عاقبت سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا به وسیله معتادان و گردشگران با آتش به پا کردن و یادگاری نوشتن سیاه شده اند. این درحالی است که این معبد یکی از مهمترین گزینه های ایران برای ثبت جهانی یونسکو به شمار می آید.

عاقبت سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا

به گزارش خبرنگار مهر، معبد آناهیتای کنگاور بازمانده از دوره تاریخی اشکانی در 411 کیلومتری مرکز ایران واقع شده است اما وقتی می خواهید آن را ببینید باید حواستان جمع باشد در کرمانشاه تابلوی کوچک آن را رد نکنید. این معبد متعلق به ایزدبانوی آب یا همان آناهیتاست، در حال حاضر وقتی وارد این محوطه باستانی می شوید همه نوع اتفاقات را در آن می بینید جز آنچه که به هویت این اثر تاریخی مربوط است.

بعضی از سنگ های این محوطه باستانی به علت آتش گرفتن علف های اطراف، سیاه شده است. ستون ها و سنگ های این معبد بزرگ را می توان در هر جایی از آن مشاهده کرد بدون هیچ توجیهی و یا توضیحی! اما مدیرکل میراث فرهنگیاستان کرمانشاه از این اتفاقات در معبد آناهیتا بی خبر است چراکه به نقل از ایشان در عرصه این محوطه تاریخی باغ های شخصی وجود دارد که باید به وسیله میراث فرهنگی خریداری گردد، این آتش سوزی ها می تواند مربوط به مالکان این باغ ها باشد.

رفت وآمد معتادان در این محوطه تاریخی و آتش زدن علف ها به وسیله این افراد به وضوح قابل مشاهده است. این درحالی است که سال گذشته حدود 154 میلیون تومان هزینه حصارکشی و توسعه حصارهای این مخوطه تاریخی شده بود. با این حال این اتفاق در حال اجرا است و معتادان روی سنگ های تاریخی آتش به پا می نمایند.

این نوع از یادگاری نوشتن ها روی سنگ را یا به سختی می توان پاک کرد و یا غیر قابل پاک شدن هستند.

با این حال وقتی دور معبد آناهیتا را می زنید تا یکی از مهمترین آثار باستانی را بازدید نموده باشید از اینکه چطور گردشگران می توانند به راحتی وارد این محوطه شده و سپس بدون هیچ نظارتی خارج شوند افسوس خواهید خورد. آن هم محوطه ای که آخرین بار مسعود آذرنوش و سیف الله کامبش فرد آن را ده سال پیش کاوش نموده بودند. همان زمان بین این دو باستان شناس اختلاف نظری درباره دوره تاریخی معبد آناهیتا وجود داشت.

سیف الله کامبخش فرد، قدمت آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می داد و مسعود آذرنوش باستان شناس دیگر، آن را کاخی ناتمام از خسروپرویز در اواخر دوره ساسانی می دانست. با این وجود کاوش های این باستان شناسان که اکنون دیگر در قید حیات نیستند، ناتمام ماند و ده سالی می گردد که کسی روی این محوطه تاریخی کار ننموده است.

مشکل دیگر این محوطه تاریخی برطرف معارضات آن است. وجود ملک های شخصی در این محوطه یکی از چالش های پیش روی معبد به شمار می آید به همین منظور، اعتبار یک میلیارد تومانی برای خرید این ملک ها تامین شد اما به علت اختلاف نظر با استانداری این اعتبار در جایی دیگر به جز میراث فرهنگی مورد استفاده نهاده شد.

تمام این اتفاقات برای معبد آناهیتا درحالی رخ می دهد که پرونده این محوطه باستانی 27 سال پیش در لیست میراث موقت جهانی یونسکو نهاده شده و یکی از گزینه های ثبت جهانی به شمار می آید اما به نظر می رسد با این بی توجهی ها امیدی به جهانی شدن آن نیست.

منبع: touristha

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ بازسازی ساختمان

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "عاقبت سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت سنگ های محوطه تاریخی معبد آناهیتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید