خبرنگاران روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می نماید

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، تهران- خبرنگاران- روشن فیلمی کاملا انسانی است و روایتش نیز به روشنی اتفاق می افتد. حجازی در جدیدترین ساخته سینمایی خود به دنبال پیچیده کردن موضوع نیست، زبانش بی پروا تر شده است و لقمه را پیچ و تاب نمی دهد.

خبرنگاران روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می نماید

روشن قصه ای نا آشنا در جامعه نیست، حرفش هم حرف تازه ای نیست اما جسارت حجازی در پرداخت بی واهمه موضوع است که مخاطب خود را مغموم می نماید. کاراکتر روشن با بازی رضا عطاران از آن دست کاراکترهایی است که باید به لایه های دورنی آن نزدیک شد، اهل فریاد و هیاهو نیست، زندگی برایش نواری از یک فیلم در حال ضبط است، مبارزه نمی شناسد، شهامت تمام کردن را هم ندارد اما انسان است و اتفاقا این خصایل انسانی اوست که خونسردی اش را لج در بیار نمی نماید.

لحظه های فوق العاده انسانی او را می توان در سکانس قرار دریافت در کنار دختری که خود فروشی می نماید را به خوبی دریافت. روح الله حجازی در روشن کوشش نموده است تا نقطه های تاریک زندگی انسان ها رو روشن و عریان کند اما جنس عریانی اش با تمام تلخی آن سیاه نیست.

حجازی نگاهش به چالش های اساسی بنیان های خانواده ای که در حال فروپاشی است تهوع آور نیست ، هر چند حال مخاطب خود را می گیرد و او را رها نمی نماید. از نکات قابل توجه دیگر در اخرین ساخته حجازی باید به روایت آرام و بدون تنش آن اشاره نمود، اگرچه سوژه فیلم روشن به شدت ملتهب است و پتانسیل شلوغ بازی های رایج سینمای ایران را در خود دارد اما فیلمساز توانسته است با هوشمندی، خود را از قرار دریافت در این دام نجات دهد.

روشن فیلمی نیست که ریتم و ضرباهنگ آن بتواند مخاطب خود را در یک درام پرتعلیق درگیر نموده و به وجد آورد یا در دل ماجرا قرار دهد چرا که اساسا جنس ِ روایت و زاویه نگاه فیلمساز کاملا متفاوت است ! پس نباید انتظار رویارویی با اثری پر کنش را در خود ایجاد کنیم، اتفاقا تمامی کوشش کارگردان اثر بر این معطوف گشته است تا تمامی تنش های اضافی را از کاراکتر اصلی خود یعنی روشن (رضا عطاران) دور کند که اوج آن را می توان در سکانس مچ گیری همسر سابقش با مردی دیگر مشاهده کرد.

نکته مهم این است که حجازی بدون هیچ نگاه جانبدارانه، صرفا روایت خود را به پیش می برد و با توجه به خیانتی که در داستان از سوی مریم (با بازی سارا بهرامی) در حق روشن کاراکتر اصلی فیلم شکل می گیرد باز نمی توانیم او را مقصر اصلی قلمداد کنیم. در سرانجام باید گفت، اگر چه فیلم روشن از مضمونی تازه در سینمای ایران برخوردا نیست اما نگاه فیلمساز به موضوع قابل توجه است.

سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری و محمد ولی زادگان از دیگر بازیگران فیلم سینمایی روشن هستند.

روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمی تواند خانه ثبت نامی اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می گیرد نقشش را بازی کند.

حجازی، پس از 3 سال، با فیلمی در جشنواره فجر حاضر است. فیلمی که برخلاف دیگر ساخته های کارگردان، از ترکیب جالبی در گروه بازیگران بهره می برد. البته که روشن در ادامه دغدغه های اجتماعی حجازی روایت شده و بازیگران فیلم، با نگاهی به فضای کمیک، در نقش هایی اجتماعی محک زده شده اند. تصویربرداری فیلم، اسفندماه سال گذشته و در نخستین روزهای شیوع کرونا و درحالی که تنها تصاویر بیرونی و خیابانی آن باقی مانده بود، متوقف ماند و چند سکانس معدود شبانه باقی مانده در اردیبهشت ماه جلوی دوربین رفت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید