منزوی تحولی شگرف در غزل ایجاد کرد

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، علی محمد بیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در زنجان، با اشاره به برگزاری نخستین دوسالانه حسین منزوی در زنجان گفت: خوشبختانه پس از مدت ها انتظار دوسالانه حسین منزوی به یاد کسی که زحمت بسیاری برای غزل کشید، برگزار خواهد شد.

منزوی تحولی شگرف در غزل ایجاد کرد

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه ویژگی منحصر به فرد دوسالانه حسین منزوی برگزاری آن در سطح ملی و بین المللی است، توضیح داد: اما نکته مهم تر این است که برگزاری چنین جشنواره هایی باید استمرار داشته باشد، چراکه اعتبار هر رویداد ادبی به مداوم برگزار شدن آن بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری برنامه های جانبی هم به افزایش جذابیت چنین جشنواره هایی یاری می نماید، افزود: با توجه به اینکه دوسالانه حسین منزوی مربوط به غزل است، برگزاری کلا های نقد شعر یا کتاب هم در کنار جشنواره مفید و جذاب خواهد بود.

بیانی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار حسین منزوی در غزل افزود: منزوی تنها تغزل نمی کرد بلکه تفکر هم می کرد و این تفکر خاص، در واقع تحولی شگرف در غزل ایجاد کرد.

این شاعر زنجانی افزود: درواقع امروز غزلسرایان در سایه بزرگانی چون حسین منزوی و محمدعلی بهمنی فعالیت دارند، پس قاعدتا باید به برگزاری چنین جشنواره هایی که حسین منزوی را معرفی می نماید، اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره های آخرین یافته های ادبی را هم مطرح خواهد نمود، گفت: شاید برگزاری جشنواره دوسالانه هایی این چنین در ابتدا نواقصی هم داشته باشد، اما در طول سالیان ایرادات رفع شده و یک رویداد ادبی مهم شکل خواهد گرفت.

بیانی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره به دو زبان ترکی و فارسی افزود: با توجه به ظرفیت هایی که کشور در حوزه شعر ترکی دارد، قطعا آثار خوبی در این حوزه به جشنواره ارسال می گردد.

این نویسنده زنجانی در بخش دیگری از این گفت وگو از چاپ پنجم کتاب بئله اوخو، بئله یاز اطلاع داد و گفت: این کتاب در تبریز به چاپ پنجم رسیده است.

وی ادامه داد: کتاب بئله اوخو، بئله یاز نگاهی تازه به گرامر و شیوه نگارش زبان ترکی: قابل استفاده برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، مترجمان، مجریان دارد.

علی محمد بیانی شاعر و نویسنده زنجانی به زبان ترکی است که آثار متعددی در حوزه شیوه نگارش زبان ترکی و مسائل اجتماعی و تاریخی دارد.

کتاب های یئدی نامه، آذربایجان تورکجه سی، مجموعه شعر آغاج لار کیمی، بئله یاز، بئله اوخ و تصحیح نسخه خطی داستان کرم و اصلی اثر شیخ ابراهیم زنجانی، زنجان نیکان کتاب، تصحیح نسخه خطی دیوان میرزا صادق اوریادی، ترجمه داستان های آشیقی زنجان از جمله آثار به چاپ رسیده از علی محمد بیانی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "منزوی تحولی شگرف در غزل ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منزوی تحولی شگرف در غزل ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید