مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، هایپرتنشن یا فشار خون بالا شایع ترین مشکل بهداشتی است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند. مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم نقش مهمی در رژیم غذایی بیماران با فشار خون بالا ایفا می نمایند، چون این مواد معدنی تاثیر

مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

هایپرتنشن یا فشار خون بالا شایع ترین مشکل بهداشتی است که بسیاری از مردم از آن رنج می برند. مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و مهمیم نقش مهمی در رژیم غذایی بیماران با فشار خون بالا ایفا می نمایند، چون این مواد معدنی تاثیر زیادی بر کاهش فشار خون دارند. در اینجا فهرستی از مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و مهمیم ذکر شده است.

اگرچه فشار خون بالا خودش بیماری حساب نمی گردد، اما می تواند منجر به عوارض کشنده مانند سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیوی گردد. از این رو، حفظ سطح فشار خون به اندازه طبیعی ضروری و لازم است. سدیم (نمک) ماده معدنی است که به اسم یک کاتالیزور فشار خون را بالا می برد. از این رو، بیماران دارای فشار خون بالا باید از مصرف مواد غذایی که درصد بالایی سدیم دارند اجتناب نمایند. سطوح بالای سدیم در رژیم غذایی یکی از علل عمده فشار خون بالا است. مصرف متعادل از موادمعدنی مانند پتاسیم، کلسیم و مهمیم برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا لازم است. برای این کار باید از مواد غذایی که سرشار از این مواد معدنی هستند مصرف کنید. اجازه دهید به فهرستی از مواد غذایی که غنی از این مواد معدنی هستند نگاهی بیاندازیم.

فهرست مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و مهمیم

مواد غذایی غنی از پتاسیم

به افراد مبتلا به فشار خون بالا به شدت توصیه می گردد تا مواد غذایی غنی از پتاسیم را در رژیم غذایی خود قرار دهند. پتاسیم برای سایر عملکردهای بدن که شامل عملکرد مناسب سیستم عصبی، کلیه ها، قلب و سیستم اسکلتی عضلانی حیاتی است. کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی می تواند سبب خستگی، مسائل در هماهنگی عضلات، ضعف و ...گردد. مواد غذایی سرشار از پتاسیم برای بیماران دیابتی مفید است چون یاری می نماید تا غده تیروئید عملکرد بهتری داشته باشد. برای کسانی که زیاد عرق می نمایند احتیاج دارند مقادیر بالایی پتاسیم مصرف نمایند. سطوح بسیار بالای پتاسیم یا هایپرکالمیا می تواند منجر به مسائل سلامتی مانند نارسایی کلیه گردد. از این رو، احتیاج است که مقدار مصرف پتاسیم آنالیز گردد. میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی بعضی از برترین مواد غذایی سرشار از پتاسیم هستند. فهرست جامعی از مواد غذایی حاوی پتاسیم در زیر آمده است.

زردآلو

آووکادو

موز

چغندر

کلم بروکلی

کلم بروکسل

طالبی

هویچ

گل کلم

نخود

انجیر

کیوی

لوبیا

خربزه شیرین

شیر

شلیل

پرتقال

گلابی

بادام زمینی

سیب زمینی پخته

خرما

آلو

کشمش

اسفناج

گوجه فرنگی

سس کنسروی

نارنج

ماست ساده

سرشیر

هر چند کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان لازم است، به تنظیم فشار خون هم یاری می نماید. به بهبود زخم هم یاری می نماید و آنزیم های کلیدی که به هضم و متابولیسم یاری می نمایند فراوری می نماید. مصرف کافی کلسیم برای تمام گروه های سنی ضرورت دارد. اندازه کلسیم مورد احتیاج بدن، با افزایش سن افزایش می یابد. همچنانکه پیر می شویم بدن ما برای حفظ استخوان های قوی به کلسیم بیشتری احتیاج دارد. هیچ علایم خاصی در ارتباط با کمبود کلسیم وجود ندارد. درست مثل هر مواد معدنی دیگر، کلسیم هم نباید بیش از حد احتیاج بدن مصرف گردد. شیر تنها منبع غنی از کلسیم نیست؛ تعداد زیادی از مواد غذایی غیر لبنی که حاوی مقادیر بالایی از کلسیم هستند وجود دارد. در اینجا فهرستی از مواد غذایی رایج نوشته شده که غنی از کلسیم هستند.

بادام

لوبیا

آجیل برزیلی

کلم بروکلی

کرفس

خربزه

کلم پیچ

پرتقال

پاپایا

دانه کنجد

اسفناج

برگ چغندر سوئیسی

ارده

بذر کتان

اشنه دریایی

مهمیم یک ماده معدنی لازم است که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن ایفا می نماید. بسیاری از مردم از اهمیت مهمیم بی اطلاع هستند و از این رو از مسائل بهداشتی مربوط به کمبود مهمیم رنج می برند. تقریبا 300 واکنش بیوشیمیایی را در بدن با یاری مهمیم انجام می گردد. مهمیم برای فراوری انرژی در بدن لازم است. بعلاوه یاری می نماید تا فشار خون از راه طبیعی تنظیم گردد. مهمیم نقش کلیدی در سنتز پروتئین و آنزیم ایفا می نماید. علایم مهمیم پایین شامل تپش قلب، خستگی، فیبرومیالژیا، سنگ کلیه، پوکی استخوان، تیک و پرش چشم، دیابت و ... است. برای به دست آوردن اندازه مورد احتیاج مهمیم باید مواد غذایی خام به جای مواد غذایی فرآوری شده مصرف گردد. در زیر فهرستی از مواد غذایی سرشاز از مهمیم ذکر شده است.

لوبیا سیاه

کلم بروکلی

هالیبوت

بادام زمینی

صدف

گوش ماهی

شیر سویا

اسفناج

توفو

غلات کامل

نان گندم کامل

منابع غنی از پتاسیم، کلسیم و مهمیم

یک رژیم غذایی که منابع غنی پتاسیم، کلسیم و مهمیم را شامل نمی گردد ممکن است به فشار خون بالا و بسیاری از مسائل دیگر منجر گردد. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف پتاسیم یا مواد غذایی که سرشار از پتاسیم است را افزایش دهند. حتی اگر مکمل هایی که حاوی پتاسیم، کلسیم و مهمیم در دسترس هستند باید در مقادیر محدود و تنها پس از مشورت با پزشک مصرف شوند. مصرف مواد غذایی غنی از این مواد معدنی همواره گزینه بهتر و امن تری نسبت به مکمل های این مواد معدنی هستند. جدول زیر مواد غذایی که غنی از این مواد معدنی هستند را به همراه مقدار این مواد معدنی در خود جای داده است.

نوع ماده غذایی

کلسیم (میلی گرم)

پتاسیم (میلی گرم)

مهمیم (میلی گرم)

سبوس برنج خام

1485

57

781

فندق

680

114

163

فندق (پخته شده)

658

114

163

گردو آمریکایی

410

70

121

آرد بلوط

712

43

110

بذرها

709

54

82

سبوس گندم خام

1182

73

611

بلوط خام

539

41

62

لوبیا سفید

389

69

53

آرد برنج سفید

76

10

35

ماکارونی پخته شده ذرت

31

1

36

لیموناد

120

242

1

گیلاس شیرین

222

13

11

پرتقال

181

40

10

لنگان خام

266

1

10

شلیل

201

6

9

هلو

190

6

9

گریپ فروت سفید

148

12

9

آلو

157

6

7

گلابی آسیایی

121

4

8

بعضی مواد غذایی غنی از پتاسیم و مهمیم ممکن است دارای اندازه کنری کلسین باشند، در حالی که بعضی مواد غذایی که غنی از پتاسیم و کلسیم هستند ممکن است محتوی درصد کمتری از مهمیم باشند. برای مثال، پرتقال و لیموناد غنی از پتاسیم و کلسیم هستند، اما اندازه نسبتا کمتری مهمیم دارند. لنگان خام غنی از پتاسیم و مهمیم است و شامل درصد کمی از کلسیم است. توجه داشته باشید که فهرست داده شده در اینجا کاملا جامع نیست و تنها شامل بعضی از مواد غذایی رایج است. می توانید بسیاری از مواد غذایی دیگر که منابع غنی از این مواد معدنی هستند را پیدا کنید. بنابراین منتظر چه هستید؟ هرچه سریع تر برای حفظ سلامتی خود بعضی از این مواد غذایی را در رژیم غذایی قرار دهید.منبع: راسخون

به "مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید