تاریخچه ی خنده درمانی و چگونگی پیدایش یوگای خنده

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، نورمن در کتابی با نام کالبدشناسی یک بیماری که در سال 1979 منتشر کرد ، ماجرای مبتلا شدنش به یک بیماری خطرناک و کشف آثار مثبت خنده و دیگر هیجانات مثبت در مبارزه با آن را توضیح داد . او متوجه شد که 10 دقیقه خندیدن ، دردهایش را به مدت دو ساعت تسکین می دهد . ماجرای نورمن جوامع علمی را تکان داد و الهام بخش پژوهش های بسیاری در این زمینه شد .

تاریخچه ی خنده درمانی و چگونگی پیدایش یوگای خنده

تاریخچه ی خنده درمانی و چگونگی پیدایش یوگای خنده

نویسنده : مجید پزشکی

در تاریخ خنده درمانی نوین ، نام های بسیاری مطرح است که صحبت درباره ی همه ی آنان در این مجال نمی گنجد . در اینجا فقط به کسانی اشاره می گردد که الهام بخش پیدایش یوگای خنده بوده اند .

نورمن کازینس (نویسنده ی سرشناس)

نورمن در کتابی با نام کالبدشناسی یک بیماری که در سال 1979 منتشر کرد ، ماجرای مبتلا شدنش به یک بیماری خطرناک و کشف آثار مثبت خنده و دیگر هیجانات مثبت در مبارزه با آن را توضیح داد . او متوجه شد که 10 دقیقه خندیدن ، دردهایش را به مدت دو ساعت تسکین می دهد . ماجرای نورمن جوامع علمی را تکان داد و الهام بخش پژوهش های بسیاری در این زمینه شد .

ویلیام فرای (روان پزشک و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا):

دکتر فرای به سبب پژوهش هایی که در اواخر دهه ی 60 میلادی درباره ی آثار جسمانی خنده انجام داد ، پدر خنده درمانی لقب گرفت . او ثابت کرد که بیشتر دستگاه های بدن ، تحت تاثیر خنده ی شدید قرار می گیرند و در یکی از پژوهش هایش نشان داد 20 ثانیه خنده ی شدید و حتی ساختگی می تواند ضربان قلب را 3 تا 5 دقیقه افزایش دهد . بعلاوه ثابت کرد که خنده ی از ته دل ، بدن را به خوبی ورزش می دهد و احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش می بخشد . او نخستین فردی بود که کشف کرد خنده باعث فراوری اندروفین (مسکن طبیعی) در بدن می گردد .

دکتر لی برک (استاد دانشکده ی پزشکی دانشگاه لوما لیندا) :

دکتر لی برک و همکارانش در حوزه ی ایمنی شناسی روانی ـ عصبی با الهام از کارهای نورمن کازینس دست به انجام پژوهش هایی در زمینه ی آثار جسمانی خنده ی از ته دل زدند . در یکی از این پژوهش ها ، بیماران دچار سکته ی قلبی را به دو گروه تقسیم کردند . گروه نخست ، تحت معالجات درمانی معمول قرار گرفتند و گروه دوم هر روز به مدت نیم ساعت به تماشای فیلم های خنده دار پرداختند . پس از یک سال معین شد گروه دوم ، کمتر به بی نظمی ضربان قلب (آریتمی) مبتلا می شدند ، فشار خون و هورمون های استرس شان پایین بوده و به داروهای کمتری احتیاج داشتند .

دکتر هانتر (پچ) آدامز (پزشک) :

پچ پس از ایفای نقشی جاودان در فیلمی ساخته ی رابین ویلیامز ، با بازگرداندن خنده به بیمارستان ها و عملی کردن شعار درمان باید رابطه ای انسانی و از روی عشق باشد نه معامله ای تجاری ، میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داد . او مدیر و بنیان گذار موسسه ای در زمینه ی پزشکی کل گراست که از سال 1971 تا به امروز به هزاران نفر خدمات رایگان عرضه نموده است . پچ در پیدایش دلقک هایی که در مراکز درمانی به خنداندن بیماران می پردازند ، نقشی برجسته داشته است .

دکتر مادان کاتاریا (پزشک) :

این پزشک هندی ساکن شهر بمبی ، هنگامی که سرگرم نوشتن مقاله ای با اسم خنده برترین طبیب است برای یک مجله ی بهداشتی بود ، با یافته های تازه ی پژوهشگران در زمینه ی منافع بی تعداد خنده رو به رو شد .

او که فردی عمل گرا بود ، بی درنگ تصمیم گرفت تاثیر خنده را در خودش و دیگران ببیند . بنابراین ساعت 7 صبح روز سیزدهم مارس سال 1995 به پارکی در نزدیکی منزل شان رفت و با جذب چهار نفر ، نخستین باشگاه خنده را به راه انداخت . دیری نپایید که تعداد آنان افزایش یافت و به پنجاه نفر رسید .

روزهای نخست ، دایره وار می ایستادند ، کسی به وسط می آمد و با تعریف لطیفه یا ماجرایی خنده دار ، دیگران را می خنداند . همه از این کار لذت می بردند و تا انتها روز ،احساس خوبی داشتند .

دو هفته بعد ، مسئله ای پدید آمد ؛ هیجان لطیفه های خنده دار تمام شد و کم کم کار به جایی رسید که حتی دو نفر از اعضاء خواستار بسته شدن باشگاه شدند .

دکتر کاتاریا از آنان خواست فقط یک روز به او فرصت دهند تا تحولی ایجاد کند و بحران را فرو نشاند . آن شب ، او تا صبح بیدار ماند و انتها توانست راه چاره را بیابد ؛ بدن انسان قادر به تشخیص خنده ی واقعی و طبیعی از خنده ی ساختگی نیست و هر نوع خنده ، مواد شیمیایی شادی بخش فراوری می نمایند .

صبح روز بعد ، موضوع را با اعضاء در میان گذاشت و از آنان خواست در کنار هم به تمرین خنده ی ساختگی بپردازند . آنان با شک و دو دلی بسیار ، پیشنهاد او را پذیرفتند . نتیجه ، شگفت آور بود . در بعضی ، خنده ی ساختگی به سرعت به خنده ی طبیعی تبدیل شد و به علت مسری بودن خنده ، دیگران هم خیلی زود به خنده افتادند ؛ خنده ای که از این طریق برخاست ، نزدیک به ده دقیقه ادامه یافت .

دکتر کاتاریا با آگاهی از اینکه راه های دیگری جز تعریف لطیفه و شوخی کردن برای برانگیختن خنده وجود دارد ، بعضی تمرین های ساختگی خنده را ابداع کرد که شامل درآوردن اداهای مختلف و روش های دیگری بود که در دوران آغاز کار به ذهنش رسید . بعدها با ترویج روحیه ی بازیگوشی بچگانه ، تکنیک های دیگری را برای سرایت خنده در میان جمع ابداع کرد .

دکتر کاتاریا و همسرش که هر دو یوگا تمرین کردند ، متوجه شباهت هایی بین خنده و تمرین های تنفسی یوگا موسوم به پرانایاما شدند و عناصری از این دانش باستانی را ـ از جمله تمرینات تنفس عمیق که این روزها در بین تمرین های مختلف خنده انجام می گردد ـ وارد تمرینات خنده کردند . نتیجه ، پدید آمدن یوگای خنده بود: آمیزه ای از تمرینات تنفس عمیق ، حرکات کششی و تمرینات خنده ای که روحیه ی بازیگوشی بچگانه را ترویج می دهد .

جنبش باشگاه خنده با حضور پنج نفر در سال 1995 به راه افتاد و همانند شعله های آتش ، به سرعت سراسر هند را در برگرفت .

اکنون یوگای خنده تبدیل به جنبشی جهانی شده و بیش از 5500 باشگاه خنده در 60 کشور جهان دایر است .

منبع: مجله ی شادکامی و موفقیت تعداده ی 66

منبع: راسخون

به "تاریخچه ی خنده درمانی و چگونگی پیدایش یوگای خنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه ی خنده درمانی و چگونگی پیدایش یوگای خنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید