تحولات یمن، ملاقات فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی؛ تقویت برآورد ها درباره برکناری هادی

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، فرستاده تازه سازمان ملل پس از ورود به عدن با رئیس گروه شورای انتقالی-وابسته به امارات- ملاقات کرد تا حدس ها درباره مقدمات برکناری رئیس جمهور مستعفی یمن، تقویت شوند.

تحولات یمن، ملاقات فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی؛ تقویت برآورد ها درباره برکناری هادی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بازسازی ساختمان، هانس گروندبرگ فرستاده تازه سازمان ملل در یمن که در این کشور حضور دارد، وارد عدن شد.

پایگاه خبری البوابه الاخباریه الیمنیه گزارش داد، گروندبرگ به محض ورود به عدن، با عیدروس الزبیدی رئیس گروه موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات ملاقات کرد.

این پایگاه اطلاع داد که این ملاقات به منزله فراهم کردن مقدمات برکناری عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) از قدرت و انتقال اختیارات وی به شورای انتقالی است.

به گزارش این پایگاه، این اقدام نشان می دهد که برای نخستین بار، بساط دولت مستعفی از یمن برچیده خواهد شد.

این در حالی است که دولت مستعفی، الزبیدی را یک شورشی می داند و الزبیدی هم این دولت را به رسمیت نمی شناسد.

ابوبکر القربی یکی از وزرای نظام پیشین یمن که وابسته به امارات است، اطلاع داد که در سطح بین الملل هم مقدمات انتقال اختیارات هادی و تشکیل یک دولت تازه فراهم شده است.

همزمان با ورود فرستاده سازمان ملل به عدن هم یک هیأت از شورای انتقالی به ریاست یحی غالب الشعیبی به آلمان سفر کرد. الشعیبی در این کشور، نشست خبری برگزار کرد تا بتواند در محافل اروپایی، برای شورای انتقالی کسب وجهه کند.

این در حالی است که عربستان سعودی در جریان درگیریهای خونین استان عدن، از عناصری حمایت کرد که از شورای انتقالی جدا شده بودند. کارشناسان این اقدام ریاض را به اسم کودتا علیه امارات قلمداد کردند (جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط، وبگاه الخبر الیمنی هم امروز با انتشار گزارشی، تأکید کرد که هدف از سفر فرستاده سازمان ملل، رایزنی در مورد راه چاره سیاسی برای انتها جنگ یمن همزمان با پیشروی های گسترده ارتش و کمیته های مرکزی در چندین جبهه است.

پیش بینی می گردد که هانس گروندبرگ پس از عدن راهی کشور عمان گردد تا با هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن ملاقات کند. او پس از آن هم به عربستان سعودی سفر باز خواهد گشت.

او صبح امروز در ریاض با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربسنان سعودی ملاقات و گفت و کو نموده بود.

در تاریخ هشتم مهرماه هم منابعی در دولت مستعفی از معامله ای تازه سخن گفتند که تا کنون موافقت امارات عربی متحده، عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را در پی داشته است.

طبق گفته این منابع، منصور هادی از صحنه یمن کنار زده خواهد شد تا زمینه برای مذاکراتی فراگیر در این کشور فراهم گردد؛ کشوری که عربستان سعودی از هفت سال پیش تا به امروز آن را تحت محاصره خود دارد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از فروردین 1394 با ادعای کوشش برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و توسعه قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تحولات یمن، ملاقات فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی؛ تقویت برآورد ها درباره برکناری هادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات یمن، ملاقات فرستاده سازمان ملل با رئیس شورای انتقالی؛ تقویت برآورد ها درباره برکناری هادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید