لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از نگاه احمد قریب

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، یک کارشناس مسایل هسته ای معتقد است که در نهایت بر سر برجام میان ایران و آمریکا مصالحه و تعامل می گردد هر چند درباره زمان آن نمی توان دقیق صحبت کرد.

لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از نگاه احمد قریب

احمد قریب در گفت وگو با وبلاگ بازسازی ساختمان با اشاره به تاخیر جو بایدن در بازگشت به برجام با وجود شعارهایی که در دوره انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این رابطه مطرح نموده بود گفت: معتقدم آمریکا نه در زمان اوباما و نه الان در دوران بایدن در بازگشت به برجام و اجرای این توافق صادقانه عمل نخواهند کرد. همان زمان که اوباما هم بر سر کار بود و برجام اجرا شد، فرایند اجرا به شکلی بود که ایران رضایت کامل نداشت.

وی ادامه داد: برای ایران هم مهم است که برجام اجرا گردد و هم از طرفی نمی تواند یک طرفه برجام را اجرا کند در حالی که کشورهای اروپایی از انجام تعهدات خود بازمانده اند و آمریکا برای بازگشت به برجام تعلل می نماید.

این کارشناس مسایل هسته ای اظهار کرد: ورود ایران به غنی سازی 20 درصدی طرف های مقابل را نگران نموده است و از این که ایران وارد این مرحله شده ترس دارند. کشورهای اروپایی عضو برجام نیز نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی نموده اند و خواهان توقف غنی سازی 20 درصدی ایران شدند چرا که می دانند در صورت پیش رفت ایران در این راستا بازگشت از آن ساده نخواهد بود.

قریب گفت: معتقدم ایران و آمریکا اگر اراده لازم برای تعامل در رابطه با برجام را داشته باشند راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد و احتیاج به تعلل و تاخیر نیست، آنها می توانند با آغاز مذاکرات به فرایند بازگشت به برجام فرصت دهند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات راهبردی در واکنش به اجرا نشدن تعهدات برجامی توضیح داد: معتقدم در مجموع اجرای این مصوبه باید منافع ملی و صلاح مردم ایران را شامل گردد و بخشی از منافع و صلاحدید کشور این است که هر چه سریعتر تحریم ها علیه ایران برطرف گردد. اگر هم تصمیم و اراده بر این است که با تحریم ها کنار بیاییم، لازم است اقتصاد کشور از وابستگی به تحولات اقتصادی بین المللی خود را رها کند تا بیش از این معیشت و اقتصاد کشور تحت تاثیر این عوامل قرار نگیرد.

قریب اظهار کرد: اگر می خواهیم برنامه هسته ای کشور را در راستا صلح آمیز پیش ببریم راهی جز این نداریم که در چارچوب ان پی تی و اعتمادسازی حرکت کنیم. برجام بهترین فرمول بود که می توانستیم در این راستا اجرا کنیم و معتقدم جهان هم اگر می خواهد برنامه هسته ای ایران را در نظارت کامل داشته باشد به جز برجام راه دیگری ندارد.

وی اضافه نمود: انتقادها و اشکالاتی که به برجام گرفته می گردد از دید منافع ملی معنایی ندارد. برجام در راستای منافع و توسعه کشور بود. اگر می خواهیم نیروگاه های هسته ای قدرت، راکتورهای تحقیقاتی، خدمات پزشکی هسته ای برای مردم داشته باشیم باید در راستا برجام حرکت را ادامه دهیم. این صنعت احتیاج به آرامش و تعامل با جهان دارد. اگر قرار باشد تعاملات بین المللی قطع گردد و بودجه هم کاهش یابد دیگر نمی توانیم در توسعه ابعاد مختلف این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم. بدون شک انرژی صلح آمیز هسته ای ابتدا باید برای مردم توجیه و فایده داشته باشد و تا وقتی آثار و نتایج این انرژی در زندگی مردم دیده نگردد قدرت و اقتداری برای کشور در بر ندارد.

قریب ادامه داد: وقتی برجام نبود، ایران در آژانس و در سطح جهان با محدودیت های زیادی رو به رو بود. به کارشناسان ما اجازه حضور در مجامع علمی و تخصصی هسته ای داده نمی شد و از آخرین تحولات علمی ایران را عقب نگه می داشتند اما با برجام راستا برای ورود ایران به صحنه دانش و تکنولوژی روز هسته ای جهان باز شد و این برای ما بسیار مهم و حیاتی بود. خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می تواند محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران را افزایش دهد و به لحاظ بین المللی نیز دستشان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران باز می گردد.

وی در ادامه توضیح داد: معتقدم چون بایدن در زمان انتخابات از بازگشت به برجام حرف زده است این کار را انجام خواهد داد در عین حال که می تواند این کار را با امتیازگیری بیشتر همراه کند.

این کارشناس مسایل بین الملل و هسته ای تاکید نمود: مهمتر از این که آمریکا و کشورهای دیگر عضو برجام چه تصمیمی برای این توافق بگیرند، انسجام و همبستگی است که باید از ایران به گوش جهان برسد. نه کشورهای اروپایی و نه چین و روسیه برایشان مهم نیست که با ادامه تحریم ها چه بر سر ایران و ایرانی می آید. اگر تصمیم بر ادامه مقاومت در برابر تحریم هاست باید در داخل منسجم تر عمل کنیم. در ایران هنوز صداهای مخالف متعدد درباره برجام شنیده می گردد و این خوب نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از نگاه احمد قریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از نگاه احمد قریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید