معرفی هل سفید و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، گیاهی است علفی و چند ساله، ساقه های زیرزمینی آن منشعب، ضخیم و طویل و از ساقه های زیرزمینی، ساقه های هوایی بهم پیچیده به ارتفاع حدود تا سه متر می رویند. برگ های آن ساده، متناوب، بیضوی،

معرفی هل سفید و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Elettaria cardamomum L. Maton، نام فرانسه Cardamome petit و نام انگلیسی آن Lesser Cardamom می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هل، قاقله صغار و هیل نامیده شده است.

تیره گیاه:

زنجبیل Zingiberaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله، ساقه های زیرزمینی آن منشعب، ضخیم و طویل و از ساقه های زیرزمینی، ساقه های هوایی بهم پیچیده به ارتفاع حدود تا سه متر می رویند. برگ های آن ساده، متناوب، بیضوی، نوک تیز و منتهی به غلافی بزرگ می باشند. دو ساقه گل دهنده به ارتفاع حدود یک متر از ساقه هوایی بهم پیچیده جدا شده و ظاهر می گردد. گل های آن به صورت سنبله، کوچک، سفید رنگ، گاهی موارد سبز روشن که در قسمت مرکز گل رنگ بنفش خودنمایی می نماید. میوه اش (هل سفید) کپسول به طول حدود 8 میلی متر، معطر، سه حجره ای، دوکی شکل، رنگ آن سفید و محتوی تعدادی دانه سخت، سیاه مایل به قهوه ای، گوشه دار و بسیار معطر می باشد.

بیشتر بخوانید: خواص هل؛ دانه معطر

طبیعت هل سفید:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خیلی خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در هندوستان و سریلانکا روییده و کاشته می گردد و به صورت پرورشی در برخی از نواحی کشورهای آسیایی و بیشتر در اندونزی و گواتمالا کاشته می گردد. بیش از هشتاد درصد هل کشورها را هند صادر می نماید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در هل سفید:

اسانس روغنی فرّار (شامل ترپی نئول، ترپی نیل استات، سینئول، بورنئول و سابی نن)، روغن ثابت، پروتئین، کلسیم اکسالات و سیلیس در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه های داخل هل

نحوه مصرف:

معمولاً دانه های داخل هل را به صورت دم نموده استفاده می نمایند و به عنوان ادویه و معطر نماینده در صنایع غذایی، شیرینی سازی، عطرسازی و معطر کردن برخی از محصولات دخانیات هم کاربرد دارند.

خواص درمانی:

تقویت نماینده معده و نیرودهنده، بادشکن و معطرنماینده غذاها، ضد افسردگی و بی حوصلگی ناشی از خستگی روزانه و تقویت نماینده قلب، اشتهاآور و خوشبو نماینده دهان، مسکن دردهای روماتیسمی و ضد اسپاسم، خرد نماینده سنگ مثانه و کلیه و ضد میکروب، تنظیم نماینده عادت ماهیانه و قاعده آور، محرک و ضد تهوع، خلط آور و صفرابر، التیام بخش زخم های دهان و کاهنده تب می باشد. ضمناً برای ناراحتی های معده و روده، ناراحتی های کبد، رطوبت سینه، مسمومیت، سردرد، دل بهم خوردگی، سرماخوردگی و برونشیت هم مفید است.

تذکر:

مصرف هل بیش از حد مجاز (سه گرم در روز) مضر و سبب بیماری های روده ای می گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی هل سفید و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هل سفید و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید