چاپ دیجیتال چه سهمی از بازار چاپ افست را مال خود نموده است؟

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، تداوم و توسعه فعالیت واحدهای صنعتی و بنگاه های مالی مستلزم پایش مداوم فن آوری و محیط کسب و کار است. بی توجهی شرکت ها به این مهم، ممکن است منجر به قدیمی شدن فن آوری و عقب افتادن از گردونه رقابت در بازار گردد. نگاهی به تجربه های جهانی در صنعت چاپ و پیش بینی تغییرات دهه های پیش رو از مهمترین کارهایی است که شرکت های داخلی بایستی برای تقویت حضور و رشد سهم بازار خود به آن توجه داشته باشند.

چاپ دیجیتال چه سهمی از بازار چاپ افست را مال خود نموده است؟

نگاه به بیرون در مقابل تمرکز روی توانمندی های درونی از آنجا اهمیت پیدا می نماید که پیروزیت های کسب و کارها بسیار به تکنولوژی و ابزارهای مورد استفاده آنها وابسته شده است و کسب و کارهایی که زمانی کارآمد و پیروز محسوب می شدند، با تصمیمات نادرست استراتژیک در زمینه فناوری به شدت متضرر می شوند.

در این مطلب که به شکل جمع آوری اطلاعات مرتبط از چند مقاله وب سایت تهیه شده، به موضوع ورود چاپ دیجیتال و گرفتن سهم بازار از چاپ افست (به ویژه افست ورقی) پرداخته شده است و به صورت مطالعه موردی چند شرکت و تصمیمات استراتژیک آنها درباره ماشین آلاتشان مورد آنالیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید : 10 مرکز رجحانن چاپ دیجیتال تهران

سهم افست از بازار چاپ و افزایش سهم چاپ دیجیتال

چند سالی است که از کاهش سهم افست از بازار چاپ و افزایش سهم چاپ دیجیتال سخن می رود. این واقعیت کم و بیش دارد در کشورهای در حال توسعه هم احساس می گردد. مقاله ای که در اینجا می خوانید در تایید این نظر، تجربه چند چاپخانه آمریکایی را مرور می نماید. اما آنچه در این مقاله قابل تأمل است، این که علی رغم عقب نشینی افست ورقی در برابر چاپ دیجیتال، حجم سفارشات چاپ افست رول در کارهای چاپی تجاری رو به افزایش است.

به راستی سخت است که همه مسایل را از زاویه شرایط اخیر مالی دنیا، تحلیل نکنیم. می دانیم که بسیاری از کسب و کارها دچار چالش هایی شده اند که مسائل موجود قبلی آنها را هم تشدید نموده است. فرایند کاهشی سطح تیراژ و حجم کار چاپی از سوی سفارش دهندگان، نمونه ای از این چالش هاست

در همین زمان، پیشرفت های فن آوری، رقابت بین چاپ های افست ورقی، افست رول و چاپ دیجیتال را روی طیف وسیعی از کارها، افزایش داده است. در این میان شرکت هایی که هر سه فرآیند را به کار گرفته اند، روش و متد جامع تری را برای جوابگویی به احتیاج بازار در پیش گرفته و با ایجاد تنوع در امکانات خود، طیفی از توانمندی ها را در زنجیره ارزش مشتری ها ارایه می دهند

در نقطه مقابل شرکت هایی هستند که بر یکی از این تکنولوژی ها اصرار می ورزند و طیف محدودتری از مشتریان را با خدمات تخصصی در یکی از زمینه های فوق، راضی نگه می دارند. مرور سه تجربه شرکت های چند بعدی مذکور، این عمل را برای همسوسازی و مقدار کردن هر یک از توانمندی ها در مقایسه با یکدیگر، بر مبنای پیش بینی تقاضای هر یک انجام می دهند با رشد پذیرش جامعه چاپ و افرایش ظرفیت های فراوری در چاپ دیجیتال، این نوع چاپ که تا به حال برای چاپ های کم تیراژ مناسب انگاشته می شد، مرزها را به سمت گرفتن سهم از چاپ افست ورقی در می نوردد از طرف دیگر چاپ افست رول با تحدیداتی مانند کنترل اتوماتیک رنگ، تغییر اتوماتیک زینک و دیگر قابلیت های اتوماسیون، سعی در مالی کردن این تکنولوژی برای چاپ در تیراژهای پایین دارد.

ادیوید اصلان، رییس واحد بازاریابی شرکت اسمیت لیتو (Smith Litho) در راکویل مریلند، گزارش می دهد که این شرکت شاهد افزایش سریع حجم سفارشات دیجیتال، کاهش تیراژ سفارشات افست ورقی و افزایش حجم چاپ افست رول (از نظر تعداد صفحات چاپی) بوده است. وی می گوید: بر اساس همین فرایند هاست که ما آغاز به تغییر در امکانات شرکت طی چند سال گذشته نموده ایم.

فقط در چند ماه گذشته این شرکت یک دستگاه چاپ دیجیتال HP مدل 7000 Indigo و یک ماشین چاپ رول هشت رنگ با کات آف متغیر با خشک کن UV خریداری نموده است تا توانمندی هایش را به اسم یک شرکت خدماتی چاپ افزایش دهد.

اصلان معتقد است که شرکت باید طی سال های آینده تغییراتی را هم در ماشین های وب هیت ست خود انجام دهد، مثل جایگزینی دو تا از سه ماشین رول کوچک با یک ماشین رول عظیم و کارآمد شرکت اسمیت لیتو، ماشین چاپ دیجیتال قبلی خود (5000HP Indigo) را در خط فراوری نگه داشته تا بتواند ظرفیت خود را در مقابل افزایش شدید تقاضا حل نماید .

بیشتر بخوانید : آخرین پیشرفت های صنعت چاپ در سال 2021

مهاجرت تقاضا از چاپ افست به چاپ دیجیتال

مهاجرت تقاضا از چاپ افست به دیجیتال، یکی از فاکتورهایی بود که تصمیم شرکت برای کاهش ماشین های افست ورقی را ش کل داد. بخش چاپ ورقی این شرکت در حال حاضر فقط با یک ماشین هایدلبرگ اسپید مستر شش رنگ مجهز به برج ورنی کار می نماید.

اصلان معتقد است که ماشین چاپ دیجیتال تازه فرصت های زیادی را برای رقابت در تیراژهای پایین برای شرکت باز می نماید، در حالی که ماشین فعلی هایدلبرگ جوابگوی تقاضا برای تیراژهای میانه و بالا شرکتی با نام قبلی StIves US با ایجاد تغییرات بسیار از جمله تغییرات مدیریتی و تغییر نام به Angstrom Graphics سیاست سراسر افتی خود را تغییر داده است. این شرکت که تا به حال فقط خدمات تخصصی افست رول ارایه می داد، علاوه بر افزایش ظرفیت چاپ رول (با خرید یک ماشین جد یا دیگر) و اضافه کردن چند ماشین افست ورقی، به ماشین چاپ دیجیتال زیراکس مدل iGen3 روی آورده است.

مدیر عامل شرکت انگستروم می گوید مشتریان خدمات چاپی مدت هاست که در صدد کاهش هزینه هایشان بر آمده اند، آنها علاوه بر فشار برای کاهش تعرفه های چاپ، روش هایی مانند کاهش تیراژ و حتی کاهش صفحات چاپی کتاب ها را هم می آزمایند.

از این رو انگستروم معتقد است علاوه بر افزایش توان افست، ضروری است قابلیت های شرکت برای جوابگویی به کارهای با تیراژ پایین تقویت گردد و حتی در خرید ماشین های رول و ورقی هم به توانمندی ماشین چاپ برای تیراژهای پایین تر نیر توجه ویژه ای مبذول گردد. طبق اطلاعات مدیر عامل، میانه تیراژ کارهای چاپی مشتریان این شرکت 38000 نسخه است.

انگستروم معتقد است که تکنولوژی چاپ دیجیتال و چاپ افست رول جای بازار افست ورقی را از دو طرف تنگ تر می نمایند وی می افزاید: البته نه به آن سرعتی که بعضی فکر می نمایند. اما آنچه مسلم است، تکنولوژی افست ورقی به سمت س هم گیری از بازار افست رول خیز برنداشته است، بلکه این فرایند برعکس است. با وجود این که این شرکت ماشین افست ورقی تازه هم خریداری نموده، مدیر عامل معتقد است که با توجه به مسائل خشک شدن مرکب در افست ورقی و سادگی و سرعت این امر در چاپ افست رول، همچنان به تفوق تکنولوژی رول به افست ورقی اعتقاد دارد.

بیشتر بخوانید : رجحانن شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

انتخاب فرآیند چاپ

انتخاب نوع تکنولوژی و فرآیندهای چاپ بر این مبناست که کدام یک می توانند به صورت موثر تری به محصول نهایی مورد نظر مشتری نایل شوند. انگستروم معتقد است که دیگر بحث رجحان کیفی چاپ ورقی نسبت به رول هم مطرح نیست و مشتریانی که کارهایشان با ماشین های تازه رول چاپ می گردد، نسبت به کیفیت کار رضایت کامل و حتی بیشتر از مشتریان چاپ ورقی دارند.

تجربه های یک شرکت چاپ دیگر (St. Joseph Frint) هم خبر از همگرایی تکنولوژی ها می دهد. این شرکت در حال تغییر اساسی در دو فرآیند اصلی است. دو زیر مجموعه کارگاهی کوچک چاپ ورقی و چاپ دیجیتال این شرکت به یک مجموعه 13000 متر مربعی نقل مکان می نمایند تا یک پردیس چایی ترکیبی در کنار مجموعه فعلی چاپ رول (به وسعت 28000 متر مربع) ایجاد کند.

گفتنی است که مجموعه چاپ رول مذکور هم به تازگی بودجه بازسازی 50 میلیون دلاری دریافت نموده است . این برنامه بازسازی شامل فروش بعضی ماشین آلات و خرید سه ماشین رول مان رولند هیت ستمدل Rotomans یک ماشین 48 صفحه ای و دو ماشین 16 صفحه ای بوده است. گرچهکه تعداد ماشین آلات فروخته شده بیشتر است، اما مجموع ظرفیت افزایش یافته و قابلیت های زیادی هم به ماشین آلات تازه افزوده شده

مدیر عامل این شرکت می گوید: ما ماشین هایی دارای رجحانن و به روز ترین تکنولوژی را خریداری نموده ایم، زیرا معتقدیم باید زمان آماده سازی و دیگر زمان های از دست رفته را کاهش دهیم، در این صورت می توانیم روی تیراژهای پایین هم به صورت مالی کار کنیم. وی معتقد است که تیر از کارها به صورت کلی برای کارهای چاپ رول کاهش یافته، ولی تعداد رنگ های مصرفی به نسبت تیراژ کار، نسبت به گذشته بیشتر شده است.

جابجایی علائق و تغییر سلیقه مشتریان بین چاپ ورقی، چاپ رول و چاپ دیجیتال، انگیزه اصلی شرکت برای سرمایه گذاری های اخیر بوده است. وی می گوید: هر روز مشتریان بیشتری هر سه فرآیند را تقاضا می نمایند، اما هنوز بعضی مشتریان هم هستند که بر اساس سلیقه، یک نوع چاپ را بیشتر می پسندند. ما خواهیم توانست بهتر جوابگوی مشتریانی باشیم که متقاضی هر سه نوع چاپ در یک مجتمع چاپی هستند.

بیشتر بخوانید : رجحانن چاپ رول در کدام چاپخانه انجام می گردد؟

کاربردهای ترکیبی چاپ های دیجیتال و افست

کاربردهای ترکیبی چاپ های دیجیتال و افست، چیزی است که شرکت سنت ژوزف به شدت دنبال می نماید. برای مثال اگر یک مشتری در پی تیراژ بالا با چاپ دیجیتال باشد، ما به او پیشنهاد می دهیم که بخشی از کارش را به صورت افست چاپ کنیم و با استفاده از بارکدها از ادغام دقیق دو کار و صحت صحافی مطمئن شویم. یک نمونه از کار های ترکیبی افست و دیجیتال، گذاشتن صفحات لابی (مانند نظر سنجی) میان کاتالوگ های چاپ افست است.

مدیر عامل این شرکت عظیم چاپی معتقد است که کارهایی را که پیش از این با ماشین های کوچک ورقی چاپ می شد، می توان با ماشین های چاپ دیجیتال و یا با ماشین های رول تازه، به صورت مالی چاپ کرد و علت این موضوع افزایش بهره وری ماشین های رول دیده است.

شرکت سنت ژوزف به غیر از ماشین چاپ دیجیتال زیراکس iGen3 و دیگر تجهیزات برنامه هایی برای به روز کردن ماشین آلات چاپ دیجیتال خود تهیه نموده است. مدیر عامل این شرکت معتقد است که مشتریان به طور معمول ظرفیت پذیرش رجحانن متد چاپی موجود را دارند، اما گاهی اوقات هم ضروری است برای بعضی مشتریان چانه زنی هایی برای متقاعد کردن به چاپ دیجیتال با رول نسبت به چاپ ورقی صورت پذیرد ضروری است قابلیت های شرکت برای جوابگویی به کار های با تیراژ پایین تقویت گردد و حتی در خرید ماشین های رول و اورقی هم به توانمندی ماشین چاپ برای تیراژهای پایین تر هم توجه ویژه ای مبذول گردد.

تیراژ کارها به صورت کلی برای کارهای چاپ رول کاهش یافته، ولی تعداد زینکهای مصرفی به نسبت تیراژ کار، نسبت به گذشته بیشتر شده است.

به طور معمول مقدار کار مهمترین عامل برای انتخاب بین چاپ ورقی و رول قلمداد می گردد. اگر کات آف دستگاه برای ابعاد کار مناسب باشد، شانس چاپ رول، بیشتر از ورقی است. حتی برای یک مجله یا کاتالوگ 64 صفحه ای با تیراژ 5000 هم، اغلب چاپ رول مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای کارهایی که قابلیت دوبل کردن را داشته باشند، با ابعاد نامتعارفی دارند، چاپ ورقی ترجیح دارد.

ارایه خدمات جامع هر سه شرکت چاپی فوق در یک موضوع اشتراک دارند. به اسم شرکت چاپی جامع و ارایه دهنده خدمات کامل در بازار حضور دارند. یعنی روی یکی از توانمندی های چاپ خود ورقی، رول و دیجیتال تمرکز ننموده و این فرآیند ها را یکپارچه ساخته و برای مشتری خدمات چاپی جامعه فراهم می سازند.

مدیر عامل شرکت انگستروم می گوید: اما مشتریانی داریم که هر سه فرآیند را تقاضا دارند، اما بیشتر مشتریان هنوز متقاضی بخشی از سرویس ها هستند. ما سعی می کنیم دستگاه های خروجی زینک را برای همه ماشین ها به صورت مشترک و یکپارچه فراهم کنیم و در نهایت خروج هر سه فرآیند را حتی الامکان به یکدیگر نزدیک سازیم. فرآیند گردش کار، خدمات مشتری، خدمات پیش از چاپ و … را برای هر سه نوع چاپ یکسان در نظر می گیریم.

شرکت اسمیت لیتو هم از یک گردش کار FDF به صورت مشترک برای چاپ های دیجیتال، ورقی و رول استفاده می نماید. حتی نیروی انسانی را هم به صورت مشترک برای همه ماشین ها آموزش می دهند تا بتوانند در مواقع ضروری جای یکدیگر را پر نمایند

در واقع این شرکت ها می کوشند حد بیشتر منابع مشترک و فراینده های قابل اشتراک گذاری بین روش های مختلف چاپی را به کار گیرند و از اختصاص منابع مستقل برای هر شیوه چاپ، خودداری کند. این کار علاوه بر صرفه جویی های مالی، به انجام سریع تر سفارشات مشتری و احساس عدم تبعیض بین مشتریان، منجر می گردد.

منبع: مجله چاپخونه

به "چاپ دیجیتال چه سهمی از بازار چاپ افست را مال خود نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ دیجیتال چه سهمی از بازار چاپ افست را مال خود نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید