محبوب ترین غذای یزدی ها

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، اگر به یزد سفر نموده باشید یا به علت داشتن قوم و خویش و دوست و رفیق یزدی، غذاهای خوشمزه این منطقه را چشیده باشید، حتما تایید می کنید که غذاهای این خطه از کشورمان، حلاوت خاصی دارد. شولی، یک آش یزدی است که برای بسیاری از یزدی ها به اسم محبوب ترین غذا شناخته می گردد.

محبوب ترین غذای یزدی ها

محبوب ترین غذای یزدی ها

نویسنده: سارا حسنلو

دستور تهیه و ارزش غذایی شولی؛ آش یزدی ها

اگر به یزد سفر نموده باشید یا به علت داشتن قوم و خویش و دوست و رفیق یزدی، غذاهای خوشمزه این منطقه را چشیده باشید، حتما تایید می کنید که غذاهای این خطه از کشورمان، حلاوت خاصی دارد. شولی، یک آش یزدی است که برای بسیاری از یزدی ها به اسم محبوب ترین غذا شناخته می گردد.

در این مقاله به دستور پخت و ارزش غذایی این غذای محبوب یزدی پرداخته ایم که به خاطر شل بودن قوامش به نام شولی خوانده می گردد و در زمستان و تابستان با مواد غذایی متفاوتی طبخ می گردد؛ به نحوی که نوع زمستانه اش مملو از ماش و شلغم است و نوع تابستانی اش پر از چغندر و عدس.

عادت های غذایی یزدی ها

یزدی ها در غذاهایشان بیش از ماست، از کشک استفاده می نمایند. به اسم نمونه، در آب دوغ خیار شان به جای ماست از کشک استفاده می نمایند. در کشک بادمجان شان، چغندرهای حلقه حلقه ای که از قبل سرخ نموده اند، می ریزند. در صبحانه شان نان هایی مانند کُپَک و لَتیر می خورند و در زمستان بیشتر ارده شیره و حلوا ارده را در صبحانه میل می نمایند. ضمناً، میوه های پرمصرف شان هندوانه و انار است. انار، یکی از میوه های بومی این شهر است که یزدی ها آن را به صورت رب درمی آورند و در غذاهایشان به کار می برند؛ البته با کمی تفاوت. آنها علاوه بر دانه های انار از تکه های میوه به هم استفاده می نمایند و معتقدند که این کار به طعم بهتر رب یاری می نماید. شیرینی های یزدی هم انواع بسیاری دارند؛ قطاب، باقلوا، لوز و... شاید به همین علت است که دیابت و چاقی و کلسترول بالا در این منطقه از کشورمان شیوع فوق العاده ای دارد.

مـواد لازم (برای4 نفر)

شلغم

400

گرم

100

کیلوکالری

ماش

1

لیوان

240

کیلوکالری

پیاز

1

لیوان

25

کیلوکالری

اسفناج

4

لیوان

100

کیلوکالری

شوید، تره، گشهم و جعفری

4

لیوان

100

کیلوکالری

روغن کانولا

4

قاشق غذاخوری

360

کیلوکالری

نمک و زردچوبه

به میزان دلخواه

0

کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

ابتدا شغلم های ریز و گرد را جدا کنید و بعد از شست وشو، سر و دم آنها را بگیرید و همراه ماش و آب روی حرارت قراردهید تا بپزند. بعد از پخت، سبزی ها را اضافه کنید و بگذارید با هم کمی جوش بخورند. در تابه ای، پیازها را هم با روغن تفت بدهید و ادویه ها را اضافه کنید و چند دقیقه قبل از سرو، آنها را هم به آش بیفزایید و بگذارید کمی حرارت ببینند. به این ترتیب، شولی لذیذ شما آماده خوردن خواهد بود؛ مخصوصا در این روزهایی که کم کم هوا دارد سرد می گردد.

این غذا چند کالری دارد؟

این آش در مجموع 925 کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که بین4 نفر تقسیم گردد، به هر نفر 230 کیلوکالری انرژی خواهد رسید.

نـکـتـه خـانـه داری

سبزی های به کار رفته در این آش را تازه تهیه و با یک چاقوی تیز خرد کنید تا مواد مغذی اش بیش از پیش حفظ شوند. برخی خانم ها سبزی را از قبل خریداری و بسیار ریز می نمایند و به این ترتیب سبزی آب می اندازد و این آب که سرشار از ویتامین است، دور ریخته می گردد و در نتیجه، از ارزش تغذیه ای آن کاسته خواهد شد.

شـلـغـم؛ ضـدفـشـارخـون

این سبزی که هنگام سرماخوردگی و فصل زمستان، بیشترین مصرف را دارد، دارای ارزش غذایی دیگری هم هست. به این ترتیب که خوردن خام یا بخارپز شده آن به بهبود فعالیت ریه ها یاری می نماید. به این علت برای افراد سرماخورده توصیه می گردد. نکته دیگر میزان پتاسیم فراوان آن است. در هر 100 گرم این سبزی 280 میلی گرم از این ماده معدنی وجود دارد و عادت به خوردن آن برای بیماران فشارخونی توصیه می گردد. ضمناً، این سبزی در مقایسه با سایر سبزی های ریشه ای دارای کلسیم فراوانی است. به این ترتیب که با خوردن 100 گرم از آن 48 میلی گرم از این ماده معدنی تامین خواهد شد بنابراین کسانی که از لبنیات کمتر استفاده می نمایند بهتر است در فصل زمستان این سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

اسـفـنـاج؛ مـنـبـع بـتـاکـاروتـن

وقتی صحبت از اسفناج می گردد همه به یاد آهن فراوان این سبزی می افتند؛ در حالی که بیش از آهن، این سبزی سرشار از پتاسیم است و فولات فراوانی دارد به طوری که هر 100 گرم آن دارای 500 میلی گرم پتاسیم و 150 میکروگرم فولات است بنابراین هم می تواند فشارخون را کنترل کند و هم به سلامت هر چه بیشتر قلب یاری می نماید. موضوع دیگر اینکه این سبزی مملو از بتاکاروتن یا پیش ساز ویتامین A است بنابراین خوردن آن می تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن یاری کند و به این ترتیب تعداد دفعات ابتلا به بیماری های عفونی به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا را به حداقل ممکن برساند. این سبزی منبع کلسیم گیاهی هم هست اما به علت اگزالاتی که دارد قابلیت جذب آن بسیار پایین است بنابراین حجم زیادی از این سبزی باید خورده گردد تا بتواند احتیاج روزانه به این ماده معدنی را تامین کند. فقط نباید فراموش کنید که هر نصف لیوان اسفناج معادل یک واحد سبزی است و 25 کیلوکالری انرژی دارد و باید در میزان انرژی دریافتی روزانه محاسبه گردد.

جـعـفـری؛ گیاهی از خانواده چتریان

جعفری یکی از سبزی های خوش خوراکی است که در سبزی خوردن استفاده می گردد البته به علت عطری که دارد در انواع غذاها از آش گرفته تا انواع برنج به کار برده می گردد. جالب است بدانید که این گیاه از خانواده چتریان یا همان خانواده جعفری است. این سبزی کاهش دهنده اسیداوریک و برای پایین آوردن فشارخون هم مفید شناخته شده است بنابراین مصرف آن برای میانسالان توصیه می گردد. به علاوه، منبع ویتامین های C و پیش ساز ویتامین A است و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم دارد اما چون گیاه قاعده آوری است مقادیر زیادش، بیش از 200 گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را همراه دارد. ضمن اینکه برخی افراد به گیاهان خانواده جعفری حساسیت دارند. به این ترتیب که اگر جعفری مصرف نمایند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوستشان تاول و بثورات پوستی ظاهر می گردد. به این عارضه می گویند حساسیت نوری و کسانی که این علایم را داشته باشند، بهتر است گیاهان این خانواده را مصرف ننمایند.

همراه این غذا

در صورت علاقه به طعم ترشی می توانید در آشتان سرکه بریزید و به آن قره قروت اضافه کنید. این، عادتی است که یزدی ها دارند و به نوع تابستانه این آش، چنین چاشنی هایی می زنند. در غیر این صورت، می توانید آن را بدون هیچ طعم دهنده ای میل کنید؛ به خصوص اگر سرماخورده اید.

اگر فشار خون دارید

بهتر است از شلغم بیشتری در این آش بهره ببرید. ضمناً، میزان سبزی های برگ سبز را هم افزایش بدهید و البته از میزان نمک کم کنید. به جای روغن کانولا هم از روغن زیتون بهره ببرید و فقط برای یکی دو دقیقه پیازها را در آن تفت بدهید و در آش بریزید.

اگر سرماخورده اید

میزان شلغم به کار رفته در شولی را بیشتر کنید و به آن کمی آبلیموی تازه بزنید. به این ترتیب، ویتامین C به کار رفته در آن می تواند به بهبود هر چه سریع تر بیماری تان یاری کند. ضمناً، می توانید آبمیوه تازه ای نظیر آب لیموشیرین و آب پرتقال را هم به اسم نوشیدنی همراه این آش میل کنید.

اگر یبوست دارید

مصرف سبزیجات می تواند به بهبود یبوست یاری کند. بنابراین استفاده از این آش، هم به علت فیبری که دارد و هم به علت آب فراوانش، می تواند از شدت یبوست تان بکاهد. در موارد شدیدتر می توانید چند عدد آلو هم به این آش بیفزایید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "محبوب ترین غذای یزدی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین غذای یزدی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید