رقابت گروه هفت با چین و روسیه

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، وزرای خارجه گروه هفت، روز دوشنبه 40 روز مانده به نشست ماه ژوئن سران این گروه، برای ملاقات و مذاکراتی سه روزه وارد لندن شدند. ملاقاتهایی که علیرغم موضوعات متنوعی که درباره آنها در دو روز گذشته به بحث نشستند و امروز به آنها ادامه خواهند داد، بیش از هرچیز اختصاص به رویارویی این گروه با روسیه و چین دارد.

رقابت گروه هفت با چین و روسیه

به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، ملاقات حضوری وزرای خارجه گروه هفت، شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همین طور وزرای خارجه استرالیا، هند، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و دبیرکل آسه آن که به اسم میهمان گروه حضور داشتند، برای اولین بار بود که در دو سال گذشته انجام می شد. هرچند ملاقات سال گذشته آنها به خاطر پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار گردیده بود، اما سال جاری هم کرونا همچنان سایه خود را بر این ملاقات حفظ کرد.

از همین رو ملاقاتها با حفظ تدابیر بهداشتی، بدون دست دادن های معمول و با زدن آرنج ها به یکدیگر و همین طور رعایت فاصله گذاری های اجتماعی با کشیدن دیوارهای پلاستیکی بین شرکت نمایندگان در نشست و انجام تست کرونا در محل برگزاری آن، برگزار گردید. ملاقات روز دوشنبه، در واقع فرصتی بود برای طرح مباحث غیر رسمی که عموماً در مذاکرات تلفنی مورد مذاکره قرار نگرفته بودند. آنان در انتها این نشست، در مراسم شام با رعایت فاصله اجتماعی شرکت کردند و پس از آن هم دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس و آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا که مذاکراتی دوجانبه هم در خلال نشست روز نخست داشتند، در یک نشست خبری حاضر شدند. انگلیس که ریاست دوره ای گروه هفت را برعهده دارد، از این رویداد استفاده کرد تا یک بار دیگر بر نفوذ و نقش خود در مقابله با تهدیدهای مشترک این گروه شامل تخاصم ها و رقابت ها با روسیه و چین تأکید و این پالس را ارسال کند که لندن هم با وجود جدایی از اتحادیه اروپا همچنان دغدغه ها و نگرانی های سابق خود را حفظ نموده است. از همین رو هم راب در نشست خبری که در انتها روز نخست مذاکرات داشت، پیش از هرچیز به نگرانی های اروپا در قبال تحرکات روسیه در مرزهای اوکراین پرداخت و روسیه را به روشن کردن جرقه نزاع ها متهم کرد و گفت: دیپلماسی همیشه می تواند جریان داشته باشد. اما روسیه باید تغییر رفتار دهد، چه در زمینه رفتار با اوکراین، چه در زمینه حملات و کنش های سایبری و چه در زمینه مواجهه با مخالفانی مثل ناوالنی. بلینکن هم در این خصوص با همتای انگلیسی خود همصدا شد و مانند راب با تأکید بر اینکه مسکو باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد، گفت: اگر روسیه تصمیم بگیرد رفتاری بی پروا پیشه کند، ما هم پاسخ این رفتارها را خواهیم داد. اما ما در پی تنش نیستیم و ترجیح می دهیم روابط پایدار و قابل پیش بینی داشته باشیم. اگر روسیه هم در این جهت حرکت کند، ما هم به این روش ادامه خواهیم داد. بلینکن در ادامه به چین هم پرداخت و گفت: هدف ما در خصوص چین این نیست که بخواهیم آن را مهار کنیم یا به زیر بکشیم. ما تنها بر آن هستیم نظم مبتنی بر قوانین بین المللی را که سال ها برای آن سرمایه گذاری زیادی نموده ایم، اجرا کنیم.

اما این انتها مذاکرات و نتیجه آنها در قبال روسیه و چین نبود. وزرای خارجه گروه هفت در نشست حضوری دیروز که نشست رسمی تر نسبت به روز نخست بود، تمرکز ویژه در خصوص این دو کشور داشتند. آنها نشست صبح را در کنار مسأله میانمار به مسأله چین اختصاص دادند و در نشست عصر به مسائل مشترک درباره روسیه پرداختند.

بحث های فارغ از روسیه و چین

با این حال چین و روسیه تنها مسائلی نبودند که در نشست های دو روز گذشته و امروز وزرای خارجه گروه هفت، مورد آنالیز قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پرونده هسته ای ایران، کودتا در میانمار، بحران تیگرای و خروج نظامیان ناتو و امریکا از افغانستان از دیگر مسائل سیاسی است که وزرای خارجه گروه هفت درباره آنها به بحث و مذاکره نشستند. مسأله آموزش دختران در کشورهای فقیر هم از جمله مسائل غیر سیاسی بود که در دستور کار این نشست قرار داشت و در خصوص آن تصمیم گیری می گردد. وزرای خارجه گروه هفت بنا است بر سر بودجه ای 15 میلیارد دلاری برای آموزش دختران کشورهای فقیر توافق نمایند. البته این توافق باید در نشست ماه ژوئن سران گروه هفت هم به تأیید برسد. نشست سران گروه هفت 11 ژوئن (21 خرداد) در کورن وال یکی از منطقه ها سواحلی انگلیس برگزار خواهد شد. به جز اینها گروه هفت که سال 1975 با هدف مذاکره درباره مسائل و بحران های دنیای مانند بحران در اوپک آغاز به کار کرد، در نشست سال جاری به طور ویژه بر دو بحران دنیای تغییرات اقلیمی و کووید 19 هم متمرکز شده است. وزرای خارجه این گروه در این موارد هم به مذاکره نشستند تا راه نشست ماه ژوئن را هموارتر سازند.

گروه هفت که در آغاز کار خود بخش زیادی از ثروت و قدرت دنیا را در اختیار داشت، هنوز هم از قدرت قابل توجهی در دنیا برخوردار است. این گروه حدود 40 تریلیون دلار نفوذ مالی در دنیا دارد و حضور سه عضو این گروه در بین پنج قدرت هسته ای، به آن توان نظامی قابل توجه بخشیده است. به لحاظ سیاسی هم سه عضو از این گروه عضو دائم شورای امنیت که دارای 5 کرسی است، هستند. از بین دو عضو دیگر شورای امنیت یعنی چین و روسیه، روسیه بین سال های 1997 تا 2014 که کریمه را به خاک خود ملحق کرد، عضو این گروه بود و از همین رو نام گروه به گروه هشت تغییر نموده بود. اما چین هرگز در گروه هفت عضویت نداشته است.

منبع: ایران آنلاین

به "رقابت گروه هفت با چین و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت گروه هفت با چین و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید