خبرنگاران مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در امور لیبی

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، تهران- خبرنگاران- وزیران خارجه اتحادیه عرب سه شنبه شب با صدور قطعنامه ای مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی در لیبی ابراز کردند.

خبرنگاران مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در امور لیبی

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این قطعنامه که به دنبال نشست مجازی وزیران خارجه اتحادیه عرب صادر شد، با تأکید بر حفظ استقلال و یکپارچگی لیبی، خواستار انحلال شبه نظامیان و اخراج نیروهای مزدور خارجی از این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه عرب با محکوم کردن دخالت های نظامی خارجی در لیبی، بر لزوم حل سیاسی بحران این کشور تأکید کرد.

وزیران کشورهای عربی همچنین مخالفت خود را با دخالت های طرف های منطقه ای در امور کشورهای عربی اعلام کردند.

در متن این قطعنامه آمده است: مخالفت با قطعنامه های بین المللی مربوط به تحریم صادرات سلاح به لیبی، امنیت کشورهای همسایه لیبی و منطقه را تهدید می کند.

این قطعنامه همچنین نقض حقوق بشر در لیبی از سوی هر طرفی را محکوم و بر لزوم حمایت از همه اتباع خارجی در این کشور تأکید کرده است.

در همین پیوند احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب بر لزوم برقراری آتش بس در لیبی تأکید و خواستار کاهش درگیری ها به ویژه در اطراف شهر سرت واقع در شمال این کشور شد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در قطعنامه خود، از طرح پیشنهادی مصر در مورد لیبی استقبال کرده اند. در طرح پیشنهادی قاهره هرگونه راه چارهی در لیبی باید بر اساس یک توافق سیاسی در این کشور، قطعنامه های شورای امنیت، نتایج کنفرانس برلین، اجلاس ها و تلاش های بین المللی قبلی باشد.

وی اضافه نمود: اتحادیه عرب مخالف هرگونه تلاش طرف های داخلی و خارجی برای تجزیه لیبی است.

دبیرکل اتحادیه عرب اضافه نمود: تنها راه چاره در لیبی، حل جامع سیاسی بحران، بیرون کردن مزدوران و پیکارجویان خارجی از خاک لیبی است.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیار گسترده ای روبه رو بوده است.

این کشور در نهایت به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می شود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در امور لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مخالفت اتحادیه عرب با دخالت خارجی در امور لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید