سه دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می نماید

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان به نقل از ستاد اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)، اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص)، دانشمندی که تقریباً یک سال پیش اولین واکسن کرونا را ساخت، اخیراً در خصوص سویۀ تازه ویروس کرونا و نحوه مقابله با آن به وسیله تزریق دوز یادآور واکسن در سراسر دنیا صحبت نموده است.

سه دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می نماید

شاهین در مصاحبه با اشپیگل گفت: اومیکرون گونه ای غیرمنتظره بود. جهش ویروس ها در کل اتفاقی طبیعی است، اما سویۀ تازه سارس کووید 2 با کمال تعجب خیلی زود رخ داده است.

وی گفت: وقوع این سویۀ تازه را تا یک سال دیگر انتظار نداشتبم اما اکنون این سویه در بین ما است.

شاهین گفت: در ابتدا معین نبود که آیا این سویه به راحتی می تواند از سیستم ایمنی فرار کند یا خیر. اما خوشبختانه معین شد که اومیکرون سویهای با فرار ناقص است که اصولاً با واکسیناسیون قابل کنترل است.

شاهین اظهار کرد: ما برنامه هایی برای یافتن پاسخ به این جهش داریم و از بهار سال پیش برای مقابله با سویه های تازه این ویروس آماده شده ایم. بر اساس داده های اولیه مطالعه آنها، افرادی که حداقل سه دوز واکسنِ بایوانتک را دریافت نموده اند، اکنون باید به خوبی در برابر سویۀ اومیکرون محافظت شوند.

وی اعلام نمود: سه دوز به طرز قابل توجهی این سویه را خنثی می نماید. داده های بیشتر مطالعۀ ما قدرت حفاظت سه دوز واکسن و طول زمان اثربخشی آن را نشان خواهند داد.

برگزیدۀ جایزۀ مصطفی (ص)، ضمن تصریح مراحل این مطالعه، گفت: اولین کاری که ما در آزمایشگاه انجام می دهیم آنالیز چگونگی مهار ویروس ها و جذب آنها به سلول ها به وسیله آنتی بادیها است. اگر آنتی بادیها این کار را به خوبی انجام دهند، از عفونت و در نتیجه بیماری در هر سطحی جلوگیری می نمایند.

شاهین ادامه داد: دومین مؤلفه ای که ما آنالیز می کنیم، عملکرد حافظه سیستم ایمنی به وسیله سلول های T است. حتی در غیاب آنتی بادی ها، حافظه خوب ایجاد شده به وسیله واکسیناسیون موجب مبارزۀ موفقیت آمیز سلول های T با ویروس پس از عفونت می گردد. در خصوص اومیکرون، ما معتقدیم سلول های T باید تا حد زیادی موثر باشند. بنابراین محافظت خوبی در برابر بیماری شدید وجود دارد، حداقل به طور موقت.

شاهین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی افراد چه مدت پس از دریافت دوز دوم احتیاج به تزریق دوز یادآور دارند، گفت: اگر اومیکرون به توسعه خود ادامه دهد، که به نظر می رسد این طور باشد، ارائه واکسن یادآور پس از سه ماه از لحاظ علمی منطقی خواهد بود.

شاهین بعلاوه اعلام نمود: اگر سویۀ اومیکرون همچنان غالب باشد، برای افرادی که دوز سوم را دریافت می نماید، تزریق دوزی دیگر در تابستان مورد احتیاج خواهد بود.

وی اظهار کرد: با این حال، دوز چهارم نیز می تواند واکسنی باشد که با سویۀ اومیکرون سازگار شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کفایت تزریق دوزهای یادآور با واکسن فعلی و عدم احتیاج به یک واکسن سفارشی پاسخ داد: ما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اومیکرون غالب می گردد و پس از آن شرایط بالینی چگونه است. پاسخ به همه این سوالات چند هفته دیگر طول خواهد کشید.

شاهین در خصوص اومیکرون گفت: در چند روز گذشته غرق در این فکر بودم که چرا ما باید در حال حاضر شاهد سویه ای مانند اومیکرون باشیم؛ چه چیزی باعث ایجاد این سویه شده است. اوایل سال گذشته نگران افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، بودم.

وی ادامه داد: به نظر من این دقیقاً همان اتفاقی است که برای اومیکرون افتاد: ویروس توانست فرایند تکامل طولانی مدت خود را در گروه کوچکی از افراد طی کند.

شاهین در پاسخ به این سوال که آیا این سویه تنها تصادفی ناخوشایند بود یا اینکه چنین گونه های به شدت جهش یافتهای تهدیدی دائمی هستند، پاسخ داد: مطمئناً ممکن است به دفعات بیشتر اتفاق بیفتد. اساساً به این صورت است که با شیوع اومیکرون، سویۀ ویروسی که بعد از آن می آید باید چیز تازهی برای جهش به نسل بعدی داشته باشد. در این صورت ما دائماً با یک پاتوژن تازه روبرو خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سه دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید