ضرورت حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: با توجه به محدودیت هایی که کشور ما در زمینه واردات تکنولوژی و تحریم ها دارد، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کمی در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش داریم که به صورت استارتاپی حامی بچه ها باشند. خلأ این سرمایه گذاران را در این نمایشگاه ها شاهد هستیم.

ضرورت حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش

افشین توسلی در گفت وگو با وبلاگ بازسازی ساختمان، در مورد حمایت دانشگاه آزاد از پژوهشگران و نخبگان، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای حمایت از اعضاء هیات علمی، معاونت پژوهشی را شکل داده که معاونت پژوهشی هم از دانشجویان و هم از اعضاء هیأت علمی حمایت می نماید، اما بیشتر تمرکزش روی اعضاء هیأت علمی است، به همین دلیل نهادی در دانشگاه آزاد به نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ایجاد شده که هدف اصلی آن حمایت از پژوهشگران جوان است، به خصوص دانشجویانی که استعداد و پتانسیل رشد در زمینه پژوهشی را دارند.

وی اضافه نمود: در کنار حمایت های معنوی، حمایت های مادی نیز انجام می دهیم. در قالب مقالات، در هر سطحی که مقاله داشته باشند، حمایت مادی انجام می دهیم تا کار خود را انجام دهند. حدود 200 عضو داریم که نخبگان دانشگاه هستند. تمام رشته ها از جمله فنی- مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را پوشش می دهیم و محدودیتی نداریم که در کدام رشته باشند.

توسلی بیان نمود: ما بیشتر به سمت فراوری محصول می رویم، بنابراین بچه های رشته های مهندسی فعالیت بیشتری در زمینه ثبت اختراع و فراوری محصول دارند که حمایت می شوند. اخیرا نیز تمرکز باشگاه روی حمایت از محصولات است و در حال تبدیل علم به ثروت هستیم. ما قصد نداریم تنها فراوری علم داشته باشیم، زیرا دانشگاه های ما فراوری علم زیادی دارند، اما باشگاه پژوهشگران جوان به سمت فراوری محصول می رود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در مورد تفاوت فعایت های باشگاه پژوهشگران جوان و فعالیت های دانشگاه آزاد در حمایت از پژوهشگران، گفت: حمایت های پژوهشی دانشگاه، عمدتا حمایت از علم و به دنبال محصول و آموزش بوده اما تمرکز آن روی کارمندان و اعضاء هیأت علمی خودش است، در حالی که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای حمایت از پژوهشگران جوانی است که اکثرا عضو هیأت علمی و حقوق بگیر نهادی نیستند. ما کوشش می کنیم که نخبگان را پرورش دهیم.

وی اعلام کرد: ما در حال حاضر از تمام دانشگاه ها متقاضی داریم و حمایت می کنیم، اما با توجه به بار اقتصادی سنگینی که ایجاد می نماید، در بخشنامه های جدید اولویت با دانشگاه آزاد است. اگر دانشجویان ایده ای داشته باشند، ابتدا باید عضو باشگاه شوند، عضویت رایگان است و محدودیت سنی نداریم. علاوه بر دانشجویان، از دانش آموزان نیز حمایت می کنیم، سن برای ما مطرح نیست.

توسلی ادامه داد: دانشجویان می توانند به سایت www.bpj.iau.ir مراجعه نموده و مدارک خود را بارگذاری نمایند، بعد از آن ما آنالیز نموده و بر اساس امتیازی که به دست می آورند، افراد را در چهار سطح عضو عادی، پژوهشگر، نخبه و عضو ادب تقسیم بندی می کنیم. عضو ادب بالاترین امیتاز را دارد و افراد خاصی هستند که ایده های بسیار خوبی برای فراوری محصول دارند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه نمود: به طور مثال دانشجویی به ما مراجعه کرد که نمونه آزمایشی دستگاهی را فراوری نموده بود که می توانست به شعاع یک کیلومتر هوا را تصفیه کند. این دانشجو به دلیل این طرح در مسابقات اختراعات کانادا جایزه گرفته است.

وی در مورد حمایت های مادی باشگاه از پژوهشگران بیان کرد: بر اساس بخشنامه ها برای طرح های پژوهشی بین 3 تا 5 میلیون تومان، برای مقالات از 500 هزار تومان تا 3 یا 4 میلیون تومان، برای کنفرانس خارجی در حد خرید بلیط و ثبت نام، برای کنفرانس داخلی در حد بلیط رفت و برگشت و برای ثبت اختراع در سطح نمونه سازی یاری اقتصادی می کنیم.

توسلی با اشاره به اینکه ما با چالش هایی روبه رو هستیم، توضیح داد: یکی از چالش ها این است که بسیاری از نخبگان ما جذب کشورهای خارجی می شوند. بودجه های ما محدودیت دارد و اینگونه نیست که بتوانیم به هر میزانی پول دهیم، ما نمی توانیم نخبه را استخدام نموده و ماهیانه به او مبلغی پرداخت کنیم، بنابراین بعضی کشورهای خارجی توانستند آنها را جذب نمایند.

دانشجویان ما در دانشگاه باسواد نمی شوند

وی در مورد کیفیت نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی گفت: کل نمایشگاه با توجه به اینکه فعالیت دانشجویی بود، فعالیت پرثمر و بسیار خوبی است. دانشجویان برای فعالیت در این نمایشگاه تشویق می شوند. عمده ترین موردی که در فعالیت دانشجویان برای ما اهمیت دارد این است که محصول خود را ارائه نمایند یا وارد بازاریابی شوند. ما در دانشگاه های خود تنها دانشجویان را آموزش داده و به آنها مدرک تحصیلی می دهیم، اما آنها باسواد نمی شوند.

توسلی اضافه نمود: تعریف سواد از نظر یونسکو تغییر نموده و شامل سواد ارتباطی، اقتصادی، حسابداری و کامپیوتر نیز شده است. یکی از شاخصه های سواد، مدرک تحصیلی بوده و ما در دانشگاه مدرک تحصیلی می دهیم، اما در رویدادهایی مانند نمایشگاه پژوهش شرایطی را برای ایجاد انواع سواد فراهم می کنیم، و افرادی که در این رویدادها فعالیت می نمایند، در آینده باسواد خواهند بود.

ضرورت حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان نمود: در نمایشگاه ایده زیاد بوده اما سرمایه گذار کم است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک خودروی برقی را نمایش دادیم که سال جاری در بیمارستان امام رضا(ع) فراوری شد و اولین خودروی برقی بیماربر بوده که می تواند در آسانسور بیمارستان ها نیز جا گردد. مواد شوینده و بهداشتی و نوشابه ارگانیک زعفران نیز از سال گذشته تا به امروز به فراوری رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حضور سرمایه گذاران در نمایشگاه های دستاوردهای پژوهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید