واقعیت هایی جالب درباره صنعت هواپیمایی

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، واقعیت هایی درباره صنعت هواپیمایی

کسی نمی تواند اهمیت حمل و نقل هوایی در دنیای سریع امروز را انکار نمایند. سوال این است که چقدر درباره صنعت هواپیمایی اطلاعات داریم؟ آیا تا به حال به این فکر کردید که هواپیمایی که در آن نشسته اید از چند بخش تشکیل شده؟ و یا خلبان ها چه غذایی می خورند؟ بدون شک حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره صنعت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است شما را متعجب نمایند. به همین علت می خواهیم در این پست درباره واقعیت های شگفت آور در زمینه حمل و نقل هوایی و صنعت هواپیمایی حرف بزنیم. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

واقعیت هایی جالب درباره صنعت هواپیمایی

خلبان ها غذای متفاوت می خورند

برای اجتناب از مسمومیت غذایی خلبان ها اجازه ندارند غذای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برای ایمنی و احتیاط بیشتر، خلبان ها در هنگام پرواز غذایی متفاوت از یاری خلبان می خورند. به طور کلی قوانین مختلفی به وسیله ایرلاین های مختلف اعمال می گردد، با این حال، یک قانون برای بیشتر آن ها معمول است آن هم اینکه: خلبان ها همان غذایی را می خورند که در فرست کلاس و بیزنس کلاس ارائه می گردد و برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، غذای خلبان و یاری خلبان با هم فرق دارد.

خلبان ها در یک مدت زمان فقط می توانند با یک نوع هواپیما پرواز نمایند

خلبان ها در یک مدت زمان فقط می توانند با یک نوع هواپیما پرواز نمایند. آن ها برای اینکه مجوز لازم برای پرواز یک مدل هواپیمای دیگر را کسب نمایند باید 8 تا 12 هفته دوره آموزشی بگذرانند. این دوره آموزشی شامل مدرسه زمینی، پرواز های مقدماتی قبل- شبیه ساز و آموزش شبیه ساز است.

بوئینگ 747 از 6 میلیون قطعه ساخته شده است

بوئینگ 747 شناخته شده ترین هواپیمای مسافربری گسترده و هواپیمای باری دنیا است و خیلی ها به آن ملکه آسمان و یا جامبو جت می گویند. علت معروف شدن این هواپیما این است که اولین هواپیمای غول پیکر ساخته شده در دنیا بود. بوئینگ 747 از شش میلیون قطعه ساخته شده که همه آنها با تعدادی سوئیچ و دکمه قابل کنترل هستند.

موتور بوئینگ 747 وزن زیادی دارد

یکی دیگر از واقعیت جالب در خصوص بوئینگ 747 مربوط به وزن موتورش است. این هواپیما یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین هواپیماهای مسافربری است و از 6 میلیون قطعات ساخته شده که یکی از آنها موتور آن است که وزن آن تقریبا 9،500 پوند (4300 کیلوگرم) است و هزینه آن حدود 8 میلیون دلار می باشد.

سرعت بوئینگ 747

بوئینگ 747 نه تنها یکی از شناخته شده ترین هواپیمای دنیاست بلکه اولین هواپیمای عریض بدنه ای بود که تا به حال ساخته شده. یکی دیگر از واقعیت های شگفت انگیز در خصوص این هواپیما این است که حداکثر سرعت بوئینگ 747 حدود 955 کیلومتر در ساعت است.

خلبان نمی تواند موسیقی گوش دهد

گرچه موسیقی در هنگام پرواز توصیه می گردد، اما خلبان ها در این مورد استثناء هستند. آنها باید برای هماهنگی حرکت هواپیما باید دائما با کنترل نماینده های زمینی در ارتباط باشند. از طرفی، درست مانند راننده های اتوبوس، زمانی که دو خلبان در آسمان به هم می رسند، ممکن است چراغ فرود و یا چراغ های بازرسی بال را برای سلام علیک روشن خاموش نمایند!

شلوغ ترین فرودگاه تجاری دنیا

شلوغ ترین فرودگاه تجاری دنیا، فرودگاه هارتسفیلد-جکسون (ATL) در آتلانتا است که سالیانه بیش از 970 هزار پرواز دارد. این فرودگاه از سال 1998 بیشترین تعداد مسافر را داشته و از سال 2005 بیشترین تعداد فرود و تیک آف. این فرودگاه در سال 2012 هم از نظر تعداد مسافرین و هم تعداد پرواز عنوان شلوغ ترین فرودگاه دنیا را کسب کرد. در یک سال به تنهایی 95 میلیون مسافر (بیش از 260 هزار مسافر در روز) را این فرودگاه رفت و آمد کردند.

تنها 5 درصد از جمعیت دنیا تا به حال با هواپیما پرواز نموده اند

با اینکه حمل و نقل هوایی به سرعت در حال رشد است اما طبق آمارها تنها 5 درصد از جمعیت دنیا سوار هواپیما شده اند. بسیاری از مردم، به ویژه از منطقه ها توسعه نیافته، هرگز از هواپیما استفاده ننموده اند و احتمالا در تمام عمر خود فرصتی برای پرواز نخواهند داشت. با این حال، اقلیت کوچکی از جمعیت دنیا به طور مرتب در حال پرواز هستند.

میانگین سن یک هواپیمای تجاری

طول عمر یک هواپیمای مسافربری بر حسب زمان مقدار گیری نمی گردد بلکه بر اساس چرخه فشار حساب می گردد. هر بار که هواپیما در طول پرواز فشرده می گردد، بدنه آن در معرض فشار قرار می گیرد . عمر یک هواپیما زمانی تمام می گردد که بدنه ضعیف و شکاف هایی خطرناک بر روی آن ایجاد گردد. هواپیما در یک عمر مفید 20 ساله حدودا 51 هزار ساعت پرواز و 75 هزار چرخه فشرده سازی داشته است. اگر هواپیما برای مسیرهای طولانی استفاده گردد، چرخه فشار نسبتا کمی را در دوره زندگی خود را تجربه می نماید و می تواند بیش از 20 سال به پرواز ادامه دهد.

یکی از مرگ بارترین حوادث هواپیمایی

شاید فکر کنید سقوط هواپیما بدترین اتفاق ممکن است اما جالبه بدانید که یکی از مرگبار ترین حوادث هواپیما بر روی زمین رخ داده نه در آسمان. در سال 1977، دو هواپیمای پر از مسافر که مجموعا بیش از 600 مسافر داشتند، در وسط باند فرودگاه با هم برخورد کردند و در این حادثه 500 نفر کشته شدند.

غذاهای بی مزه هواپیما

مسافران معمولا اشتهایی برای خوردن غذای هواپیما ندارند البته این اتفاق تقصیر ایرلاین ها نیست! علت مزه بد مواد غذایی هواپیما محیط داخل کابین هواپیما است که نمی گذارد طعم واقعی غذا را حس کنیم.

بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری

سنگاپور ایرلاینز اولین ایرلاینی بود که توانست بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری را به دست آورد. اولین پرواز با این هواپیما با 450 مسافر از سنگاپور به سیدنی انجام شد. مقامات فرودگاه سیدنی 128 میلیون دلار برای ارتقاء زیرساخت های خود برای ورود این جت فوق العاده هزینه کردند، به طوری که باند فرودگاه، تونل های زیرزمینی و پل های هوایی مخصوص با این جت سازگار شدند.

طول عمر ایرباس A380

ایرباس A380 طوری طراحی شده که می تواند 140 هزار ساعت پرواز کند و این یعنی در طول عمر خود می تواند در طول عمر خود بیش از دو هزار بار سراسر دنیا پرواز کند.

منبع: baatraining.com

منبع: الی گشت

به "واقعیت هایی جالب درباره صنعت هواپیمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت هایی جالب درباره صنعت هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید