دو گانه سلامت و آموزش در سایه کرونا

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، نگرانی از شدت دریافت کرونا در فصل سرد سال و همزمانی آن با بازگشایی مدارس؛ مبحثی است که دو اصل آموزش و سلامت را در سال تحصیلی جاری دچار چالش نموده و با وجود بازگشایی مدارس از هفته آینده، اما هنوز جزییات دقیقی از تمهیدات و دستورالعمل های پیش بینی شده در جهت برطرف نگرانی ها، اعلام نشده است.

دو گانه سلامت و آموزش در سایه کرونا

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، از آخرین حضور بیشتر دانش آموزان در مدارس بیش از شش ماه است که می گذرد. آخرین روز بهمن ماه سال 1398 بود که با اعلام رسمی وزارت بهداشت، ویروس کرونا در ایران شناسایی شد و به محض این اعلام رسمی یکی از اولین مراکزی که تعطیل شدند مدارس بودند. تعطیلی که ابتدا گمان می رفت کوتاه مدت باشد و نهایتا پس از عید نوروز شاهد بازگشایی مدارس باشیم، اما با تشدید حضور این مهمان ناخوانده در کشور، ورق برگشت.

وزارت بهداشت نیز بارها به طور رسمی گفت آن دسته اماکن و مشاغلی که جزو اولین جاهایی بودند که به واسطه همه گیری کرونا تعطیل شدند، باید جزو آخرین مواردی باشند که بازگشایی ها شامل حالشان می گردد و این یعنی نگرانی ها بابت شیوع کووید19 در مدارس و دانشگاه بیش از سایر نقاط است.

در این میان با نزدیکی به ایام امتحانات مدارس و پایان ترم دانشگاه ها، یکی از دغدغه های اصلی متولیان سلامت، آموزش، والدین و دانش آموزان نحوه دریافت امتحان بود. خاتمه با تمهیدات اجرا شده مقرر شد تا تنها دانش آموزان در دو پایه نهم و دوازدهم به شکل حضوری آنهم به شرط ثبت نام و خوداظهاری در سامانه salamat.gov.ir امتحان دهند و مابقی دانش آموزان به شکل مجازی مورد ارزیابی قرار دریافتد. این اتفاق جدا از آنکه تغییرات اساسی در نظام آموزشی کشور به واسطه شیوع کرونا را بیش از گذشته نمایان می کرد، باعث شد تا علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت نیز در این دوگانه سلامت و آموزش دغدغه جدی داشته باشد؛ چراکه کمتر از 3 ماه بعد مجددا مدارس کشور باید فعالیت خود را آغاز می کردند و تابستان فرصت خوبی برای محک شرایط، توسعه زیرساخت ها و حتی کنترل بیماری کرونا بود.

سنجش سلامت نوآموزان در سایه کرونا

این روزها بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت و آموزش است. پیش از آن اما چالش های دیگری مانند سنجش سلامت نوآموزان، تزریق واکسن در پایه های اول دبستان و دهم متوسطه و... پیش روی متولیان سلامت نهاده شد. معاینات عمومی پزشکی نوآموزان بدو ورود به مدرسه موضوعی بود که در ابتدا بنابر اعلام دکتر گلایل اردلان-رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت بنابر آنچه که پیشگیری از ازدحام والدین در مراکز بهداشتی درمانی خوانده می شد لغوشد و مقرر شد تا این ارزیابی ها در طول سال انجام گردد. این تصمیم در حالی گرفته شد که اعلام شد بنابر شرایط هر منطقه، تصمیم گیری های ستاد کرونای شهرستان ها می توانست قابل تغییر باشد.

از سوی دیگر مسعود ثقفی-سخنگوی آموزش وپرورش شهر تهران با اشاره به بازگشایی مدارس از 15شهریورماه فرصت را برای انجام معاینات پزشکی کوتاه دانست و گفت برای کنترل زنجیره انتقال کرونا، معاینه موارد پر تماس مانند غربالگری سلامت دهان، دندان و گوش حذف می گردد و تنها آزمون های اساسی انجام می گردد. به دنبال این موضوع و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی، 785 هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان معادل با 74 درصد آنها برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در کشور نوبت گیری نموده اند که 442هزار از نوآموزان مورد ارزیابی و سنجش سلامت قرار دریافتد.

هنوز هیچ تصمیمی قطعی نیست؛ اما...

موضوع غیر قابل تغییر در تمام تصمیم گیری ها اما آغاز فرایند آموزش در کشور از تاریخ 15 شهریور است. نکته ای که بر اساس آخرین اظهارات دکتر سیماسادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده و وی معتقد است که به گونه ای به مردم القاء می گردد که انگار تصمیم گیری شده و قرار است مدارس کاملا بازگشایی گردد؛ در حالی که فعلا ترکیب حضوری و مجازی مطرح است و تا به امروز هیچ تصمیمی برای بازگشایی کامل مدارس اتخاذ نشده است. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده با تقسیم بندی مناطق کشور به سه رنگ قرمز، زرد و سفید، مدارس می توانند فعالیت خود را آغاز نمایند و با اتخاذ سه سیاست کلی در این زمینه آمادگی خود را برای شرایط متغیر اعلام نموده است.

این نکته در حالی مطرح می گردد که پیش تر مهندس محسن فرهادی-معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام نموده بود: از آنجایی که باید فاصله گذاری انجام گردد، این احتمال وجود دارد که تشکیل کلاس ها به صورت شیفتی باشد تا تعداد کمتری از افراد را در یک کلاس قرار گیرند؛ در هر حال نظارت بر اجرای موارد بهداشتی هم برعهده وزارت بهداشت و هم بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

با تمام این اوصاف درحالی که مسئولین وزارت بهداشت هنوز هیچ تصمیمی را برای بازگشایی مدارس قطعی نمی دانند و تصمیم نهایی را منوط به اعلام موارد ذکر شده و نهایی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای آینده می دانند، وزیر آموزش و پرورش طی نشست خبری خود از بازگشایی مدارس از 15 شهریور اطلاع داد و این موضوع را اینگونه تبیین کرد: در35 درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از 50 دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت نمایند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است اما، در خصوص بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره 65 درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد، ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم، اما در قالب گروه بندی های متفاوت که بعضی روزهای فرد و بعضی روزهای زوج به مدرسه بیایند. در همه مدارس کشور اصل بر برگزاری حضوری است؛ مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد. بر این اساس شنبه پانزدهم شهریور ماه سال تحصیلی آغاز می گردد و همه مدارس به جز مدارس نقاط قرمز کرونا بازگشایی می شوند.

بازگشایی مدارس به شرط رعایت شدید بهداشت

به همین دلیل دکتر مسعود مردانی-عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت وگو با وبلاگ بازسازی ساختمان، با اشاره به اینکه ممکن است بازگشایی مدارس سبب تقویت زنجیره انتقال ویروس کرونا گردد، گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بازگشایی مدارس دستورالعمل ویژه ای دارد که باید با رعایت شدید نکات بهداشتی بازگشایی گردد.

وی اضافه کرد: قرار است در این راستا برنامه ای از رسانه ملی پخش گردد با نام کووید و مدرسه که جزئیات نظرات سازمان جهانی بهداشت درخصوص بازگشایی مدارس در آن ذکر می گردد. به نظر می رسد بازگشایی مدارس موضوعی است که الزاما باید انجام گردد ولی باید شرایط خاص آن را در نظر گرفت.

این متخصص بیماری های عفونی همچنین به خانواده ها و مسوولان مدارس توصیه کرد: درصورتی که والدین می بینند فرزندشان علامت دار است، از فرستادن او به مدرسه باید خودداری نمایند، پیش از ورود به مدرسه دانش آموزان باید چک شوند، در صورت بروز علائم بیماری در حین تحصیل حتما باید جداسازی دانش آموز علامت دار در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی توجه به رنگ ها در منطقه بندی نقاط کرونا فعلا نباید مدنظر باشد، اظهار کرد: فعلا به این رنگ بندی ها کاری نداریم، ما باید همان کاری که در نقاط قرمز انجام می دهیم را در سایر نقاط هم انجام دهیم. در حال حاضر بیشتر نقاط کشور یا قرمز است و یا در مرحله هشدار نهاده شده است.

در انتظارِ ابلاغ پروتکلها

در هر حال در شرایطی که بنابر اتفاق نظر متخصصان، پاییز سختی پیش رو خواهد بود و فرا رسیدن موج سوم کرونا نیز دور از انتظار نیست، اما سوال مهم آن است در وضعیتی که مناطق قرمز، زرد و سفید، روزانه توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می شوند و یک منطقه به طور دائم در یک رنگ باقی نخواهد ماند، چه سیاستی باید برای حضور دانش آموزان در مدارس اتخاذ گردد تا سلامت آنها را نیز تضمین کند؟ آنهم در حالی که متخصصان معتقدند بچه ها و نوجوانان نسبت به گذشته بیشتر به کرونا آلوده می شوند و حتی می توانند بدون آنکه خود علائمی داشته باشند، حلقه انتقال بیماری به سایرین شوند.

همچنین اکنون و در آستانه بازگشایی مدارس، انتظار آن است که هر چه سریع تر درباره پروتکلهای مربوطه تصمیم گیری شده و به مدارس ابلاغ گردد و به این ترتیب در صورت لزوم انجام اقدامات اجرایی در مدارس، فرصتی باشد تا مدارس موارد را اعمال نموده و در موعد مقرر آماده پذیرایی از دانش آموزان باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دو گانه سلامت و آموزش در سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو گانه سلامت و آموزش در سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید