رییس اتاق ایران از رسیدن نرخ اشتغالزایی بخش خصوصی به 84 درصد خبر داد

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، تهران (پانا) - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت با وجود همه مصایب و دشوارهای بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی و شرایط اقتصاد کشور نرخ اشتغالزایی توسط بخش خصوصی طی 10 سال گذشته از 77 به 84 درصد رسیده است که نشان دهنده افزایش اشتغالزایی مبتنی بر اقتصاد مردمی است.

رییس اتاق ایران از رسیدن نرخ اشتغالزایی بخش خصوصی به 84 درصد خبر داد

غلامحسین شافعی عصر امروز در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: اقتصاد کشور در سال 1398 نسبت به 2 سال قبل از آن 11 درصد کوچکتر شده اما برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد کشور طی سال گذشته میزان استهلاک سرمایه از میزان سرمایه گذاری بیشتر بوده است.

وی با تاکید بر این که باید شرایط تحریم کشور را مدنظر داشته باشیم ادامه داد: 15 سال از سند چشم انداز توسعه می گذرد اما براساس آمار رسمی کشور، ایران در شاخصهای بهداشتی، آموزشی و رفاه اجتماعی در میان 24 کشور در رتبه 16 واقع شده است در حالی که براساس سند توسعه باید رتبه نخست را به دست می آورد.

رییس اتاق ایران گفت: با این اوصاف راه سختی برای رسیدن به اهداف سند توسعه در پیش داریم و باید خود را برای رسیدن به این توسعه و تحقق اهداف سند مزبور آماده کنیم.

شافعی، خراسان رضوی را دارنده رتبه برتر از نظر عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: کسب برخی شاخصها مانند برگزاری منظم جلسات شورا، انطباق زمان جلسات با تغییر زمانی مصوب، حضور ریاست شورا در نشستها و رعایت معیارهای بخش خصوصی از جمله مواردی است که در ارزیابی این شورا مدنظر قرار گرفته است.

وی به مشکل قطع گاز صنایع در زمستان اشاره و گفت: با این که امسال زمستان سردی نداشتیم اما گاز و برق صنایع سیمان و فولاد برای چند هفته قطع شد اما اگر به واقع سرمای هوا افزایش می یافت شرایط صنایع چگونه می شد؟

رییس اتاق ایران با اشاره به قرارداد هشت ماهه شرکت گاز با صاحبان صنایع سیمان و فولاد گفت: اگر ماده های 25 و 11 قانون بهبود فضای کسب و کار پیرامون قراردادهای واحدهای تولیدی سیمان استان با شرکتهای گاز و فرآورده های نفتی در مجلس مصوب و ابلاغ شده است چگونه است که این شرکتها از قانون تبعیت نکرده و قراردادهای هشت ماهه برای تامین سوخت صنایع منعقد و در تامین سوخت آنها محدودیت ایجاد می کنند.

شافعی افزود: اگر قرار است شورای تامین پیرامون قطع گاز صنایع در فصل زمستان تصمیم بگیرد چرا شرکت گاز محدودیت ایجاد می کند و چه کسی یا نهادی مسوولیت نظارت بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار پیرامون قراردادهای کارخانجات را برعهده داد؟

وی نظارت بیشتر بر حسن اجرای قوانین و حمایت از بخش تولید در راستای تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب را خواستار شد.

عضو هیات کنندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرکتهای دولتی انحصاری مثل شرکتهای برق و آب نباید این حق را داشته باشند که متن قرارداد با بخش خصوصی را به مصرف کننده تحمیل کنند به عنوان مثال به طرف مقابل قرارداد گفته شود که ما فقط هشت ماه گاز شما را تامین می کنیم.

محمدحسین روشنک افزود: کمبود سوخت در ایران را نباید پای برجام و آمریکا گذاشت و باید کنندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت سوال کنند که چرا در کشوری که مخزن فرآورده های نفتی است باید کمبود سوخت وجود داشته است.

وی اضافه کرد: صنایع سیمان و فولاد، پایه اصلی صنعت ساختمان و بسیاری از صنایع وابسته به ساختمان سازی هستند و توقف تولید آنها در زمستان به دلیل کمبود گاز، دهها صنعت دیگر را دچار رکود کرده و به اشتغال و کسب و کار مردم لطمه می زند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رییس اتاق ایران از رسیدن نرخ اشتغالزایی بخش خصوصی به 84 درصد خبر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس اتاق ایران از رسیدن نرخ اشتغالزایی بخش خصوصی به 84 درصد خبر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید