خارش بدن؛ علائم، دلایل و راهکارهای سریع درمان خانگی

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، خارش یک سوزش در پوست است که باعث ایجاد خراش می گردد. خارش مسئله ای است که همه افراد آن را تجربه می نمایند و این علائم می تواند بومی سازی گردد (محدود به یک ناحیه از بدن) یا تعمیم یافته در تمام بدن یا در چندین منطقه مختلف وجود دارد. برخی اوقات بسته به دلیل اصلی، ممکن است خارش در شب بدتر گردد. خارش پوست، می تواند ناراحت نماینده و طاقت فرسا باشد.

خارش بدن؛ علائم، دلایل و راهکارهای سریع درمان خانگی

طبق اعلام انجمن ملی اگزما (NEA)، افرادی که مرتباً خارش پوست را تجربه می نمایند ممکن است در خواب مشکل داشته باشند و دچار افسردگی یا اضطراب باشند. اگر می خواهید با انواع خارش و بعلاوه راهکارهای ساده و خانگی برای درمان هر یک آشنا شوید می توانید مقاله درمان خارش را مطالعه کنید.

به دلایل مختلف پوست شما می تواند به خارش بیفتد. به عنوان مثال، ممکن است شما یک نوع خاص از گیاه، مانند درخت عصاره یا پیچک سمی را لمس نموده باشید. بیماری، نیش حشرات (درمان نیش پشه و حشرات)یا بهبودی از سوختگی یا بریدگی نیز می تواند باعث خارش پوست شما گردد.

عفونت های باکتریایی و قارچی، آلودگی، بیماری های مزمن، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، واکنش های آلرژیک، قرار گرفتن در معرض آفتاب و خشکی پوست و سایر اختلالات پوستی ممکن است علل خارش باشد. استرس نیز یکی از محرک های شناخته شده کهیر، شیوع لکه های برافراشته، قرمز (یا جوش) روی پوست است که اغلب خارش دارد. کهیر معمولاً نشانگر یک واکنش آلرژیک است، اما بعلاوه ممکن است در اثر آفتاب یا سرما خوردگی (درمان سرماخوردگی)، عفونت، تعریق بیش از حد ایجاد گردد.

درمان خارش پوست سر

علائم و نشانه های خارش بدن:

بسته به دلیل اصلی، خارش ممکن است با علائم و نشانه های دیگر همراه باشد. معمولاً این یافته های مربوط به ضایعات پوستی مانند تاول ها (درمان انواع تاول)، برجستگی ها یا قرمزی ناحیه آسیب دیده است. خشکی پوست یک دلیل شایع خارش است. معمولاً خارش عمومی در بدن ممکن است نشانه ای از بیماری های مزمن پزشکی مانند بیماری کبد باشد. در این شرایط ممکن است تغییری در ظاهر پوست ایجاد نگردد.

دلایل خارش بدن:

خارش بدن دلایل متعددی دارد که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استرس، اضطراب یا سایر مسائل عاطفی می تواند باعث خارش گردد. استرس بعلاوه می تواند خارش را از علل دیگر تشدید کند.

6 روش برای کاهش استرس

  • خشکی پوست (خشکی) شایع ترین دلیل خارش بدون وراثت است.
  • بسیاری از افراد نیز در پی طولانی بودن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و آفتاب سوختگی، خارش را گزارش می نمایند.
  • اختلالات متابولیک و هورمون (به عنوان مثال بیماری کلیوی، پرکاری تیروئید) و علائمی دیگر.

کرم ها و لوسیون های ضد خارش حاوی کافور، منتول، فنل، پراموکسین، دیفن هیدرامین یا بنزوکائین می توانند خارش پوست را تسکین دهند. بعضی از خارش ها نیز با داروی کورتون تسکین پیدا می نمایند. اما این نکته را باید دانست که داروی های شیمیای دارای عوارض خطرناکی هستند و برای پوست شما ایمن نیستند.

8 روش خانگی برای برطرف و درمان خارش بدن

در اینجا درمان های خانگی ایمنی که خارش بدن شما را تسکین می دهند ذکر می کنیم:

1- کمپرس سرد:

یکی از سریع ترین و آسان ترین راه ها برای جلوگیری از درد و خارش، سرد نگه داشتن پوست خارش دار است. آب سرد می تواند تسکین فوری را به همراه داشته باشد و می تواند به متوقف کردن تورم، سهولت در خارش یاری کند. کیسه های پارچه ای پُر از یخ را تهیه یا بخرید. آن ها به خوبی منجمد می شوند و می توانند برای مصارف دیگر گرم شوند.

نحوه استفاده از کمپرس سرد:

  • یک کیسه یخ یا کیسه پلاستیکی را با یخ پر کنید یا یک پارچه را با آب سرد مرطوب کنید.
  • یک پارچه را روی پوست خود قرار دهید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.
  • تا زمانی که خارش یا درد فروکش کند، روی پوست خود بکشید. در صورت لزوم می توانید استفاده از کمپرس سرد را تکرار کنید.
  • جالب است بدانید که سرما جریان خون را به یک منطقه ملتهب محدود می نماید. هنگامی که یخ یا آب سرد را روی منطقه ها خارش دار بمالید، می تواند به کاهش تورم و التهاب یاری کند و فورا می تواند جلوی خارش را بگیرد.

درمان مسائل چشم با راهکارهای ساده و خانگی

2- حمام جو دوسر:

جو دوسر برای قرن ها از منابع معتبر برای معالجه بسیاری از شرایط پوستی استفاده شده است، از اگزما گرفته تا سوختگی. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2003 استفاده از آرد جو دوسر را به عنوان یک محافظ پوست تصویب کرد. امروزه بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی جو دوسر وجود دارد. جو دوسر کلوئیدی حل شده در حمام می تواند خارش را تسکین دهد.

نحوه استفاده از جو دو سر:

  • وان حمام خود را با آب گرم پر کنید.
  • یک فنجان (یا یک بسته) از جو دوسر کلوئیدی را درون آب قرار بریزید.
  • خود را در آب غوطه ور نموده و به مدت 30 دقیقه خیس کنید.
  • سپس با دوش ولرم خود را بشویید.

درمان خانگی و سریع تمامی مسائل مو

3- آلوئه ورا:

گیاه آلوئه ورا برای قرن ها از منابع معتبر به عنوان یاری به سلامتی و مراقبت از پوست استفاده شده است. علاوه بر ترمیم زخم، آلوئه ورا به عنوان یک ضد التهاب، ضد میکروب، ضد ویروسی و آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نحوه استفاده از آلوئه ورا:

  • از ژل شفافی که از برگ آلوورا حاصل می گردد، می توان برای تسکین خارش پوست استفاده گردد.
  • بهتر است قبل از استفاده از آلوئه ورا، منطقه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا بیشترین جذب را داشته باشید.
  • سپس ژله آن را بر روی پوست خود بمالید.

14 ماسک مو با ژل آلوئه ورا

4- روغن نارگیل:

  • روغن نارگیل که از گوشت و شیر نارگیل استخراج می گردد، مدت های طولانی در کشورهای گرمسیری به عنوان روغن پخت و پز و مرطوب نماینده پوست استفاده می گردد. چربی های اشباع روغن نارگیل زیاد است و خاصیت ضد عفونی نماینده و ضد التهابی دارد.
  • افرادی که به نارگیل حساسیت دارند باید آن را ابتدا در یک نقطه روی بازوی داخلی آزمایش نمایند. اگر در طی 24 ساعت هیچ واکنشی ایجاد نگردد، بی خطر است. در صورت بروز تحریک، مصرف را قطع کنید.

نحوه استفاده از روغن نارگیل:

  • روغن نارگیل برای استفاده به عنوان مرطوب نماینده پوست و پوست سر بی خطر است. می توان آن را در تمام بدن یا فقط در منطقه ها خارش دار استفاده کرد.
  • آن را بر نقطه مورد نظر بمالید و ماساژ دهید.
  • بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

25 ماسک مو با روغن نارگیل

5- روغن درخت چای:

درخت چای بومی استرالیا است که در ابتدا به وسیله افراد بومی به عنوان ضد عفونی نماینده و ضد التهابی مورد استفاده قرار می گرفت. این یک روغن اساسی است که از گیاه با بخار تقطیر می گردد. بعلاوه شواهدی مبنی بر اینکه روغن درخت چای در مراقبت از پوست مفید است، وجود دارد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای:

  • روغن درخت چای همواره هنگام استفاده مستقیم روی پوست رقیق می گردد. می توانید با مخلوط کردن چند قطره با روغن های دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون آن را رقیق کنید.
  • می توان روغن نارگیل را با مرطوب نماینده خود مخلوط کنید.
  • بعد از استحمام یا دوش گرفتن، آن را در منطقه آسیب دیده بهره ببرید. بعلاوه می تواند برای خارش پوست سر یا پلک های خارش دار استفاده گردد، اما با احتیاط در هر نقطه نزدیک چشم استفاده گردد.
  • بعلاوه می توانید محصولات تجاری حاوی روغن درخت چای مانند شامپو و کرم پا پیدا کنید.

درمان جوش با راهکارهای سریع خانگی

6- جوش شیرین:

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یک درمان خانگی قدیمی برای خارش پوست است.

نحوه استفاده از جوش شیرین:

1 تا 2 فنجان جوش شیرین را در وان آب ولرم قرار داده و سپس داخل وان شوید و بعد از 10 دقیقه خود را بشویید، خشک کنید و از مرطوب نماینده خود بهره ببرید.

ترفندهای استفاده از جوش شیرین

7- سرکه سیب:

سرکه سیب یک دارو برای پوست و سایر بیماری ها است. بعلاوه شناخته شده که سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است.

نحوه استفاده از سرکه سیب:

  • می توانید با استفاده از سرکه سیب سرکه برای تسکین پوست خارش دار آن را با استحکام کامل یا رقیق کردن چند بار در هفته بهره ببرید. اما اگر شکاف یا خونریزی در پوست دارید، از آن استفاده نکنید.
  • بعضی از افراد در حمام سرکه سیب تسکین می یابند.

8- روغن های گیاهی:

بسیاری از روغن های مختلف گیاه را می توان به طور موثری برای مرطوب کردن پوست خارش دار استفاده کرد. این روغن های گیاهی شامل موارد زیر می باشند:

روغن زیتون:

روغن زیتون برای کاهش التهاب و یاری به بهبود زخم شناخته شده است. این ماده حاوی اسید اولئیک و مقادیر کمتری از اسیدهای چرب دیگر، به علاوه 200 ترکیب شیمیایی مختلف است.

روغن دانه گلرنگ:

یک روغن بذر گلرنگ ضد التهاب، 70 درصد اسید لینولئیک غیر اشباع نشده است. دو ماده آن دارای خاصیت ضد التهابی است که لوتولین و گلوکوپیرانوزید می باشد.

روغن آرگان:

تحقیقات نشان می دهد که با استفاده روزانه، این روغن باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می گردد. این ترکیب عمدتاً از اسیدهای چرب تک اشباع نشده تشکیل شده است و حاوی پلی فنول، توکوفرول، استرول، اسکالن و الکل های تری تریپن است. بعلاوه باعث نرم شدن می گردد و به داروهای موضعی یاری می نماید.

خواص روغن آرگان

روغن جوجوبا:

ضد التهابی که به ترمیم سدیم پوست در درماتیت یاری می نماید، روغن جوجوبا در بسیاری از مواد آرایشی یافت می گردد. بعلاوه به شما در جذب داروهای موضعی یاری می نماید. نوترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی وبلاگ بازسازی ساختمان مطالعه کنید.

روغن بابونه:

این گیاه درمانی طبیعی برای آرام کردن پوست است. بطور موضعی مورد استفاده قرار می گیرد، سه ماده آزولن، بیسابولول و فارنسن دارد که اثرات ضد التهابی یا آنتی هیستامین دارند. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که بابونه به شکل روغنی باعث کاهش خراشیده و فعالیت هیستامین در موش هایی که درماتیت آتوپیک داشتند کاهش یافته است. انواع مقالات نو و متنوع را می توانید در مجله اینترنتی وبلاگ بازسازی ساختمان مشاهده کنید.

در این مقاله به علائم، دلایل و روش های درمان خانگی برای برطرف خارش بدن اشاره شد. شما از چه راهکارهایی برای درمان خارش بدن استفاده می کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: healthline / thehealthy / mayoclinic

منبع: اُکالا

به "خارش بدن؛ علائم، دلایل و راهکارهای سریع درمان خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارش بدن؛ علائم، دلایل و راهکارهای سریع درمان خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید