سالم ترین نان ها کدامند؟

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، به غیر از نان های سنتی، قفسه فروشگاه ها و نانوایی ها مملو از نان های بسته بندی شده متنوع هستند که هریک ویژگی ها و طعم خاص خود را دارند. این در حالیست که بعضی از آن ها سالم تر از دیگران هستند. انواع خاصی از این نان ها جزو سالم ترین نان ها بوده و سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند، در حالی که بعضی دیگر از غلات تصفیه شده تهیه می شوند و از نظر ارزش غذایی ضعیف تر از سایر نان ها هستند.

سالم ترین نان ها کدامند؟

همه نان ها یکسان نیستند و آنچه باعث سالم تر شدن نان می گردد در مواد تشکیل دهنده آن نهفته است. به علت اینکه نان مملو از مواد افزودنی، سرشار از کربوهیدرات و حتی گاهی قند است، بهتر است هنگام خرید نان برچسب آن را مطالعه نموده و مراقب باشید مواردی نظیر روغن های نیمه هیدروژنه و قند در آن بکار نرفته باشد. اما سالم ترین نان ها کدامند؟ در ادامه برترین نان ها را جهت دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی به شما معرفی خواهیم کرد.

نان گندم کامل

در نان گندم کامل تمام بخش های گندم از جمله جوانه، سبوس، اندوسپرم و سبوس گندم سالم باقی می مانند. سبوس، که لایه بیرونی سخت تر و بیرونی است، فیبر زیادی دارد. به همین علت غلات کامل، از جمله گندم کامل، فیبر بالاتری دارند و از غلات تصفیه شده که برای از بین بردن سبوس و جوانه فرآوری شده اند، مقوی تر هستند . غلات کامل فواید بی شماری دارند که از جمله آن ها می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها اشاره نمود.

نان جوانه گندم کامل

نان گندم جوانه زده از غلات سبوس داری درست می گردد که از قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت آغاز به جوانه زدن می نمایند. آنالیز ها نشان می دهد که جوانه گندم باعث افزایش مقدار و در دسترس بودن بعضی از عناصر غذایی می گردد. یک مطالعه نشان داد که نان پیتا که با 50٪ آرد جوانه گندم تهیه می گردد، بیش از 3 برابر فولات دارد. فولات ماده ای است که در بدن برای تبدیل غذا به انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان می دهد که جوانه باعث افزایش آنتی اکسیدان های غلات می گردد و به بهبود جذب مواد معدنی و آهن یاری می نماید. علاوه بر این، این فرآیند مقداری از نشاسته موجود در غلات را تجزیه نموده و مقدار کربوهیدرات آن ها را کاهش می دهد. بنابراین، دانه های جوانه زده به مقدار سایر غلات قند خون را افزایش نمی دهند، و این ویژگی آن ها را به گزینه خوبی برای افراد دیابتی تبدیل می نماید. به علاوه، بیشتر نان های گندم جوانه زده سرشار از فیبر و پروتئین هستند. به همین ترتیب، آن ها از نان های تصفیه شده سریع تر شما را سیر می نمایند.

نان خمیر ترش

خمیر ترش به وسیله یک فرآیند تخمیر تهیه می گردد که در نتیجه فعالیت مخمر ها و باکتری های طبیعی حجم نان افزایش پیدا می نمایند. تخمیر به کاهش تعداد فیتات ها، معروف به اسید فیتیک، که به بعضی مواد معدنی متصل می شوند و جذب آن ها را مختل می نمایند، یاری می نماید. علاوه بر این، نان خمیر ترش از سایر نان ها عضم سریع تری دارد، احتمالا این ویژگی در اثر پروبیوتیک ها و پری بیوتیک های ایجاد شده در طی فرآیند تخمیر حاصل شده است.

پروبیوتیک ها باکتری های سالم موجود در بدن و بعضی غذاهای خاص هستند، در حالی که پری بیوتیک ها فیبرهای غیر قابل هضمی هستند که این باکتری ها را تغذیه می نمایند. دریافت کافی هر کدام باعث سلامت روده و هضم غذا خواهد شد. خاتمه، تصور می گردد که نان خمیر ترش دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) باشد. شاخص گلیسمی برای مقدار گیری تأثیر غذا بر قند خون استفاده می گردد.

نان جو

نان جو بعلاوه دارای کربوهیدرات کمی است و ویتامین ها و مواد معدنی، فیبر، سلنیوم و سایر مواد مغذی را که در نان های تهیه شده با آرد نان تصفیه شده یافت نمی گردد، تأمین می نماید. به گفته متخصصان تغذیه، فواید غذایی جو مهم و مفیدتر از سایر غلات است. در مقایسه با بسیاری از غلات دیگر، جو چربی و کالری کمتری دارد، اما از نظر فیبر غذایی و بعضی مواد معدنی کمیاب بسیار غنی است. گفته می گردد که واردکردن جو به رژیم غذایی در قالب نان یا سایر مواد غذایی، در کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب، دیابت و بعضی سرطان ها مفید است.

دستورالعمل های مختلفی برای نان جو وجود دارد و انواع گوناگونی از این نان تهیه می گردد، اما مواد اصلی نان جو شامل آرد جو، تخم مرغ، شیر یا آب، روغن کانولا، زیتون یا روغن های دیگر است. در تهیه بعضی از انواع این نان از مخمر، عسل یا شکر قهوه ای و نمک استفاده می نمایند. بنابراین دوستداران نان، می توانند نان جو را به عنوان جایگزینی سالم برای نان های فرآوری شده با آرد تصفیه شده در نظر بگیرند.

نان چاودار

نان چاودار نوعی نان است که با نسبت های مختلف آرد حاصل از دانه چاودار تهیه می گردد. این نان رنگ روشن یا تیره ای دارد که به نوع آرد و مواد اولیه استفاده شده در آن بستگی دارد. نان چاودار به طور معمول از نان تهیه شده با آرد گندم، تراکم بیشتری دارد. این ماده در مقایسه با نان سفید دارای فیبر بالایی است و اغلب رنگ آن تیره بوده و طعم قوی تری دارد. افزودن نان چاودار به رژیم غذایی احساس گرسنگی کمتری در فرد ایجاد نموده و بعلاوه به کنترل اشتها یاری می نماید. افرادی که قص دارند گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نمایند باید نان چاودار را به عنوان یک جایگزین مناسب برای نان شیرین مورد استفاده قرار دهند. این نان از گلوتن کمتری نسبت به نان های سفید برخوردار است.

نان بدون گلوتن

نان های بدون گلوتن از جمله سالم ترین نان ها هستند. برای تهیه نان های بدون گلوتن از دانه های فاقد گلوتن مانند گندم، چاودار یا جو استفاده می گردد. نان های بدون گلوتن گزینه های مطمئنی برای افرادی هستند که باید از گلوتن اجتناب نمایند، مانند کسانی که به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن مبتلا هستند. در حالی که ترکیبات دقیق نان های بدون گلوتن به نوع آن ها بستگی دارد، اما معمولا از مخلوط آردهای فاقد گلوتن مانند آرد برنج قهوه ای، بادام، نارگیل، تاپیوکا، سیب زمینی یا آرد ذرت تهیه می گردد. محتوای فیبر و پروتئین بیشتر در این نان ها به شما یاری می نمایند زودتر احساس سیری کنید و در عین حال کالری و نشاسته کمتری وارد بدن شما گردد.

نتیجه گیری

بعضی از نان ها نسبت به بقیه سالم ترین هستند. برای انتخاب یک نان مفید، در پی انواع تهیه شده از آرد گندم کامل یا آرد جوانه گندم باشید. اطمینان حاصل کنید که به نان شما هیچ شیرین نماینده یا روغن گیاهی اضافه نشده باشد. هرکدام را که انتخاب کردید، به یاد داشته باشید که به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل، در کنار انواع غذاهای کامل و مغذی، نان را به مقدار میانه مصرف کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "سالم ترین نان ها کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالم ترین نان ها کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید