تاثیر اقلیمی منفی بیت کوین حالا بسیار بدتر از چیزی است که قبلا فکر می کردیم

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، محققان در ایالات متحده محاسبه نموده اند که، بدنام ترین ارز دیجیتال برای تغییرات اقلیمی که حتی خسارت آن از فراوری گوشت گاو هم بیشتر است و تقریباً به مقدار نفت خام زیان بار است، بیت کوین است.

تاثیر اقلیمی منفی بیت کوین حالا بسیار بدتر از چیزی است که قبلا فکر می کردیم

یافته های این تحلیل سه جانبه نو نشان می دهد که بیت کوین به طور بالقوه ناپایدار است و می تواند پیامد های اجتماعی و زیست محیطی فاجعه باری در آینده داشته باشد.

از سال 2016 تا 2021، انتشار گاز های گلخانه ای یعنی اندازه CO 2 به ازای هر واحد بیت کوین از کمتر از یک تن (تن متریک) به 113 تن رسیده است.

هر بیت کوین استخراج شده در سال 2021 احتمالاً به 11315 دلار خسارت اقلیمی منجر شده که مجموعاً برای آن سال حدود 3.7 میلیارد دلار است.

برای در نظر گرفتن این موضوع، محققان استخراج ارز دیجیتال را با سایر فعالیت های انرژی زا مقایسه کردند.

بیت کوین یک صنعت چند میلیارد دلاری است و در طول دوره مطالعه پنج ساله، این مطالعه نشان داد که آسیب های اقلیمی آن به طور میانه 35 درصد از ارزش بازار آن است. بنابراین این بدان معناست که اگر یک دلار آمریکا بیت کوین بگیرید، حدود 35 سنت از آن دلار خسارت آب و هوایی است.

و خسارات اقلیمی به ازای هر دلار بیت کوین تنها اندکی کمتر از گاز طبیعی (با 46 سنت به ازای هر دلار ارزش) و بنزین حاصل از نفت خام (با 41 سنت به ازای هر دلار ارزش) بود.

استخراج کمی بیشتر از فراوری گوشت گاو (33 سنت) و بسیار بیشتر از استخراج طلا (4 سنت) خسارت اقلیمی می زند.

در حالی که هواداران بیت کوین را به نوعی طلای دیجیتال از منظر آسیب های آب و هوایی ارائه تشبیه می نمایند، بیت کوین بیشتر شبیه نفت خام دیجیتال به محیط زیست صدمه می زند.

استخراج بیت کوین احتیاجمند رشد تصاعدی در قدرت محاسباتی است که به نوبه خود به برق بیشتری احتیاج دارد. به عنوان مثال، در سال 2020، استخراج بیت کوین انرژی بیشتری نسبت به مصرف انرژی اتریش یا پرتغال در همان سال احتیاج پیدا کرد.

بیت کوین، مانند بسیاری دیگر از ارز های رمزنگاری شده، مبتنی بر استخراج اثبات کار (PoW) است، که روشی بسیار انرژی بر است.

این فرآیند تأیید ذاتاً رقابتی است، ماینر ها برای حل پازل های رمزنگاری برای اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاک چین و ایجاد سکه های نو رقابت می نمایند.

از نظر تئوری، رایانه های ویژه می توانند به فراوری بلوک های نو برای همواره ادامه دهند، اما هر کدام انرژی زیادی به فرآیند تأیید می افزایند. به عبارت دیگر، یافتن هر بلاک چین نوی که استخراج می گردد، سخت تر از قبلی است.

اگر کوشش محاسباتی مورد احتیاج برای استخراج بلاک چین به وسیله انرژی های تنوپذیر تأمین می شد، سیستم ممکن بود پایدارتر باشد. اما امروزه برآورد ها نشان می دهد که بیش از 60 درصد انرژی از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز طبیعی تأمین می گردد.

حتی در سناریویی که استخراج بیت کوین از انرژی تنوپذیر استفاده کند، هنوز آسیب های آب و هوایی بزرگ و رو به رشدی خواهد داشت. در غیاب چنین تغییری، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رویکرد تجارت به طور معمول را کنار بگذاریم و افزایش مقررات صورت بگیرد. به عنوان مثال، تسلا اخیراً اظهار داشت که به علت نگرانی های انرژی، پرداخت با بیت کوین را متوقف می نماید.

اما جایگزین های سبزتر دیگری نیز وجود دارد. ارز های دیجیتال مبتنی بر سیستم اثبات سهام (PoS) اخیراً به عنوان راه حلی برای کاهش آسیب اقلیمی مطرح شده اند.

PoS راه دیگری برای اعتبارسنجی ارز های رمزپایه است که بلوک بعدی در بلاک چین را به طور تصادفی می دهد و احتیاج به سرمایه گذاری کمتری در سخت افزار دارد، اما برای حضور در بازی، افراد هنوز باید سهم قابل توجهی بپردازند، که برای آغاز احتیاج به داشتن سرمایه دارد.

اما تغییر از یک سیستم PoW به یک سیستم PoS مستلزم آن است که استخراج نمایندگان بیت کوین همه آن سخت افزار را با پول نقد تعویض نمایند، هزینه ای که صرف زمان و کوشش کمتری برای انجام آن است.

اتریوم، یکی دیگر از ارز های رمزپایه محبوب، اخیراً اظهار داشت که در سال 2022 به PoS تغییر خواهد نمود و طبق گزارش ها، این تغییر احتیاج انرژی پلتفرم را تا بیش از 99 درصد کاهش می دهد.

اگر بیت کوین هم همین کار را می کرد، مصرف انرژی آن، و در نتیجه، خساراتاقلیمی برآورد شده در این کار، احتمالاً ناچیز می شد. با این حال، بعید است که بیت کوین تغییر کند.

بیت کوین در حال حاضر حدود 41 درصد از سهم بازار جهانی را در میان ارز های دیجیتال تشکیل می دهد.

این مطالعه در Scientific Reports منتشر شده.

منبع: یک پزشک

به "تاثیر اقلیمی منفی بیت کوین حالا بسیار بدتر از چیزی است که قبلا فکر می کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اقلیمی منفی بیت کوین حالا بسیار بدتر از چیزی است که قبلا فکر می کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید