درخواست سالانه 1250 پرستار برای گواهی مهاجرت

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه از ماه های آینده که آنالیز اسناد به وسیله بیمه ها انجام گردد مقدار دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آن ها خواهد بود، آخرین جزئیات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تشریح کرد.

درخواست سالانه 1250 پرستار برای گواهی مهاجرت

دکتر عباس عبادی در تبادل نظر با تسنیم به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار درباره شرایط اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال 1386 در مجلس به تصویب رسید و قرار بود تا سه ماه پس از تصویب این قانون، آیین نامه اجرایی آن نوشته گردد، اما اجرای آن 15 سال به طول انجامید!

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با عزم دولت اجرای این قانون شروع شد و در امسال عملیاتی خواهد شد.

پرداخت مبلغ علی الحساب به پرستاران در قالب تعرفه گذاری

وی اضافه کرد : سه سند برای اجرای قانون احتیاج بود. سند اول مصوبه هیئت وزیران برای معین ارزش نسبی خدمات بود که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ سند دوم رسیدگی به اسناد بود که به وسیله شورای عالی بیمه ابلاغ شد و سند سوم نیز آماده شدن زیرساخت های HIS بیمارستان ها بود تا خدمات پرستاری در صورتحساب بیمار لحاظ و عایدی های ناشی از تعرفه ها و سهم پرستاران احصا گردد. مجموعه این اتفاقات از اردیبهشت تا انتها تیرماه امسال انجام گرفت و با پیگیری های مقام عالی وزارت بهداشت، اولین پرداختی بر اساس تعرفه گذاری از 16 آبان ماه به بیمه سلامت انجام شد تا آن را به دانشگاه ها بدهند؛ دانشگاه های علوم پزشکی از 16 آبان ماه تا به امروز لیست کارکنان را احصا کردند و مبلغی به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت می نمایند.

نحوه محاسبه پرداختی علی الحساب

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه محاسبه پرداختی علی الحساب به پرستاران توضیح داد: میانگین دریافتی همکاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب 2.2 می گردد و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می گردد، اما از ماه های آینده و زمانی که آنالیز اسناد به وسیله بیمه ها انجام گردد مقدار دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آن ها خواهد بود.

مقدار پوشش بیمه ای تعرفه خدمات پرستاری

وی درباره مقدار پوشش بیمه ای تعرفه خدمات پرستاری گفت: در خدمات بستری، 90 درصد هزینه های مربوط به تعرفه خدمات پرستاری را بیمه پایه پرداخت می نماید و 10 درصد فرانشیز نیز به وسیله بیماران پرداخت می گردد؛ در بخش سرپایی نیز سهم بیمه پایه از تعرفه خدمات پرستاری 70 درصد و مقدار فرانشیز پرداختی بیماران، 30 درصد است.

عبادی در پاسخ به این سؤال که آیا پایین بودن مقدار پوشش بیمه ای در بخش سرپایی باعث افزایش پرداخت از جیب مردم نمی گردد؟ اعلام کرد: اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در درازمدت باعث کاهش پرداخت از جیب مردم نیز خواهد شد، زیرا هزینه برخی از خدمات که تا پیش از این پرستار ارائه می کردند، بر اساس تعرفه پزشکی از بیمار دریافت می شد که گران تر بود.

کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره معضل کمبود نیرو در حوزه پرستاری اظهار کرد: در حال حاضر به طور میانگین به ازای هر تخت 0.95 نفر پرستار یعنی کمتر از یک پرستار داریم، اما طبق استانداردها، به 1.8 نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی احتیاج است.

وی با بیان این که همه ساله تعدادی از پرستاران بازنشسته می شوند و همزمان تعدادی تخت بیمارستانی نیز به کشور اضافه می گردد که احتیاج به نیرو های پرستاری را افزایش می دهد؛ اظهار داشت: به علت افزایش احتیاج به نیروی پرستاری، جذب نیرو باید شتاب بیشتری داشته باشد و ضرورت دارد نهاد های دیگر مانند سازمان امور اداری و استخدامی به وزارت بهداشت مجوز های استخدامی تازه بدهد. در نظام سلامت سالانه حدود 10 هزار نفر بازنشسته می شوند که 40 درصد آن ها پرستار هستند و می توان گفت که سالانه حدود 4000 نفر از پرستاران، بازنشسته می شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به این که با پیری جمعیت احتیاج به خدمات سلامت افزایش می یابد؛ گفت: مسئله سالمند شدن جمعیت می تواند در کمتر از 20 سال آینده یک بحران جدی ایجاد کند البته کمبود پرستار در تمام نظام های سلامت دنیا یک معضل مزمن است و با تسهیلاتی که کشور های پیشرفته ایجاد می نمایند مهاجرت پرستاران از برخی کشور ها در حال افزایش است که این امر ناشی از مساعد نبودن شرایط کاری و استخدامی در کشورهاست.

درخواست سالانه 1250 پرستار برای دریافت گواهی مهاجرت!

وی درباره شرایط مهاجرت پرستاران ابراز کرد: آمار رسمی از مهاجرت پرستاران نداریم، اما بر اساس اعلام سازمان نظام پرستاری، سالانه حدود 1250 هزار نفر برای گوداستندینگ (گواهی مورد احتیاج برای مهاجرت) درخواست می دهند که البته ممکن است همه این افراد اقدام به مهاجرت ننمایند.

آخرین خبر ها از جذب و استخدام پرستاران

عبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین خبر ها از جذب و استخدام پرستاران گفت: آخرین آزمون استخدامی پرستاران مربوط به بهمن ماه سال 1399 بود که 20 هزار نفر پرستار از این طریق جذب شدند البته 66 هزار نفر از نیرو های سلامت نیز مشمول قانون تبدیل شرایط ایثارگران شدند که حدود 30 تا 40 درصد آن ها از گروه پرستاری بودند.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، جلسات متعددی در نهاد ریاست جمهوری با حضور مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب پرستاران برگزار شده، اما مصوبه نهایی هنوز ابلاغ نشده است؛ با وجود این قول مساعد داده شده که در نیمه دوم امسال، مجوز برگزاری آزمون استخدامی به وزارت بهداشت داده گردد.

وی درباره آمار شهدای مدافع سلامت اعلام کرد: پرونده حدود 320 نفر از شهدای مدافع سلامت احراز شده که بخشی از این افراد، از گروه پرستاری هستند.

کمبود حداقل 350 مرکز هوم کر در کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره شرایط مراکز ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل (مراکز هوم کر) توضیح داد: بیش از 1350 مجوز تأسیس مرکز هوم کر در کشور صادر شده است؛ طبق استاندارد باید به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یک مرکز خدمات مراقبت پرستاری در منزل داشته باشیم که بر این اساس 350 مرکز کم داریم و باید حداقل 1700 مرکز هوم کر در کشور داشته باشیم. امیدواریم با دستورالعمل تسهیل راه اندازی کسب و کار ها به زودی به این استاندارد نزدیک شویم.

وی با بیان این که لیست مراکز مجوزدار مراقبت پرستاری در منزل در سایت دانشگاه های علوم پزشکی قابل دسترسی است؛ نبود پوشش بیمه ای برای ارائه این خدمات را از چالش های حوزه پرستاری در منزل عنوان و توضیح داد: دبیرخانه شورای عالی بیمه، تعرفه خدمات هوم کر را معین نموده، اما این تعرفه ها هنوز تحت پوشش بیمه نیست و مردم باید به شکل آزاد این خدمات را دریافت نمایند؛ البته برخی از بیمه های تکمیلی و بیمه نیرو های مسلح برخی از خدمات پرستاری در منزل را پوشش می دهند، اما عمده مردم نمی توانند از این خدمات در قالب پوشش بیمه ای استفاده نمایند. این در حالی است که ارائه خدمات پرستاری در منزل مقدار بستری و بازگشت بیمار به بیمارستان را کاهش می دهد و بنابراین منافع مالی زیادی در درازمدت برای بیمه ها دارد و باید در این بخش سرمایه گذاری گردد.

منبع: فرارو

به "درخواست سالانه 1250 پرستار برای گواهی مهاجرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست سالانه 1250 پرستار برای گواهی مهاجرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید