لزوم جذب سرمایه های خرد در بخش کشاورزی

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، یک کارشناس کشاورزی در رویداد کشاورزی و امنیت غذایی گفت: باید سرمایه های خرد در بخش کشاورزی جذب گردد.

لزوم جذب سرمایه های خرد در بخش کشاورزی

به گزارش گروه مالی وبلاگ بازسازی ساختمان، محمدهادی خزائی در نشست رویداد کشاورزی و امنیت غذایی در مجموعه پیشگامان وابسته به بنیاد تعاون گفت: با توجه به اینکه کشاورزی احتیاج به سرمایه گذاری دارد باید سرمایه های خرد مردم که پراکنده است و هر روز وارد یک بازار می گردد به بخش کشاورزی تزریق گردد.

وی با اشاره به تجربه 37 ساله خود که در بخش کشاورزی مدیر بوده از جمله مدیر سازمان های جهاد کشاورزی استان های فارس، کرمان، کرمانشاه و هم مجری طرح گندم بوده است، اضافه کرد: واقعیت موجود کشاورزی همین است باید بهره وری عوامل فراوری افزایش یابد. از تکنولوژی نو و انسان های تحصیلکرده و متخصص استفاده کنیم و اگر با چالش ها برخورد نکنیم و اصلاح نشوند نمی توانیم به امنیت غذایی برسیم.

این کارشناس کشاورزی گفت: باید از توان علمی پژوهشی و تحقیقات و تجهیزات استفاده کنیم، بعلاوه برای تأمین آب شیرین که یکی از معضلات کشاورزی شوری آب است استفاده کنیم. از علم تغذیه و استفاده از ریزمغذی ها در بخش کشاورزی استفاده کنیم. گیاهانی که به آب شور جواب می دهند و یا ارقامی که در شرایط خشکی و شوری استفاده می شوند به کشاورزان معرفی شوند.

خزائی بعلاوه گفت: یکی از مباحثی که به توسعه کشاورزی یاری می نماید استفاده از سرمایه های خرد است، چون در کشاورزی احتیاج به سرمایه گذاری داریم و در کشور ما به دلایل گوناگون سرمایه گذاری در کشاورزی با مشکل همراه است و تا سرمایه گذاری نگردد اتفاق خاصی نمی افتد.

این کارشناس کشاورزی گفت: در خراسان جنوبی قطب مناسبی برای فراوری پروتئین از پرورش شترمرغ وجود داشت و برای تکمیل زنجیره ارزش احتیاج به سرمایه گذاری و احداث کشتارگاه ویژه شترمرغ بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شد و صنعت پرورش و فراوری شترمرغ از جوجه تا تکمیل زنجیره ارزش یعنی کشتارگاه انجام شد، اما بازار مصرف گوشت شترمرغ عمدتاً در استان تهران است.

خزائی گفت: با یاری بنیاد حمایت از زندانیان سرمایه خوبی جذب فراوری و پرورش صنعت شترمرغ شد؛ بنابراین برای حل مشکل پروتئین کشور قرار نیست فقط به وسیله پرورش گوسفند و با گوشت گوسفندی تأمین کنیم، بلکه می توان از راه های دیگر مانند پرورش شترمرغ هم تأمین کرد.

وی اضافه کرد: سرمایه های خرد مردم از سال گذشته وارد بازار هایی مانند بورس شد، اما دیدیم مردم دچار زیان شدند در حالیکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، چون همراه با فراوری است پایداری دارد. قیمت گوشت در 2 سال گذشته رشد خوبی داشته و سرمایه گذاران این بخش سود می برند.

به گفته خزائی باید حرکت علمی برای حل مسائل و چالش های کشاورزی به صورت یک پلت فرم و با محاسبه و در قالب یک زنجیره کامل باشد و با امنیت سرمایه گذاری اصل و سود سرمایه تأمین گردد.

بعلاوه پویا دریانی دبیر این چالش گفت: استفاده از سرمایه های خرد در پلت فرم حمل ونقل عمومی مانند اسنپ کارساز بود که اکنون مردم با یک تلفن همراه به راحتی جابه جا می شوند و اگر در بخش کشاورزی هم امور به سمت دیجیتالی پیش برود، می توان تعداد دام های در اختیار مردم حتی در روستا ها و مراکز پرورش دام را شناسایی کرد و شبکه توزیع به مراکز فراوریی مرتبط می شوند.

این کارشناس کشاورزی گفت: در بسیاری از کار ها از افراد کارآفرین و خلاق استفاده می گردد و اگر سرمایه های کوچک در بخش کشاورزی همراه با نیروی کار تجمیع گردد می توان بخش کشاورزی را هم هوشمند کرد و از تکنولوژی و افراد متخصص در این بخش استفاده کنیم.

خزائی گفت: به اسم مثال در باغات سیب بخشی از محصول روی زمین می ریزد که اگر در هر باغ یک واحد فراوری سرکه سیب درست کنیم می توان هم در بازار داخلی به فروش رساند هم زمینه صادرات را فراهم کرد و این کار احتیاج به سرمایه گذاری زیادی هم ندارد.

وی اضافه کرد: همانگونه که مردم بخشی از احتیاج خود را با خرید دیجیتال انجام می دهند در بخش کشاورزی هم می توان با استفاده از فناوری به یاری کشاورزان شتافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "لزوم جذب سرمایه های خرد در بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم جذب سرمایه های خرد در بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید