18 کاربرد خلاقانه صابون جامد که غافلگیرتان می نماید

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، استفاده نامتعارف از مواد شوینده، همانند صابون جامد، مدت ها است که جالب توجه افراد خلاق قرار گرفته است. طی سال های اخیر، با پدیدار شدن مواد شوینده متنوعی مانند صابون ها و مایع های لباسشویی، استفاده گسترده از صابون جامد کلاسیک کمرنگ تر شده است. اما جالب است بدانید که می توانید با استفاده از صابون جامد، کارهای جالب بسیاری انجام بدهید و از هزینه های خود بکاهید!

18 کاربرد خلاقانه صابون جامد که غافلگیرتان می نماید

در این مقاله از وبلاگ بازسازی ساختمان مگ، 18 نمونه از کاربردهای خلاقانه صابون جامد را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

1. روان کردن حرکت درهای کشویی و کشوها

صابون جامد علاوه بر داشتن خاصیت پاک کنندگی، به علت ساختار نیمه چربی که دارد می تواند روان کننده بسیار مناسبی هم باشد. اگر در خانه ، کمدی با درهای کشویی یا کشوهایی دارید که به سختی به حرکت درمی آیند، می توانید گوشه های صابون جامد را به لولاهای حرکتی بمالید تا حرکت درها و کشوها آسان تر گردد. مزیت استفاده از صابون جامد به جای مواد چربی همانند روغن های روان کننده این است که چربی آن به نواحی اطراف درز نمی نماید و بوی بدی هم ندارد.

2. خوشبو کردن فضای داخل کشو، کمد، چمدان و ماشین

صابون جامد معطر می تواند به راحتی نقش یک خوشبوکننده ملایم و در عین حال بسیار بادوام را ایفا نماید. یک صابون جامد معطر تهیه کنید و پس از خارج کردنش از بسته بندی، آن را در یک پارچه نخی نازک قرار دهید و داخل کشو، کمد، چمدان یا ماشین خود بگذارید. رایحه قوی صابون می تواند از توسعه بوی بد در این فضاهای بسته جلوگیری کند و حشرات را دور نگه دارد. می توانید این شیوه را در رابطه با کفش ها و بوت هایی که زیاد استفاده نمی شوند هم به کار بگیرید.

3. به راحتی سر هم کردن اسباب و وسایل چوبی در خانه

کار کردن با وسایل چوبی به علت ساختار نخراشیده ای که دارند، معمولا سخت است. اگر می خواهید یک کمد یا قفسه را سر هم کنید یا چیزی را از نو بسازید، می توانید از صابون برای روان کردن گوشه های چوب استفاده کنید. مالیدن کمی صابون به پیچ ها هم می تواند به راحت تر جاافتادن آن ها یاری کند. صابون جامد حتی می تواند در علامت زدن بخش هایی از چوب که احتیاج به بریده شدن دارند هم مفید واقع گردد.

4. پر کردن سوراخ های روی دیوارها

اگر روی دیوارهای اتاق هایتان سوراخ هایی، مانند جای میخ، دارید و می خواهید از شر آن ها خلاص شوید، یک صابون جامد هم رنگ با دیوار تهیه کنید و آن را آن قدر روی سوراخ بمالید تا پر شده و از دیده پنهان گردد. بعدها می توانید آن منطقه را بدون هیچ مسئله ای رنگ آمیزی کنید.

5. جلوگیری از کثیف شدن دیوارها و درها

اگر قصد دارید جایی را رنگ آمیزی کنید، حتما یکی از نگرانی هایتان پخش نشدن ذرات رنگ روی دیوارها، درها و مکان هایی است که احتیاجی به رنگ شدن ندارند. در چنین مواقعی می توانید یک صابون جامد را روی بخش هایی که ضروری است از گزند رنگ در امان بمانند بمالید و پس از اتمام رنگ آمیزی، با یاری کاردکی کوچک صابون را بتراشید. به عبارتی، صابون جامد می تواند نقش یک عایق بسیار نفوذناپذیر را ایفا نماید و این کار بسیار کم هزینه تر و راحت تر از پوشاندن دیوارها و درها با چسب است.

6. روان کردن قفل ها

پوشاندن کلید با لایه ای از صابون جامد می تواند به روان شدن قفل و راحت تر باز شدن در یاری کند. به خاطر داشته باشید که برای باز شدن در و برطرف شدن سختی قفل، باید این کار را چندین بار تکرار کنید. پس از مدتی، صابون جامد در نقش روان کننده ظاهر می گردد و استفاده از قفل را بسیار آسان تر می نماید.

7. برطرف صدای جیرجیر لولای درها و کشوها

می توانید برای روان کردن لولاها و برطرف صدای جیرجیر آن ها، به جای روغن روان کننده از صابون جامد استفاده کنید. کافی است چندین بار این کار را تکرار کنید تا تمام قسمت های لولاها به صابون آغشته شوند. هر وقت احساس کردید که صدای جیرجیر برگشته است، مالیدن صابون جامد به لولاها را تکرار کنید.

8. جلوگیری از بخار گرفتن آینه ها و شیشه ها

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از دوش گرفتن بخواهید از آینه ای که در فضای حمام قرار گرفته است استفاده کنید اما به علت بخار گرفتن آینه، نتوانید انعکاس خود را ببینید. در این شرایط، خیس کردن آینه یا دستمال کشیدن روی آن یاریی به زدودن بخار نمی نماید. برترین کار این است که قبل از خیس شدن آینه، صابون جامد را روی سطح آن بمالید و با استفاده از یک پارچه خشک، لایه های صابون جامد را در سطح آینه پخش کنید. پس از انجام این کار، دیگر آینه بخار نمی گیرد. می توانید این شیوه را روی انواع شیشه (اعم از انواع عینک) هم امتحان کنید.

9. معین محل خروج هوا

برای معین محل سوراخی در یک استخر بادی یا چرخ دوچرخه که می تواند مکان احتمالی خروج هوا باشد، می توانید یک صابون جامد را خیس کنید و روی مکان هایی که نسبت به آن ها مشکوک هستید بمالید. کف صابون در مکان هایی که هوا از آن ها خارج می گردد حباب هایی تشکیل می دهد که می تواند در معین محل خروج هوا یاری کند. نکته قابل توجه دیگر این است که می توانید از کف صابون برای معین محل خروج گاز هم استفاده کنید.

10. در امان نگه داشتن وسایل خانه از گزند حیوان های خانگی

اگر حیوان خانگی دارید که علاقه به گاز گرفتن و جویدن وسایل خانه دارد، می توانید وسایل مد نظر را با لایه ای از صابون جامد بپوشانید. با انجام این کار، هم بین دهان حیوان و سطح وسایل عایقی ایجاد می کنید و هم طعم نامناسبی در اختیارشان قرار می دهید که بعدها به اختیار خود از آن دوری خواهند کرد. بعلاوه می توانید از صابون جامد برای کند کردن لبه های تیز وسایل خانه استفاده کنید تا بچه ها و حیوان های خانگی آسیبی نبینند.

11. جلوگیری از آلوده شدن دست ها

قبل از انجام کارهایی مانند روغن کاری، تعویض روغن ماشین، تمیز کردن گلدان ها و کاشتن گل، ناخن هایتان را با لایه ای ضخیم از صابون جامد بپوشانید. با انجام این کار، از زخم شدن و کثیف شدن فضای زیر ناخن ها، که تمیز کردن آن به شدت سخت و دردناک است، جلوگیری می کنید.

12. حفاظت از گیاهان

یک صابون جامد تهیه نموده و آن را روی سطح خاک گلدان ها یا خاک باغچه رنده کنید. رایحه قوی و خاصیت قلیایی صابون باعث می گردد تا آفت ها و حشرات موذی و مخرب از گیاهان دور بمانند. بعلاوه می توانید صابونی را در محیط اطراف محل نگهداری گیاهان قرار دهید یا آن را در پارچه ای نازک از سقف آویزان کنید.

13. آسان تر تمیز کردن کف ظروف

پیش از قرار دادن ماهیتابه یا قابلمه روی شعله، کف آن را با لایه ای از صابون جامد بپوشانید. با انجام این کار، پس از اتمام آشپزی می توانید دوده ها و آلودگی های چسبیده به کف ظرف را راحت تر تمیز کنید و از لکه شدن ظروفتان جلوگیری کنید. انجام این کار به خصوص در دوران تعطیلات و حین آشپزی روی آتش مؤثر واقع می گردد.

14. روان کردن زیپ ها

همه ما تجربه استفاده از لباس ها و کیف هایی که زیپ های نامناسبی داشته اند را داریم. آنچه ممکن است تا به الان از آن غافل مانده باشید این است که می توانید با مالیدن صابون جامد روی محل زیپ، حرکت آن را روان تر کنید. نگران پخش شدن پودر صابون روی لباس نباشید. با چندین بار باز و بسته کردن زیپ، صابون در دنده های زیپ نفوذ می نماید و آسیبی به پارچه نمی رساند.

15. راحت تر خیاطی کردن

صابون جامد در حیطه خیاطی استفاده های فراوانی دارد که شاید مرسوم ترینش به کارگیری آن برای علامت زدن محل بریدن یا دوختن پارچه باشد. یکی دیگر از کاربردهای هوشمندانه از صابون، استفاده از آن به عنوان جاسوزنی است. یک صابون جامد را با پارچه ای نازک بپوشانید و از آن برای نگهداری سوزن هایتان استفاده کنید. با انجام این کار، نه تنها سوزن ها را یک جا نگه می دارید، بلکه به روان تر حرکت کردن سوزن روی پارچه حین دوختن هم یاری می کنید.

16. از بین بردن لکه های سرسخت پارچه ها

با وجود اینکه صابون های جامد متنوعی به طور ویژه برای پاک کردن لکه ها ایجاد شده اند، می توانید از هر نوع صابون جامد برای پاک کردن لکه های سرسخت پارچه ها استفاده کنید. برای پاک کنندگی مؤثرتر و بهتر، از صابون جامد بدون رایحه و افزودنی استفاده کنید.

17. تهیه صابون مایع

حدود 100 گرم صابون جامد رنده شده را با 4 لیوان آب جوش مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا محلولی یک دست ایجاد گردد. سپس محلول را در ظرف های مناسب بریزید و از آن به عنوان صابون مایع استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده، ظرف را به خوبی تکان دهید.

18. تهیه پودر لباسشویی خانگی

صابون جامد یکی از اصلی ترین مواد برای تهیه پودر لباسشویی است. کافی است کمی سدیم کربنات را با کمی بیکینگ پودر و بوراکس مخلوط کنید تا پودر لباسشویی خانگی مخصوص به خود را تهیه کنید. می توانید از این پودر به صورت دستی یا در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

مرور کلی

صابون جامد به عنوان یک شوینده کلاسیک کاربردهای بسیاری دارد که ممکن است در نگاه اول به چشم نیایند. نکته قابل توجه این است که با توجه به کاربردهای بسیار آن می توانید از هزینه های خود به اندازه قابل توجهی بکاهید و توانایی تهیه مواد شوینده و روان کننده به وسیله خودتان در خانه را کسب کنید. بنابراین، دفعه بعدی که برای خرید مواد شوینده به فروشگاه ها مراجعه می کنید، حتما یک بسته صابون جامد هم تهیه کنید و از کاربردهای بی شمارش استفاده کنید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ

به "18 کاربرد خلاقانه صابون جامد که غافلگیرتان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 کاربرد خلاقانه صابون جامد که غافلگیرتان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید