ساخت حسگر زیستی از گرافن، روشی کم هزینه برای اندازه گیری داروی ضدصرع

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، علیرضا جلالوند- دانشجوی دکترای شیمی تجزیه در دانشگاه رازی کرمانشاه و پژوهشگر این طرح در مورد هدف ساخت حسگرزیستی از گرافن گفت: ساخت این حسگر زیستی با استفاده از گرافن و پروتئین آلبومین گاوی بر اساس محاسبات تئوری اجرا شده و مطالعات صورت گرفته منجر به ایجاد روشی بسیار مناسب برای اندازه گیری داروی پرگابالین درماتریس های پیچیده همانند پلاسمای خون شده است.

ساخت حسگر زیستی از گرافن، روشی کم هزینه برای اندازه گیری داروی ضدصرع

وی اضافه کرد: زیست حسگر پیشنهادی از پایداری، تجدیدپذیری و حساسیت مطلوبی در اندازه گیری داروی مدنظر برخوردار است و استفاده از این حسگر می تواند به عنوان یک روش ارزان قیمت جایگزین روش های پرهزینه ای همچون کروماتوگرافی گردد.

جلالوند در ادامه گفت: در این کار تحقیقاتی، جهت ساخت حسگری با ویژگی های بهینه، از محاسبات تئوری بهره گرفتیم و با استفاده از محاسبات تئوری علاوه بر درک بهتر پارامترهای دخیل در عملکرد مناسب حسگر، می توان گام های مؤثری در ساخت و توسعه حسگرهای زیستی برداشت که البته این امر منجر به کاهش هزینه های فراوری و در نتیجه تشخیصات بالینی می گردد.

وی با اشاره به اینکه آلبومین گاوی به واسطه ارزان و فراوان بودن می تواند یکی از گسترده ترین پروتئین های مورد مطالعه در ساخت نسل جدید حسگرهای زیستی باشد، اضافه کرد: از آنجا که انتقال الکترون بین پروتئین و الکترود سخت است، بسترهای مختلفی می توانند به همراه پروتئین در سطح الکترود به کار برده شوند که گرافن، یک ماده کربنی دوبعدی است به دلیل مزایایی چون هزینه کم، استحکام و راهنمایی الکتریکی بالا گزینه بسیار مناسبی برای این کاربرد است.

به گفته وی در ساخت این حسگر از نانوکامپوزیت گرافن و پروتئین آلبومین گاوی که بر روی سطح الکترود کربن شیشه ای قرار گرفته، استفاده شده است.

بر اساس اعلام ستادنانو؛ پرگابالین (pregabalin) با نام تجاری لیریکا (Lyrica) یک داروی ضد صرع و ضد تشنج است که برای کنترل تشنج و درمان فیبرومیالژیا(درد و خشکی عضلانی) به کار می رود. این دارو برای درد آسیب عصبی ناشی از دیابت و یا آسیب نخاعی نیز استفاده می گردد. معمولاً برای اندازه گیری این دارو از روش های کروماتوگرافی استفاده می گردد که بسیار پر هزینه است. از این رو ارائه روش های جدید با هزینه کمتر دارای اهمیت بسزایی است.

این تحقیقات از همکاری دکتر محمد باقر قلیوند- عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه- و علیرضا جلالوند حاصل شده که نتایج آن در مجله Electrochimica Acta (جلد 133، شماره 1، سال 2014، صفحات 123 تا 131) به چاپ رسیده است.

ساخت و آنالیز این حسگر در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت حسگر زیستی از گرافن، روشی کم هزینه برای اندازه گیری داروی ضدصرع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت حسگر زیستی از گرافن، روشی کم هزینه برای اندازه گیری داروی ضدصرع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید