مصاحبه مدیر عامل خبرنگاران با روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص آسیب های کرونا

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، عطش سفر. قرنطینه خود خواسته خانواده ها و ناخواسته ممنوعیت های مرزی و کسب و کارها از اسفندماه سال 98 که کماکان تا امروز ادامه داشته است. حالا بعد از گذشت بیش از هشتاد روز از به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع ویروس کرونا، بازارهای مختلف و حتی مردم برای بازگشت به زندگی عادی شان، گام های شان را محتاطانه و شمرده بر می دارند و وارد زندگی روزمره قبل از کرونا و مراودات خود می شوند. ناگفته نماند که در این مدت که به اعلام مراجع رسمی دنیا، تا یک دوره، کل جمعیت دنیا و بعد از گذشت مدتی تنها نیمی از عموم مردم دنیا به کسب و کارهای خود برگشته اند، صنعت گردشگری همچنان مظلوم ترین صنایع در میان کسب و کارهایی است که به حیاط عادی خود برنگشته است و گمان می رود که تا ماه های آینده و البته به گزارش مراجع آمار، تا سال 2023 این صنعت همچنان مهجور باقی خواهد ماند. گذر از دوره کرونا، این فرصت را داد تا وفاداری منابع مالی هر کشور به صنعت گردشگری و سود ناخالصی که این صنعت به اقتصاد جامعه تزریق نموده است را بسنجد. بعضی کشورها در این رویه پیروز و وفادار عمل کردند و بعضی آن چنان که باید نتوانستند چرخ گیر نموده این صنعت را از شکنندگی نجات دهند. این دوران گذر از کرونا شاید مجالی باشد تا به زوایای محتلف آسیب های کرونایی و دیگر آسیب ها در حوزه گردشگری بپردازیم.

مصاحبه مدیر عامل خبرنگاران با روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص آسیب های کرونا

آسیبی بی سابقه در صنعت گردشگری

به همین دلیل، روزنامه جهانی اقتصاد مصاحبه ای را با امیر فنائیان، مدیر عامل وبلاگ بازسازی ساختمان صورت داده و چه بهتر از این که با مرور این مصاحبه، آسیب های جدی وارد شده به صنعت گردشگری را از زبان مرد این صنعت بشنویم. امیر فنائیان در مصاحبه خبری با روزنامه جهانی اقتصاد به بهانه مرور اتفاقات و گذر از دوره کرونا گفت: آژانس مسافرتی وبلاگ بازسازی ساختمان از سال 1379 شروع به کار کرد و طی این مدت اغلب فروش به صورت آنلاین بوده و 4دفتر در شهر های تهران، آنکارا، استانبول و لندن دارد که قبل از شیوع کرونا بیش از 300 کارمند داشته و درحال حاضر تعداد پرسنل شرکت به 70نفر کاهش پیدا نموده است. اگر حمایت های دولت به آژانس ها برای حفظ و بقای آنها به صورت وام بود و درصدی از حقوق پرسنل را نیز پرداخت می کردند امکان حفظ کارکنان وجود داشت، اما متاسفانه راستا اشتباهی برای حمایت به خصوص از کارکنان فعال در صنعت گردشگری طی شد که منجر به ترک همکاری شد. همزمانی شیوع کرونا با تعطیلات نوروز باعث شد تا ضرر و زیان وبلاگ بازسازی ساختمان به عنوان برگزارنماینده تورهایی که حتی بعضی از آن کشور ها پرواز مستقیمی به ایران ندارند بیشتر گردد، بسیاری از پرواز ها و تور ها نهایی شده بود و هزینه ایرلاین ها، هتل ها و سفارتخانه ها بابت ویزا پرداخت شده بود..

مرور اتفاقات و شیوع ویروس کرونا

ایشان در ادامه مصاحبه با روزنامه جهانی اقتصاد از ضرر 25 میلیارد تومانی وبلاگ بازسازی ساختمان در سال گذشته صحبت کردند و از ضربات ممتد به بدنه گردشگری، به ویژه شیوع ویروس کرونا اذعان داشتند: سال گذشته سال بسیار سختی برای صنعت گردشگری در ایران بود، در ابتدای سال، سیل، سفرهای داخلی را تحت الشعاع قرار داد، سپس قطعی 10روزه اینترنت سراسری، پس از آن اتفاقی که برای هواپیمایی اوکراین رخ داد و بسیاری از پرواز ها لغو شد و بعضی نیز به دلیل ترس از پرواز سفر ها را لغو کردند و پس از آن کرونا تیر خلاصی بر پیکر این صنعت وارد آورد. وبلاگ بازسازی ساختمان به عنوان عظیم ترین مجری برگزارنماینده تور های مسافرتی مانند سایر اعضای این صنعت از آسیب ها مصون نماند. لغو بلیت و تور و هتل ها زیان هنگفتی در برداشت و نهایتا لغو فروش بیش از 45میلیارد تومان خدمات برای این شرکت را به همراه داشت که بخشی از آن استرداد شد، اما حدود 10میلیارد تومان از آن باقی مانده که 6 میلیارد تومان آن مربوط به خطوط هوایی است و مابقی مربوط به هتل ها است. امیر فنائیان برطرف آثار آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا را حداقل 18 ماه ارزیابی کرد و گفت: در اغلب نقاط جهان آثار آسیب های کرونا را تا سال 2021 میلادی می دانند و نکته مهم اینجاست که حداقل این مدت زمان می برد تا به نقطه ای که در سال 1397 داشتیم، بازگردیم. بی شک، در چنین مصاحبه ای نمی توان از گلایه گذاری صرف نظر کرد و یاری نرساندن دستگاه های مربوطه را به این صنعت نادیده گرفت و اطلاعاتی را از زبان کارآفرین پیروز این حوزه نشنید؛ امیر فنائیان در رابطه با نحوه پرداخت نامتناسب وام برای یاری به صنعت گردشگری در ایران گلایه کرد و در عوض به نمونه های مثال زدنی از کوشش دستگاه های اقتصادی کشورهای دیگر برای نجات صنعت گردشگری به میان آورد: اتفاقی که به دلیل انتشار ویروس کرونا حادث شد در صنعت گردشگری بی سابقه بوده و از همین رو اغلب کشورها برای حمایت از این صنعت برنامه های حمایتی منسجمی را طراحی و اجرا کردند. به گفته او در آمریکا دولت با شرکت های عظیم به توافق رسید تا رقمی را بر اساس گردش اقتصادی و بازدهی شرکت ها به صورت بلاعوض پرداخت نمایند و در اروپا نیز بخشی از این حمایت ها به صورت وام به شرکت ها تعلق گرفت و بخشی دیگر در قالب درصدی از حقوق پرسنل به آنها پرداخت شد. در انگلستان 80درصد حقوق تمام پرسنل فعال این حوزه را که به دلیل کرونا خانه نشین شدند، به شرکت ها پرداخت کردند و برای سر پا نگه داشتن شرکت های این حوزه با درنظر دریافت گردش اقتصادی شرکت ها و همچنین با پیش بینی رکودی 18 ماهه مبلغی را به عنوان وام برای شرکت های این حوزه با لحاظ گردش اقتصادی و بازدهی آنها در نظر دریافتد. در ترکیه نیز 60درصد حقوق و پرسنل کارکنان به شرکت ها پرداخت شد و تسهیلات ارزان قیمت به شرکت ها پرداخت شد. درست است! طبق گفته های ایشان دوران گذر از کرونا، فرصتی شد تا بسیاری از کشورهای نام برده با توجه به دوران گذر از کرونا، به اهمیت و حساسیت این صنعت مهم و پاک بیش از پیش پی ببرند.

بی تناسبی وام ها در راستای یاری به صنعت گردشگری

بی شک، شخصی که از ابعاد و زوایا و چند و چون کار باخبر است و یکی از معدود کسانی است که نهال بی جان گردگشری را در ده های اخیر آبیاری نموده و به آن جا بخشیده، به راحتی و به ویژه در دورانی مانند دوران گذر از کرونا، توانایی برآورد هزینه ها و یاری های اقتصادی اقتصادی را دارد و می تواند در مناسب یا نامناسب بودن این یاری ها به نتیجه برسد. به همین دلیل، امیر فنائیان در خصوص یاری ها و وام های مربوط به حوزه گردشگری گفت: در ایران پرداخت تسهیلات به شرکت ها بدون در نظر دریافت بازدهی وگردش اقتصادی آنها و ارزش موجودیت کسب وکارها فقط بر اساس تعداد پرسنل در نظر گرفته شد که رقم آن به ازای هر نفر 12 میلیون تومان با کارمزد 12 درصد بود که واقعا برای کمتر شرکتی این وام توجیه اقتصادی داشت. به گفته او با تعاریفی که دولت برای حمایت از این صنعت لحاظ نموده به طور مثال چنانچه شرکت اینستاگرام ایرانی بود هیچ گونه تسهیلات چشمگیری به آن پرداخت نمی شد در حالی که باید گردش اقتصادی و بازدهی کسب و کارها و میزان اقتصادیات پرداختی شرکت ها به دولت لحاظ می شد و متاسفانه نهایتا این نحوه پرداخت تسهیلات اغلب کسب وکارهای پویا و آژانس ها را به سمت اخراج پرسنل سوق داد. همان طور که امیر مومنان علی (ع) فرموده اند؛ ناامیدی به مثابه مرگ است! پس مانند همین شعار که همواره تنها راه نجات انسان در طول تاریخ امید بوده است، باید امید به آینده و صبر در دوران گذر از کرونا و ورود به جهانی پسا کرونا داشت. البته باید محتاطانه و امیدوار عمل کرد و وبلاگ بازسازی ساختمان، با توجه به دیدگاه امیر فنائیان از این قاعده مستثنی نیست؛ امیر فنائیان در این رابطه گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا عمده سفر ها لغو شده، عطش زیادی برای سفر وجود دارد و به محض انتها زنگ خطر کرونا سفر ها از سر گرفته می گردد، اما شرایط طوری است که بازار آرام آرام در حال احیا است و پیش بینی می گردد تا انتها شهریور به 50 درصد ظرفیت برسیم. در این بین وبلاگ بازسازی ساختمان سعی دارد تا برنامه ای برای خلأ سفر های خارجی داشته باشد و پیشنهادی هایی برای سفر ها و تور های داخلی دارد و به محض بازگشایی ایرلاین ها و پرواز های خارجی امکان خرید بلیت از سوی وبلاگ بازسازی ساختمان میسر می گردد و این احتمال می رود تا پرواز های خارجی از ماه جولای شروع گردد.

خلأ هماهنگی سازمان های مسوول

با تمام فشارها و محدودیت هایی که ویروس کرونا در صف دیگر آسیب ها به حوزه گردشگری وارد کرد، این امکان را برای بسیاری ایجاد کرد تا در دوران گذر از کرونا، نیم نگاهی هم که شده به متخصصین این حوزه بیاندازند و ناکارآمدی دستگاه های مرتبط را از زبان افراد با تجربه صنعت گردشگری بشنوند. فنائیان در این راستا می گوید: در جهان اولین اقدامی که در راستای حل مشکل و آسیب های ناشی از کرونا در صنعت گردشگری انجام شد، آنالیز مسائل و در ادامه ارائه برنامه ای برای پرداخت ها بود. یکی از عظیم ترین شرکت های مسافرتی در آلمان در ابتدا گفت که مبالغ بلیت های لغو شده مسافران نزد این شرکت به عنوان اعتبار مسافران در سفر های آینده در نظر گرفته می گردد و در ادامه گفت اگر مسافری وجه آن را می خواهد می تواند تا تاریخی معین اعلام نموده و سپس برنامه پرداخت معین کند. در این میان بانک ها بودند که خلأ اقتصادی شرکت ها را پرداخت کردند و باعث بقای بنگاه ها و گردش اقتصادی شدند و هماهنگی کاملی بین نقاط مختلف صنعت گردشگری از ایرلاین ها، تا هتل ها و دفتر مسافرتی به وجود آمد. به گفته وی، در ایران ناهماهنگی ها بین دستگاه های مسوول باعث شده تا تصمیم درستی برای حمایت قاطع از صنعت گردشگری اخذ نگردد از همین رو در نظر سنجی که در انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با حضور 1200 عضو برگزار گردید، اغلب گفتند که در شرف تعطیلی هستند و اگر این موضوع را به 5 هزار دفتر خدمات مسافرتی تعمیم دهیم حدود دو هزار دفتر خدمات مسافرتی در امسال به دلیل متوقف شدن فعالیت ها تعطیل می شوند. مدیر عامل وبلاگ بازسازی ساختمان می گوید: برای داشتن تور به بعضی مناطق با مشکل و محدودیت روبه رو هستیم. کانالیزه کردن سفر ها محدود شدن را به دنبال دارد و به صنعت گردشگری آسیب می زند. برای بهبود محیط کسب وکار در صنعت گردشگری باید فضای کسب و کار باز گردد، راستا های جدید ایجاد گردد و ایرلاین های جدید وارد کشور شوند.

منبع: الی گشت

به "مصاحبه مدیر عامل خبرنگاران با روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص آسیب های کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه مدیر عامل خبرنگاران با روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص آسیب های کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید