برگی از تاریخ افغانستان؛ قیام 24 حوت افشای صورت حقیقی کمونیسم

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، قیام 24 حوت در هرات یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نخستین حرکت گسترده مردمی علیه رژیم کمونیستی بود که با شهادت هزاران نفر از مردم غرب افغانستان صورت حقیقی کمونیسم و شعارهای جامعه مردم سالار، بدون طبقه و مترقی را نشان داد.

برگی از تاریخ افغانستان؛ قیام 24 حوت افشای صورت حقیقی کمونیسم

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ بازسازی ساختمان، 42 سال پیش در 24 حوت (اسفند) سال 1357 حدود یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحت تاثیر آن مردم ولایت هرات علیه استبداد دولت کمونیستی و دست نشانده غرب قیام کردند.

خیزش مردمی ولایت هرات که از روستاها و شهرستان های مرکز این ولایت شروع شد، نخستین قیام گسترده مردمی علیه دولت کمونیستی وقت این کشور بود که با وجود سرکوب و شهادت هزاران نفر پایه گذار قیام های بعدی و در هم شکسته شدن ارتش تا دندان مسلح شوروی و شکست ابر قدرت شرق در افغانستان شد.

این قیام صبح پنجشنبه در حالی رخ داد که در اردیبهشت سال 1357 دولت وقت افغانستان با پشتیبانی شوروی و سرکوب گسترده، مستقر شده بود و مردم از شهرستان ها و روستاها بسوی هرات رهسپار شدند.

کشتار گسترده رژیم کمونیستی وقت، اما نتوانست آتش خشم مردم را خاموش کند و سپیده دم روز بعد نیز مردم با صدای تکبیر الله اکبر بار دیگر به خیابان ها ریختند و با ملحق شدن جمعیت مردمی که از دیگر شهرستان ها به آنها پیوسته بودند حتی پیروز شدند تا بخش هایی از شهر را نیز تصرف نمایند.

بیم پیشروی بیشتر نیروهای مردمی سبب شد تا دولت کمونیستی علاوه بر تشدید سرکوب مسلحانه حملات هوایی را نیز علیه مردم افزایش دهد؛ بنابراین هواپیماهای بیشتری از پایگاه هوایی شیندند ولایت هرات برای قتل عام مردم پرواز می کرد و و این حملات شمار شهدا را به شدت افزایش داد، به طوری که بعضی آمار مجموع شهدای این قیام که به مدت پنج روز ادامه داشت را بین 24 هزار تا 26 هزار شهید اعلام می نمایند.

کشتار مردم با سرکوب قیام خاتمه نیافت و دولت دست نشانده شوروی بازرسی خانه با خانه را شروع کرد. حتی کسانی را که احتمال دخیل بودن آنها در این قیام وجود داشت به شهادت رساندند و گورهای دسته جمعی از پیکر شهدای این قیام پر شد.

قیام 24 حوت در هرات علاوه بر زمینه سازی قیام های بعدی، برداشته شدن نقاب کمونیسم و افشا شدن صورت حقیقی آن بود که با کشتار گسترده مردم نشان داد که شعارهای جامعه مردم سالار، بدون طبقه و مترقی آنان دروغی بیش نبوده است.

تشدید اعتراضات گسترده مردمی، رژیم کابل را بر آن داشت تا برای بقای خود دست به دامان شوروی گردد و بدین ترتیب در 6 جدی (دی) سال 1358 چندین هزار از نیروهای ارتش سرخ با تجهیزات جنگی سنگین از جمله 100 دستگاه تانک T-60، جنگنده های میگ 21 و 23 و S-U، نفربرهای M-16 و 36 فروند هلیکوپتر جنگی پیشرفته M-I24 خاک افغانستان را اشغال کردند.

با این حال اعزام نظامیان و تجهیزات سبک و سنگین جنگی بیشتر نیز نتوانست بر عقیده و روحیه استعمارستیزی مردم مسلمان افغانستان فائق آید و اشغال این کشور توسط شوروی نیز مانند قدرت های پیش از آن دوام زیادی نیاورد.

انتها ارتش سرخ شوروی با متحمل شدن تلفات 50 هزار نفری و خسارت های سنگین اقتصادی پس از 9 سال و 50 روز حضور در این کشور بدون کوچک ترین دستاورد نظامی و سیاسی، مجبور به ترک خاک افغانستان شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "برگی از تاریخ افغانستان؛ قیام 24 حوت افشای صورت حقیقی کمونیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگی از تاریخ افغانستان؛ قیام 24 حوت افشای صورت حقیقی کمونیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید