شارلیز ترون با نگهبانانی از دیرباز جدیدترین ابرقهرمان زن سینما شد

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، فیلم نگهبانانی از دیرباز به عنوان یکی از مهم ترین فیلم های نتفلیکس پخش شده و هم مخاطبان و هم منتقدان از آن استقبال نموده اند. فیلم نگهبانانی از دیرباز اثری در ژانر ابرقهرمانی است که جینا پرینس بایدوود آن را کارگردانی نموده و شارلیز ترون را در نقش یک ابرقهرمان تصویر نموده است. ترون البته قبلا در فیلم های ابرقهرمانی دیگری مثل هنکاک بازی نموده بود اما خودش ابرقهرمان نبود.

شارلیز ترون با نگهبانانی از دیرباز جدیدترین ابرقهرمان زن سینما شد

به نظر می رسد بعد از آن که پتی جنکینز فیلم واندروومن (زن شگفت انگیز) را کارگردانی کرد ترس فیلمسازان زن از کارگردانی فیلم های ابرقهرمانی با بودجه های زیاد ریخته است. البته هزینه فراوری فیلم نگهبانانی از دیرباز زیر 100 میلیون دلار بوده و فیلم با بودجه 70 میلیون دلاری ساخته شده است.

درباره فراوری فیلم نگهبانانی از دیرباز

فیلم جینا پرینس بایدوود داستان آندروماک است که اندی صدایش می نمایند. اندی از قوم سکاهاست و به همراه بوکر و جو و نیکی چهار جنگجو هستند که در طول چند قرن مبارزه نموده اند و ویژگی ماورالطبیعه شان آن است که توانایی احیا کردن خودشان و بهبود زخم هایشان را دارند و از این توانایی شان برای یاری به مردم استفاده می نمایند.

کوپلی افسر سابق سازمان سیا آن ها را استخدام می نماید تا یک گروه از بچه های دزدیده شده در سودان جنوبی را نجات بدهند. از آن طرف نیل فریمن جزو نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان است که در یک علمیات گلویش بریده می گردد اما بدون حتی یک خراش خودش بهبود پیدا می نماید. بقیه نامیراها متوجه حضور نیل می شوند که یکی از خودشان است و قبل از این که ارتش متوجه چیزی بگردد و او را برای آزمایش ها ببرند نجاتش می دهند.

این وسط گروه به رازهای زیادی پی می برند از جمله این که آن ها کاملا هم نامیرا نیستند و توانایی شان برای بهبود زخم ها به تدریج کم می گردد.

ماه مارس سال 2017 بود که اسکای دنس مدیا حقوق ساخت فیلم از روی کتاب کمیک نگهبانانی از دیرباز نوشته گرگ روکا با طراحی های لئاناردو فرناندز را خرید. گرگ روکا رمان نویس، فیلمنامه نویس و نویسنده کتاب های کمیک است که روی کمیک های مشهوری از جمله واندروومن و بت وومن از دنیا کمیک های دی.سی کار نموده است. فیلمنامه فیلم را خود روکا برمبنای کمیک بوک هایش نوشت.

روکا در قراردادش در یک مورد خیلی صریح بود. این که سکانس اصلی که رابطه عاشقانه میان کاراکترهای جو و نیکی را برجسته می نماید و در کمیک بوک وجود دارد به همان شکل در اقتباس سینمایی هم باشد.

جولای سال 2018 آن ها جینا پرینس بایدوود را برای کارگردانی فیلم استخدام کردند. بایدوود 51 ساله در قرن بیست و یکم چند فیلم مطرح ساخته بود از جمله عشق و بسکتبال (2000)، زندگی مخفی زنبورها (2008) و فراسوی نورها (2014). فیلم هایش البته درام و رمانتیک بودند و تخصصی در ساختن فیلم های ابرقهرمانی یا اکشن نداشت.

با بودجه 70 میلیون دلاری فراوری فیلم بایدوود تبدیل به اولین زن کارگردان سیاهپوست شد که یک فیلم با بودجه عظیم از روی کمیک بوک ها می سازد.

مارس 2019 شبکه نتفلیکس حقوق پخش فیلم را خرید و بازیگران فیلم انتخاب شدند. یک نکته بامزه در انتخاب بازیگران وجود داشت. ورونیکا نیگو برای بازی در نقش کویین انتخاب شد که در کتاب ژاپنی است اما به درخواست ورونیکا که خودش ویتنامی بود ملیت کاراکتر و یک سری جزییات مربوط به ژاپنی بودن او را تغییر دادند. یکی از نکاتی که توسط کارگردان تغییر کرد شیوه مرگ کاراکتر او بود که پرهزینه تر و باشکوه تر برگزار گردید.

فیلمبرداری اواسط می 2019 در اروپا آغاز شد. انگلستان لوکیشن اصلی فیلمبرداری بود. فیلم دهم جولای 2020 روی شبکه نتفلیکس نهاده شد و خیلی زود نتفلیکس گزارش داد که 72 میلیون نفر به تماشای فیلم نشسته اند.

  • فیلم ابرقهرمانی نگهبانانی از دیرباز در میان پربازدیدترین های نتفلیکس

بازیگران فیلم نگهبانانی از دیرباز

شارلیز ترون قهرمان اصلی فیلم و مهم ترین بازیگر آن است. این بازیگر 44 ساله اهل آفریقای جنوبی که یک جایزه اسکار هم در کارنامه اش دارد نقش اندی را بازی می نماید. اول سال 1997 با بازی در فیلم وکیل مدافع شیطان در هالیوود به شهرت رسید. برای بازی در فیلم هیولا برنده جایزه اسکار شد. فیلمی که در آن گریم سختی شده بود و به هیچ عنوان از زیبایی چهره اش در فیلم بهره ای نگرفته بودند.

شارلیز ترون هم در فیلم های پیروز تجاری مثل مکس دیوانه: جاده خشم، پرومتئوس و سفیدبرفی و شکارچی بازی نموده و هم بازی اش در فیلم هایی مانند تالی و عظیمسال جوان (Young Adult) مورد تحسین منتقدان نهاده شده است.

سال گذشته که شارلیز ترون برای ایفای نقش اندی در فیلم نگهبانانی از دیرباز انتخاب شد یکی از گرانقیمت ترین بازیگران زن هالیوود بود.

ماتیاس اسکون آرتس بلژیکی هم یکی دیگر از گروه چهار ابرقهرمان متفاوت ماست. او نقش بوکر را بازی می نماید. اسکون آرتس بازیگر 42 ساله از 13 سالگی در فیلم های هنری اروپایی بازی می کرد اما بازی در فیلم فرانسوی زنگار و استخوان ژاک اودیار او را به دنیا معرفی کرد و بعد با بازی در نقش اول فیلم دور از اجتماع خشمگین روبه روی کری مولیگان در هالیوود هم بازیگر محبوبی شد. البته پیش از آن هم روبه روی تام هاردی در فیلم کندو (The Drop) در یک فیلم آمریکایی بازی نموده بود.

دیگر بازیگر مهم فیلم نگهبانانی از دیرباز چیوتل اجیفور است. بازیگری که از اواسط دهه نود در سینماست اما سال 2013 به واسطه فیلم 12 سال بردگی چیوتل اجیفور او را شناختیم. همان سال برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او در فیلم نگهبانانی از دیرباز نقش کوپلی را بازی می نماید. همان کسی که این تیم را برای یک ماموریت استخدام می نماید.

بقیه بازیگران فیلم چندان شناخته شده نیستند.

نظر منتقدان

منتقدان اکثرا نظر مثبتی نسب به فیلم داشتند و معتقد بودند که جینا پرینس بایدوود دیدگاه پیچیده و جدیدی را به ژانر ابرقهرمانی تزریق نموده و توانسته از محدودیت های مرسوم این ژانر جان سالم به در ببرد.

امتیاز فیلم در روتن تومیتوز 81 درصد و در سایت متاکریتیک 70 از 100 است.

کیت اربلند (ایندی وایر-83 از 100): علیرغم همه مشابهت ها فیلم نگهبانانی از دیرباز جوری در ساختارش مدیریت شده که هم پایه و اساس درستی داشته باشد و هم خیلی سرگرم نماینده از کار دربیاید. پیوند انتظارات با پیچش های عجیب و غریب باعث شده که بیشتر لحظات فیلم الهام بخش از کار دربیایند. با توجه به علاقه کارگردان به آدم های پیچیده نگهبانانی از دیرباز پروژه مناسبی برای او به نظر می رسد.

جاشوا یل (آی.جی.ان-70 از 100): داستان فیلم دری به سمت اسطوره شناسی مجذوب نماینده جنگاوران قدیمی و جاودانگی باز می نماید. البته وقتی نوبت به شرح دادن می رسد که چه طور همه این چیزها کار می نمایند اوضاع کمی به هم می ریزد و ناخوشایند می گردد. با این حال فیلم نگهبانانی از دیرباز ارزش نگاه کردن دارد اگر شما هوس نموده باشید چیزی نو و جدید در سینما ببینید. فیلمنامه فیلم چفت و بست چندانی ندارد اما در عوض کاراکترهای متقاعدنماینده ای پیش روی مخاطب می گذارد که به خصوص با بازی خوب شارلیز ترون شما را تا انتهای فیلم مشتاق نگه می دارد.

جیمز دایر (امپایر-40 از 100): علیرغم این که فیلم لحظات اکشن محکمی دارد و داستانش از افغانستان تا سودان و پاریس را دربرمی گیرد فیلم نگهبانانی از دیرباز اثری مبتذل و پیش پاافتاده در باب انتقام و توطئه است که روایت ناشیانه و خام دستانه ای هم دارد. فیلم در استعاره های درگیرنماینده ای زیادی افراط به خرج داده است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "شارلیز ترون با نگهبانانی از دیرباز جدیدترین ابرقهرمان زن سینما شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارلیز ترون با نگهبانانی از دیرباز جدیدترین ابرقهرمان زن سینما شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید