معرفی ریوَند یا ریوند چینی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، رفع کننده عطش و خون ساز، مقوی معده و مسهل اخلاط بدن، ضد اسهال های صفراوی و خنثی کننده اسید اسید معده، بازکننده انسدادهای کبدی و مقوی کبد، تنظیم کننده ترشحات معده و ضد نفخ، تسکین دهنده دردهای کلیه، مثانه و رحم و

معرفی ریوَند یا ریوند چینی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

ریوند ساقه زیرزمینی گیاهی است که به فارسی گونه اهلی آن را ریواس و وحشی آن را راوند می گویند و دارای گونه های مختلفی می باشد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که همان ریوند چینی معروف است اشاره شده است.

نام علمی:

Rheum Palmatum L.، نام فرانسه Rhubarbe و نام انگلیسی آن Rhubarb می باشد.

تیره گیاه:

علف هفت بند Polygonaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله با ساقه ای بلند به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر و دارای ساقه زیرزمینی متورم و ضخیم می باشد. برگ های آن بزرگ، پنجه ای و کناره برگ ها دندانه دار و به صورت مجتمع در قاعده گیاه قرار دارند. دمبرگ ها دراز، گوشتی و به رنگ قرمز ارغوانی هستند. ساقه های مولد گل از درون انبوه برگ ها خارج شده و به 2 الی 3 متر ممکن است برسند. در قسمت فوقانی محور این ساقه ها گل های خوشه ای به رنگ سبز مایل به زرد یا مایل به قرمز ظاهر می شوند. رفع کننده عطش و خون ساز، مقوی معده و مسهل اخلاط بدن، ضد اسهال های صفراوی و خنثی کننده اسید اسید معده، بازکننده انسدادهای کبدی و مقوی کبد، تنظیم کننده ترشحات معده و ضد نفخ، تسکین دهنده دردهای کلیه، مثانه و رحم و اشتهاآور، محلل و محرک اعمال هضم و تمیز کننده روده ها می باشد. ضمناً برای درمان بیماری های معده، سوء هاضمه، یبوست، دندان درد، سردرد، یرقان و خونریزی های داخلی هم مفید است.

مشخصات ظاهری ریویند چینی (ساقه زیرزمینی):

قطعاتی است مدور و ناهموار به رنگ زردِ چرک، جنس آن سخت و طعم آن هم گس می باشد. مرغوبترین نوع ریوند را که از کشور چین می آورند به رنگ قرمز مایل به جگری است و چون شکسته گردد مقطع آن زرد رنگِ چرک می باشد.

طبیعت ریوند چینی:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی گیاه:

در اغلب دامنه کوه های کشورهای شرقی بخصوص چین و در ایران در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی یافت می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریوند چینی:

راپونتی سین، یک ماده رنگی به نام رئین، آهک، پتاس، اکسالیک اسید، مالیک اسید، سولفوریک اسید، کریزوفانیک اسید، صمغ، نشاسته، تانن و اسانس در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه زیرزمینی (ریوند چینی)

نحوه مصرف:

با دستور پزشک

خواص درمانی:

رفع کننده عطش و خون ساز، مقوی معده و مسهل اخلاط بدن، ضد اسهال های صفراوی و خنثی کننده اسید اسید معده، بازکننده انسدادهای کبدی و مقوی کبد، تنظیم کننده ترشحات معده و ضد نفخ، تسکین دهنده دردهای کلیه، مثانه و رحم و اشتهاآور، محلل و محرک اعمال هضم و تمیز کننده روده ها می باشد. ضمناً برای درمان بیماری های معده، سوء هاضمه، یبوست، دندان درد، سردرد، یرقان و خونریزی های داخلی هم مفید است.

تذکر:

در دوران بارداری و شیردهی استفاده از آن ممنوع می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی ریوَند یا ریوند چینی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ریوَند یا ریوند چینی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید