این تار عنکبوت در فضا چه می نماید؟ پدیده ای خارق العاده در فضا که در این عکس زیبای تازه جیمز وب ثبت شده

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، دنیا واقعاً پر از شگفتی است و تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی برترین نماها را از یکی از آنها گرفته است.

این تار عنکبوت در فضا چه می نماید؟ پدیده ای خارق العاده در فضا که در این عکس زیبای تازه جیمز وب ثبت شده

جسم مورد بحث ستاره ای است در فاصله 5600 سال نوری از ما، و چشم فروسرح جیمز وب جزئیات خارق العاده ای را معین نموده است: حلقه هایی از نوری که به نظر می رسد متحدالمرکز هستند که به بیرون تابش نموده اند و ستاره را احاطه نموده اند.

گرچه قبلا نوشته بودیم که سنبله های پراش معینه وب واقعی نیستند، اما این حلقه های متحدالمرکز، واقعی هستند و توجیه علمی جذابی دارند.

این ستاره در واقع یک جفت دوتایی از ستاره های کمیاب در صورت فلکی ماکیان Cygnus است و فعل و انفعالات آنها فوران های دوره ای از غبار ایجاد می نماید که در طول زمانبه فضای اطراف این جفت توسعه می یابد.

این پوسته های غبار به رنگ فروسرخ می درخشند، که به ابزار حساسی مانند MIRI جیمز وب این امکان را می دهد که آنها را با جزئیات بسیار عالی ثبت نمایند.

این دو ستاره متشکل از یک ستاره بسیار نادر Wolf-Rayet به نام WR 140، و یک ستاره گرم و پرجرم نوع O است که این یکی هم نادر است.

ستارگان Wolf-Rayet بسیار داغ، بسیار درخشان و بسیار قدیمی هستند. در سرانجام عمرشان، آنها به طور قابل توجهی از هیدروژن تخلیه می شوند و غنی از نیتروژن یا کربن می شوند و با سرعت بسیار بالایی جرم خود را از دست می دهند.

ستارگان نوع O از جمله پرجرم ترین ستارگان شناخته شده هستند، بعلاوه بسیار داغ و درخشان هستند. از آنجا که آنها بسیار بزرگ هستند، طول عمر آنها فوق العاده کوتاه است.

هر دو ستاره در منظومه WR 140 دارای بادهای ستاره ای سریع هستند که با سرعتی در حدود 3000 کیلومتر به فضا می وزند. بنابراین از دست دادن جرم با سرعت زیاد برای هر دوی اینها بسیار معمول است.

چیز جالب دیگر مدار آنهاست که بیضوی است و در این مدار بیضوی دارای نقطه حداقل و حداکثر فاصله از هم هستند.

هنگامی که این دو ستاره در فاصله ای حدود یک سوم بیشتر از فاصله زمین و خورشید، قرار می گیرند، به میزان ای نزدیک می شوند که بادهای قدرتمند آنها با هم برخورد می نمایند.

این باعث ایجاد شوک در مواد اطراف ستارگان، تسریع ذرات و فراوری تشعشعات پرانرژی، مانند اشعه ایکس می گردد.

این فرآیند را می توان در انیمیشن زیر مشاهده کرد:

گرد و غبار شکلی از کربن است که نور فرابنفش دو ستاره را جذب می نماید. این امر گرد و غبار را گرم می نماید و باعث می گردد که دوباره تشعشعات حرارتی ساطع کند - چیزی که به وسیله جیمز وب در طول موج فروسرخ مشاهده می گردد.

سپس گرد و غبار به وسیله باد ستاره ای به بیرون پرتاب می گردد و در نتیجه پوسته های غبار جزئی توسعه می یابد. آنها با دمیدن به بیرون منبسط و سرد می شوند و گرما و چگالی خود را از دست می دهند.

چیزی که در تصویر وب به آن نگاه می کنید کمی شبیه به یک سری حباب یا شاید تارعنکبوت باشد

از آنجایی که مدار ستاره دوتایی یک دوره 7.94 ساله دارد، برخورد باد و فراوری غبار مانند عقربه های ساعت هر 7.94 سال یکبار اتفاق می افتد. این بدان معناست که می توانید حلقه های سحابی را در اطراف دوتایی، مانند حلقه های درخت، بشمارید تا سن بیرونی ترین پوسته گرد و غبار را معین کنید!

حدود 20 حلقه قابل مشاهده است، به این معنی که شما می توانید پوسته های گرد و غبار حدود 160 سال را در تصویر جیمز وب مشاهده کنید.

تقاضای رصد جیمز وب از WR 140 به وسیله تیمی به سرپرستی اخترفیزیکدان رایان لائو از مؤسسه علوم فضا و فضانوردی آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن درخواست شد و واقعا آنها چه چشم انداز خوبی را درخواست کردند.

منبع: یک پزشک

به "این تار عنکبوت در فضا چه می نماید؟ پدیده ای خارق العاده در فضا که در این عکس زیبای تازه جیمز وب ثبت شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تار عنکبوت در فضا چه می نماید؟ پدیده ای خارق العاده در فضا که در این عکس زیبای تازه جیمز وب ثبت شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید