کشف داروی اثربخش برای بچه ها مبتلا به ایدز

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، محققان دانشگاه کالج لندن در یک آزمایش بالینی بین المللی دریافتند مصرف یک عدد قرص دولوتگراویر Dolutegravir در روز به وسیله بچه ها مبتلا به ویروس اچ آی وی، علاوه بر کاهش هزینه درمان و سادگی مصرف در مقایسه با سایر روش های درمانی استاندارد عملکرد بهتری در سرکوب این ویروس دارد.

کشف داروی اثربخش برای بچه ها مبتلا به ایدز

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات 700 کودک 6 سال به بالا از 29 مرکز بالینی واقع در آفریقا، اروپا و آسیا مشارکت داشتند.

این بچه ها به طور تصادفی با استفاده از دارو های استاندارد یا قرص داروی دولوتگراویر تحت درمان نهاده شدند و شرایط سلامت آن ها حداقل در یک دوره 2 ساله تحت نظر نهاده شد.

در طول این دوره در حدود 14 درصد از بچه های که با این دارو تحت درمان نهاده شدند، درمان را پس زدند در حالی که این آمار در بین بچه های که با روش های استاندارد درمان شدند به 22 درصد می رسد.

پس زدن درمان بدین معنی است که در خون بچه ها ویروس اچ آی وی قابل تشخیص بوده یا علایم بیماری بروز می نماید. بعلاوه تعیین شد، بچه ها برخلاف بزرگسالان با دریافت این دارو دچار اضافه وزن غیرطبیعی نمی شوند.

میزان چربی های خون بچه ها ازجمله تری گلیسیرید و کلسترول نیز نسبت به بزرگسالان افزایش کمتری دارد و در نتیجه عوارض نامطلوب دارو در دراز مدت بر سلامت قلب آن ها نیز کمتر است.

داروی داروی دولوتگراویر آنزیمی را مهار می نماید که ویروس عامل ایدز برای فراوریمثل به آن احتیاج دارد و موجب کاهش 40 درصدی ریسک عدم تاثیرگذاری درمان می گردد، اما مصرف دارو هایی که طعم ناخوشایند دارند باید دو یا چندبار در روز مصرف شوند یا میزان آن ها بزرگ است و در نتیجه برای بچه ها سخت است به همین علت کاهش دز مصرفی این دارو برای بچه ها لازم است.

در این تحقیقات دارویداروی دولوتگراویر به شکل قرص های کوچک با قابلیت حل شدن در آب فراوری شد تا قورت دادن آن برای بچه ها ساده تر گردد. این تغییرات به ظاهر ساده موجب تشویق بچه ها به مصرف دارو و پایبندی به مصرف آن در طول سال ها می گردد.

تغییر دز دارو موجب کاهش هزینه های درمان بچه ها در کشور های کم عایدی و دارای عایدی میانه می گردد.

به گفته متخصصان درمان های دارویی بچه ها به علت احتیاج به فرمول ها و مطالعات خاص در مقایسه با بزرگسالان معمولا با تاخیر همراه است، اما نتایج این مطالعه، فاصله موجود بین روش درمان بزگسالان و بچه ها را کاهش داده است.

انتقال از مادر آلوده به ویروس و شیردهی، مهم ترین علل آلوده شدن نوزاد به ویروس اچ آی وی است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The New England Journal of Medicine منتشر شده است.

منبع: فرارو

به "کشف داروی اثربخش برای بچه ها مبتلا به ایدز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف داروی اثربخش برای بچه ها مبتلا به ایدز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید