توجه به پیشگیری به جای درمان در طرح پزشک خانواده

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، خبرگزاری خبرنگاران-پژوهشگر حوزه سلامت، یکی از رویکرد های مهم پزشک خانواده را توجه به پیشگیری محوری و سلامت محوری در مقابل درمان محوری و بیمار محوری دانست.

توجه به پیشگیری به جای درمان در طرح پزشک خانواده

به گزارش خبرگزاری وبلاگ بازسازی ساختمان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،محمد بختیاری گفت: نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده، زمینه دسترسی افراد به خدمات نظام سلامت را با توجه به سطوح تعریف شده و در قالب مسیری معین فراهم می نماید، به گونه ای که مردم برای دریافت خدمات بهداشتی سطح اول به پزشک خانواده مراجعه می نمایند و در صورت احتیاج برای دریافت خدمات تخصصی به سطوح بعدی ارجاع داده می شوند.

پژوهشگر حوزه سلامت اضافه کرد: پزشک خانواده در جهان نیز دارای سابقه طولانی است و بسیاری از کشور های پیشرفته مانند آمریکا، انگلستان و کانادا از آن بهره برده اند، بعلاوه سازمان جهانی بهداشت، با توجه به دستاورد های مثبت پزشکی خانواده، آن را به عنوان مرکز کوشش های جهانی برای بهبود کیفیت، اثربخشی، برابری و کاهش هزینه در نظام های سلامت تلقی نموده است.

محمد بختیاری تاکید نمود: این گفته حکیم زکریای رازی که مریض باید از میان اطبای موثق به یک تن اقتضا ورزد، زیرا کسی که نزد پزشکان متعدد برود، محتمل است که در معرض خطای هر کدام از آن ها واقع گردد، اما یک طبیب خطایش در جنب صوابش بسیار اندک باشد مصداق شاخص آن است که پزشکی خانواده ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد.

پژوهشگر حوزه سلامت گفت: بر اساس قوانین و مقررات کشور، گسـترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجـاع از وظایف دولت است به طوری که در برنامـه پنجم و ششم توسعه نیز بر نظام جامع و همگانی خدمات سلامت با موضوع پزشـک خانواده تأکید شده است.

محمد بختیاریاضافه کرد: با اینحال اجرای کامل طرح پزشک خانواده در ایران در حدود دو دهه به مانند یک آرزوی محقق نشده است و با نگاهی به تجربه کشور های پیروز در اجرای طرح پزشک خانواده می توان گفت این طرح در ایران هنوز تا اجرای کامل راه بسیار زیادی پیش رو دارد.

پژوهشگر حوزه سلامت تاکید نمود: پزشک خانواده را می توان به عنوان یکی از مصادیق نگاه اجتماعی و نه فقط درمانی به مسئله سلامت محسوب کرد؛ مراقبت های مداوم، همه جانبه و با توجه به جوانب مختلف همچون زمینه های اجتماعی از ویژگی های پزشکی خانواده است.

محمد بختیاری گفت: بعلاوه در این رویکرد، پیشگیری محوری و سلامت محوری در مقابل درمان محوری و بیمار محوری، اقدامات و مداخلات رفتاری در مقابل مداخلات تهاجمی و درمانی، تمرکز ارائه خدمت بر افراد سالم و در مراحل اولیه بیماری به جای اقدامات پرهزینه تشخیصی درمانی در مراحل پیشرفته تر بیماری، و ریشه یابی بیماری در محیط زیست اجتماعی و ... در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

پژوهشگر حوزه سلامت اضافه کرد: در این رویکرد با توجه به اینکه نظام پرداخت به ارائه دهندگان نیز مبتنی بر تعداد افراد تحت پوشش و متناسب با کیفیت و نتایج خدمات ارائه شده خواهد بود و نه تعداد خدمتی که ارائه می گردد، می توان گفت که منافع ارائه دهنده خدمت با گیرنده خدمت همسو خواهد شد.

محمد بختیاری توضیح داد: در نهایت اینکه با شناخت کافی ارائه دهندگان خدمت درباره تاریخچه وضع سلامتی افراد، احتیاج به تکرار خدمات و ارائه خدمات غیر ضروری کاهش می یابد. باوجود اینکه این طرح در مرحله اجرا هزینه هایی دارد، اما در بلند مدت باعث صرفه جویی در هزینه های سلامت خواهد شد؛ با این حال منابع سلامت در کشور ما به حوزه های درمانی جهت دهی شده است که چاه طویلی است که هرچه در آن پول ریخته گردد، پر نخواهد شد.

پژوهشگر حوزه سلامت گفت: فقدان برنامه جامع، تغییر رویکرد در دوره های مختلف مدیریتی، درمان محوری و مسائل فرهنگی را می توان از دلیل های پیشرفت نکردن برنامه پزشکی خانواده در ایران دانست.

محمد بختیاری اظهار داشت: با توجه به تاثیری که اجرای این برنامه بر مدیریت بهتر نظام سلامت خواهد داشت، ضروری است به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد و به دلیل گستردگی ابعاد برنامه پزشکی خانواده، ضروری است در دستور کار سطوح بالای دولت و نه فقط وزارت بهداشت قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "توجه به پیشگیری به جای درمان در طرح پزشک خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به پیشگیری به جای درمان در طرح پزشک خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید