بالندگی شتاب انقلاب

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضا های نخبگانی و فضا های مدیریتی.

بالندگی شتاب انقلاب

گروه دانشگاه وبلاگ بازسازی ساختمان، زهرا پناهنده؛ شروع دهه فجر، طلیعه نکوداشت انقلاب اسلامی به عنوان حادثه ای مهم است که گستره زمانی آن به یک روز و یک سال و حتی یک نسل ختم نمی شود و جغرافیای آن به مرز های ترسیم شده برای ایران اسلامی محدود نمی شود. با نیم نگاهی به شعار ها و گفتمان کلی انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن، حضرت امام خمینی (ره)، روشن می شود که افق بینش این انقلاب، تحولی جهانی و در سطح یک دوران را مطالبه کرده و می نماید؛ تحولی که تعالی نوع بشر را در راستای که توحید و پیغام وحی تعیین می نماید، جست وجو می نماید. در هنگامه ای که خودبسندگی انسان، گمراهی جوامع بشری را به اوج رسانده بود، پیغام توحیدی انقلاب اسلامی، چراغ راه راستای شد که نویدبخش احیای فطرت الهی درون انسان است.

با چنین نگرشی، ایستایی انقلاب اسلامی، خود بزرگ ترین چالش برای اصل آن به شمار می آید و حرکت و پویایی آن، لازمه بقای آن است. اما به کدام سو و از کدام راستا؟ فهم دقیق این پرسش و پاسخ صحیح به آن، یکی از مهم ترین بایسته های تداوم حرکت انقلاب اسلامی است.

از منظر امام خامنه ای این راستا، فرآیندی پنج مرحله ای است که نهایتاً به شکل گیری تمدن انقلابی اسلامی می انجامد. در شرح این فرآیند، ایشان می فرمایند: انقلاب مراحلی دارد؛ آنچه در اوّل انقلاب در سال 57 اتّفاق افتاد، مرحله اوّل انقلاب بود یعنی انفجار در مقابلِ نظامِ غلطِ باطلِ طاغوت و ایجاد یک نظام جدید بر مبنای آرمان ها و ارزش های نو و بالغت نو، با تعابیر نو، با مفاهیم نو؛ این مرحله ِ اوّل انقلاب بود. بعد در مرحله دوّم، این نظام بایستی ارزش ها را محقق کند؛ این ارزش ها و آرمان هایی که حالا اشاره می کنم و بعضی را می گویم، باید در جامعه تحقّق ببخشد. به این ارزش ها اگر بخواهد تحقّق ببخشد، یک دستگاه مدیریتی لازم دارد که آن می شود دولت انقلابی. بنابراین مرحله بعد از نظام انقلابی، ایجاد دولت انقلابی است، دولتی که ارکان آن، انقلاب را از بن دندان باور کرده باشند و دنبال انقلاب باشند. بعد که این دولت انقلابی تشکیل شد، آن وقت بایستی به وسیله اجرائیات درست -قانون درست، اجرای درست- این آرمان ها و ارزش هایی که مطرح شده، این آرزو های بزرگ انقلابی، یکی یکی در جامعه تحقّق پیدا نمایند؛ آن وقت نتیجه می شود جامعه انقلابی؛ یک جامعه انقلابی به وجود می آید که این مرحله چهارم است. بعد که جامعه انقلابی درست شد، آن وقت زمینه برای ایجاد تمدّن انقلابی و اسلامی به وجود می آید. حالا من تعبیر به انقلابی کردم؛ به جای کلمه انقلابی می توانید کلمه اسلامی بگذارید؛ یعنی دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدّن اسلامی.

بدین ترتیب هدف تعیین و تعیین حرکت انقلاب اسلامی، شکل گیری تمدن بین المللی اسلامی است و در میانه این راه، گام های 1. انقلاب اسلامی، 2. نظام و حکومت اسلامی، 3. دولت اسلامی 4. کشور و جامعه اسلامی و 5. تمدن بین المللی اسلامی واقع شده است. مرحله اول را می توان بر پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 هجری خورشیدی و سقوط نظام ستم شاهی منطبق نمود. مرحله دوم یعنی نظام اسلامی را می توان با برپایی جمهوری اسلامی ایران به وسیله همه پرسی اصل نظام و نیز تصویب و همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انطباق داد.

چنانکه حضرت امام (ره) در پیغام خود به مناسبت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی، از این روز با تعبیر به یادماندنی و قابل تأمل نخستین روز حکومت الله یاد می نمایند. با حاکمیت امام امت و ولایت مطلقه امر، مرحله دوم این فرآیند تکمیل و بدین ترتیب، آیه شریفه اللّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُواْ یخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَات إِلَی النُّوُرِ محقق گشت و ایران اسلامی از حاکمیت و ولایت طاغوت به سیطره ولایت ولی خدا بازگشت. اما این ها کافی نبوده و نیست. این دو مرحله تمهیدی برای تحقق اهداف عالی این نهضت بود که نگاهی فرامکانی و فرازمانی دارد. آنچه می تواند اهداف فراایرانی انقلاب را تحقق بخشد، الگوسازی و الهام بخشی در ورای مرز های جمهوری اسلامی ایران است که در دو گام دولت اسلامی و جامعه اسلامی بروز و ظهور می یابد.

دولت اسلامی به معنای اسلامی شدن صرفاً قوه مجریه نیست، بلکه در اینجا دولت به مفهوم کلیت کارگزاران اجرایی، تقنینی، نظارتی و قضایی و نیز رویه ها و مقررات حاکم بر حکومت است. روشن است که پس از گذشت 40 سال، به رغم برپایی نظام اسلامی، هنوز نظامات مالی، اداری و اجرایی کشور به معنا و مفهوم حقیقی کلمه اسلامی نشده اند. علاوه بر اینها، می توان گفت در شئون اجرایی دولت و کشور، مهم ترین چالش کارآمدی کشور، کارآمدی مالی است. به این معنا که ستانده های نظام مالی کشور منطبق و متناسب با داده های آن نیست. اینجاست که می توان فهم نمود چگونه است که برون داد های سامانه مذکور با موازین و جهت گیری های کلی مالی کشور غیرمتناسب است. جامعه اسلامی نیز متناسب با تحول اجتماعی بر اساس هدف گذاری شکل گیری حیات طیبه اسلامی است؛ یعنی نوعی از زندگی فردی و اجتماعی بشر که در آن، سعادت دنیوی و اخروی او، در کنار یکدیگر تحقق یافته باشد.

چنین جامعه ای اولاً به معنا و مفهوم حقیقی کلمه اسلامی است، ثانیاً الگوی کارآمدی فرهنگی اجتماعی نظام اسلامی در آن بروز و ظهور یافته است و نهایتاً کارآمدی فرهنگی و اجتماعی به حوزه کارآمدی نظام سیاسی تسری می یابد و زمینه برای الهام بخشی تام و اکمل جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تمدن بین المللی اسلامی مهیا خواهد شد. اینجاست که می توان نتیجه گرفت که بنابراین انقلاب تمام نمی شود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب متوقف نمی شود. یک صیرورتی وجود دارد؛ صیرورت یعنی شدن، شدنِ دائم، تحوّل دائمی؛ در راستا انقلاب یک صیرورت دائمی ای وجود دارد. البته استمرار و صیرورت نظام مستلزم توجه به نکاتی است که مختصراً به بعضی از آن ها اشاره می شود:

انقلابیگری و پیگیری آرمان های نظام صرفاً از چارچوب نظام اسلامی و انقلابی که همان نظام جمهوری اسلامی ایران است، محقق خواهد شد. نباید بعضی نظام را نفی نمایند به عنوان اینکه ما انقلابی هستیم؛ ارزش های نظام، ارکان نظام، بنیان های نظام را زیر سؤال ببرند به عنوان اینکه ما انقلابی هستیم. انقلابیگری به معنای ویرانگری نیست. انقلابیگری یک مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا است؛ این تعریف و معنای انقلابیگری است؛ و این فقط در بستر و راستا نظام اسلامی یعنی نظام موجود امکان پذیر است؛ خارج از این امکان پذیر نیست.

لازمه تداوم این حرکت الهی، تکرار و یادآوری مدام اهداف و آرمان های متعالی ای است که انقلاب برای تحقق آن ها به وقوع پیوست: مطالبه گری آرمان ها از آن چیز هایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنانچه این حجم بزرگ و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبه گری ها روبرو نشود، قطعاً ویرانگری خواهد نمود. یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضا های نخبگانی و فضا های مدیریتی.

یکی از الزامات حفظ و بالندگی شتاب انقلاب، در میدان بودن نیرو های انقلابی خصوصا جوانان مومن و انقلابی ­ای است که دغدغه تحقق آرمان­ ها و شعار های اصیل انقلاب را داشته باشند. اینک در دهه پنجم و گام دوم انقلاب، بیش از همواره به این حضور و فعالیت نیازمندیم، خصوصا که رهبر معظم انقلاب، دولت جوان حزب اللهی را به عنوان علاج مسائل کشور مطرح کرده اند.

لازمه دیگر پیگیری اهداف انقلابی، داشتن صبر انقلابی است. وجود صبر انقلابی موجب اثرگذاری بیشتر کلام و تعمیق هرچه بیشتر آموزه های گفتمان انقلاب در دل ها می شود و به جامعه پذیری هر چه بیشتر آن یاری می نماید.

زهرا پناهنده - کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه تهران

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ بازسازی ساختمان نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بالندگی شتاب انقلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالندگی شتاب انقلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید