کجا اکیدنه ببینیم؟

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، اکیدنه یکی از عجیب ترین پستانداران کره است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا این جانور عجیب را بیشتر بشناسیم.

کجا اکیدنه ببینیم؟

اکیدنه (Echidna)، پستانداری است که تخم می گذارد! بعلاوه نام این پستاندار در دسته بندی جانوران نوک دراز یا نوک کوتاه هم به چشم می خورد در حالی که این پستاندار به هیچ وجه نوک ندارد بلکه دماغ درازی دارد که طولش بسته به نوع اکیدنه فرق دارد. به این جانور، مورچه خوار خاردار نیز گفته می گردد اما اکیدنه ها از نظر ظاهری هیچ شباهتی به مورچه خوارها ندارند و از نظر جانورشناسی هم ارتباطی با یکدیگر ندارند. همچون جوجه تیغی، بدن اکیدنه ها هم از تیغ پوشیده شده است.

اکیدنه پستانداری است که تخم می گذارد. در حال حاضر تنها یک موجود دیگر بر روی زمین زندگی کی کند که همچون اکیدنه در عین پستاندار بودنش تخم می گذارد و آن جانور هم پلاتیپوس است. طول بدن اکیدنه ها بین 35/5 تا 76 سانتی متر و وزن آن ها بین 2/5 تا 10 کیلوگرم متغیر است. تیغ این جانوران تقریبا تا 5 سانتی متر رشد می نماید.

رژیم غذایی

اکیدنه ها دندان ندارند! این جانوران تنها از مورچه ها، موریانه ها و دیگر موجوداتی که در خاک زندگی می نمایند تغذیه می نمایند. طبق گزارشاتی که از اکیدنه ها منتشر شده است، لارو حشرات غذای مورد علاقه این پستانداران است! چنگال های قدرتمند اکیدنه ها به آن ها اجازه می دهد تا خاک را به راحتی کندوکاو نمایند و زبان بلندشان که طولش به بیش از 18 سانتی متر می رسد به آن ها این اجازه را می دهد که به راحتی غذای خود را پیدا نمایند.

رفتار و عادات طبیعی

اکیدنه ها زندگی انفرادی دارند و بسیار منزوی هستند اما از سوی دیگر این پستانداران به داشتن قلمرو اعتقاد چندانی ندارند و برای خود قلمرو معین نمی نمایند. اکیدنه ها با این مسئله که دیگر موجودات از گونه خودشان در نزدیکی آن ها زندگی کند مسئله ای ندارند. این جانوران معمولا در طول روز فعالیت می نمایند اما در روزهای گرم ماه این جانوران بیشتر فعالیت های خود را شبانه انجام می دهند تا از گرمای هوا در امان بمانند. متابولیسم بدنی اکیدنه ها به علت دمای بدنشان بسیار آهسته انجام می گردد و همین مسئله علت اصلی عمر زیاد اکیدنه ها است. اکیدنه ها تا 50 سال عمر می نمایند! از دیگر نکات جالب در خصوص اکیدنه ها می توان به این مسئله اشاره نمود که این جانوران در فصل زمستان به خواب زمستانی می فرایند.

شرایط بقا

طبق گزارشات IUCN، اکیدنه ها شدیدا در خطر انقراض قرار دارند! نسل این جانوران در نیم قرن اخیر، 80% از جمعیت خود را از دست داده است و نسل این جانوران همچنان رو به کاهش است. اگر به شرایط بقای اکیدنه ها هر چه سریع تر رسیدگی نگردد، در آینده ای نه چندان دور نام این پستاندار در گروه منقرض شده به چشم خواهد خورد.

فراوری مثل

اکیدنه ها در هر نوبت یک عدد تخم می گذارند. اکیدنه ماده از تخم در کیسه خود محافظت می نماید. پس از 7 الی 10 روز فرزند به جهان می آید. فرزند اکیدنه هنگام به جهان آمدن 12 میلی متر طول دارد! فرزند اکیدنه پس از به جهان آمدنش حدود شش تا هشت هفته دیگر در کیسه مادر می ماند و پس از آن آرام آرام زندگی مستقل خود را شروع نموده و تیغ های بدنشان کم کم رشد می نمایند.

حقایق

  • اکیدنه ها در دومین انگشت خود پنجه بسیار بلندی دارند که با استفاده از آن تیغ های بدن خود را مرتب می نمایند!
  • هر دو جنس نر و ماده اکیدنه بر روی شکم خود کیسه دارند.
  • اکیدنه ها می توانند لرزش را به وسیله دماغشان حس نمایند!
  • اکیدنه ها دو شکاف عمودی بزرگ پشت چشمانشان دارند که این شکاف حکم گوش این جانوران را دارد. اکیدنه ها حس شنوایی بسیار بالایی دارند.

کجا اکیدنه ببینیم؟

اکیدنه ها تنها در استرالیا و گینه نو یافت می شوند. عمده جمعیت اکیدنه ها در استرالیا وجود دارد. اکیدنه ها غالبا در جنگل های ساحلی و منطقه ها ساحلی یا بیابانی زندگی می نمایند.

نظر شما در خصوص اکیدنه ها چیست؟ نظرات خود را با وبلاگ بازسازی ساختمان در میان بگذارید.

منبع: کجارو / livescience.com

به "کجا اکیدنه ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا اکیدنه ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید