تاریخی کرمان همیشه در فراز و نشیب های سینوسی گرفتار بوده است و بدون شک در حال حاضر نیز نگاه مدیریت ارشد استان آنچنان که باید به صنعت گردشگری حمایتی نیست.

عدم اتمام پروژه های در دست اجرا از سالهای قبل، عدم تعریف طرح های قابل توجه گردشگری و بازسازی آثار تاریخی و توسعه زیر ساخت های گردشگری در عمل موجب شده این صنعت استان کرمان در پسا کرونا هم منظره مناسبی نداشته باشد.

هم اکنون پروژه هایی مانند عمارت شتر گلو، ساماندهی باغ هرندی کرمان، ساماندهی باغ کلانتر، حمام باغ لله و بزرگترین خانه خشتی ایران در رفسنجان و بازار کرمان و دهها کاروانسرا در این مجموعه معطل مانده و طرح ساماندهی قلعه دختر و قلعه اردشیر هم که احتیاج به حمایت مدیران ارشد کرمان دارد، رها شده است.

بافت تاریخی کرمان جزیره ای شده است

در این میان بافت تاریخی کرمان در گذر دهه های اخیر رفته رفته نابود شده و از بافت غنی تاریخی کرمان فقط چند خانه تاریخی مجزا در شهر به جامانده است که بیشتراً در حال فرسودگی و تخریب هستند.

در این میان هر چند یزد به شهر بادگیرها معروفیت یافته که البته این امر هم به دلیل توجه مسئولان این شهر به آثار و نمادهای تاریخی است که منجر به ثبت جهانی این شهر نیز شده است اما کرمان هم بادگیرهای متعدد و بسیاری در خود جای داده که بیشتراً تخریب و یا در حال تخریب شدن هستند و کسی هم به این مهم توجه ندارد. با کمی دقت میتوان تفاوت گردشگری در یزد و کرمان را در همین مساله یافت.

دهها بادگیر در استان کرمان در حال تخریب کامل هستند و این در حالیست که خانه های تاریخی کرمان نیز گه گاه زیر تیغ لودر می فرایند و چند ماه بعد جای این خانه ها را برج های چند طبقه می گیرد این مساله را به سادگی میتوان در مرکز و شرق شهر کرمان مشاهده کرد.

معاون میراث فرهنگی کرمان در خصوص بازسازی بادگیرهای کرمان بیان نمود: بطور خاص بادگیر شاخص استان کرمان بادگیر چپقی است که در سیرجان نهاده شده و الگویی از دود کش های کشتی است که در گذشته برای نگهداری دارو استفاده می شده و محیط بقدری خنک میشده که در آن داروها برای مدتها باقی می ماندند.

مجتبی شفیعی گفت: شهر کرمان نیز دارای بادگیرهای زیبا و منحصر بفرد است که سعی در احیا و بازسازی آنها داریم.

آماده همکاری برای بازسازی بادگیر لطف علیزاده هستیم

وی بادگیر خانه لطف علیزاده را نیز از جمله بادگیرهای خاص دانست و اضافه نمود: مانند این بادگیر در کشور دیده نمی گردد که به دلیل مالکیت راه و شهرسازی بر این خانه امکان بازسازی وجود نداشته است.

وی عنوان نمود: با پیگیری های اجرا شده قرار است این خانه به بخش خصوصی واگذار گردد و در این صورت امکان بازسازی بادگیر هم مهیا می گردد.

بادگیر چپقی شرایط مناسبی ندارد

آنالیز های میدانی در سیرجان از شرایط بسیار اسفبار بادگیر چپقی سیرجان خبر می دهد بطوریکه این بنا در ماه های اخیر به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده و هر چند ظاهر بنا مطلوب است اما داخل این بادگیر و محوطه آن از شرایط بسیار نامناسبی برخوردار است و داخل بنا مملو از مکان هایی است که معتادان اقدام به بر افروختن آتش می نمایند.

بادگیر منحصر بفرد دیگر استان کرمان بادگیر خانه لطفعلی زاده است. این بنا که یکی از زیباترین بادگیرهای ایرانی محسوب می گردد از نظر ساختار و استفاده از مصالح در نوع خود بی نظیر است اما این بادگیر هم در معرض تخریب جدی نهاده شده است و هر چند که این بنا در مالکیت راه و شهرسازی است اما به نظر می رسد از سوی این اداره هیچ اراده ای برای بازسازی بنا وجود ندارد.

بادگیر لطف علیزاده در معرض خطر جدی است

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره بنای نفیس و معماری قابل توجه خانه لطف علیزاده از مسئولان استان کرمان خواست هرچه زودتر و قبل از اینکه این خانه تخریب گردد کار بازسازی بنا را شروع نمایند.

منصور خواجه پور این بنا از دوران قاجار به جای مانده و بادگیری منحصر بفرد و بسیار زیبا دارد که در حال تخریب است.

وی به فرسایش شدید این بنا اشاره نمود و گفت: این بنا دچار ترک خوردگی و ریزش شده است و اگر برای بازسازی آن اقدامی نگردد بعدها باید در حسرت این خانه باشیم.

خانه لطف علیزاده که قرار بود به موزه خوشنویسی کرمان تبدیل گردد حالا کاملاً به حال خود رها شده است، در حالیکه میراث فرهنگی در بیشتر موارد خصوصی بودن بناهای تاریخی کرمان را دلیل اصلی عدم بازسازی می داند اما در خصوص این خانه مالکیت دولتی دلیل رها شدنش معرفی شده است.

کندی بازسازی بناهای در دست اقدام

بادگیرهای خانه منفرد، خانه حاج آقا علی، لطفعلی خان، بادگیرهای بازار کرمان، خانه موحدی، خانه مدیرالملک، خانه فروزی، خانه قاسم حاج غلامرضا، خانه فدایی، خانه نژاد معصوم، خانه واعظی، خانه وقف مسجد وکیل، خانه یزدانی و … در حالی به حال خود رها شده اند که در شهر یزد همین بناها بازسازی و حالا بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده است.

محمد ارزنده یکی از فعالان میراث فرهنگی کرمان است که می گوید: متأسفانه فقط در دوران مدیریت استاندار سابق بود که بازسازی بناهای تاریخی مورد توجه نهاده شد و بخشی از بازار و باغ فتح آباد بازسازی شدند، اما از آن موقع تا به امروز بازسازی بناهای دیگر نه تنها تمام نشد بلکه حتی بازسازی اضطراری بعضی از بناهای شاخص کرمان حتی شروع هم نشده است.

وی اضافه نمود: علیرغم شعارهای دستگاه های مختلف متولی در بافت تاریخی شهر کرمان اما هر روز شاهد تخریب بیشتری در بافت تاریخی و تبدیل این بافت به برج و ساختمان های چند طبقه هستیم که مصالح آنها به خصوص در نمای این ساختمان ها هیچ تناسبی با معماری بافت تاریخی ندارد.

مصوبه هایی بی ثمر برای بازسازی بافت تاریخی

وی ادامه داد: اجزای خانه های تاریخی کرمان به دلیل بزرگ بودن این خانه بسیار مفصل و کامل است که شامل تابستان نشین، زمستان نشین، هشتی، سالن، هشتی، حوض، دالان، ایوان و باغچه و زیر زمین است که البته شاخص ترین بنای این خانه ها بادگیرهای بزرگ و بسیار زیبا است که بیشتراً تخریب شده است و یا لابلای ساختمان های نو نهاده شده اند.

توجه به مهمترین پتانسیل مالی شهر کرمان یعنی بناهای تاریخی و توسعه زمینه صنعت گردشگری یکی از ضروریات استان کرمان است که این روزها نه تنها هیچ دلسوزی ندارد بلکه کاملاً فراموش شده و در برترین حالت به مصوبه های کاغذی تبدیل شده اند.

منبع: همگردی

به "بادگیرهای سنتی کرمان به تدریج خراب شده و به تاریخ می پیوندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادگیرهای سنتی کرمان به تدریج خراب شده و به تاریخ می پیوندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید