دلیل آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، امروزه استفاده از پکیج و شوفاژها برای گرمایش محیط به یک امر عادی تبدیل شده است و تقریبا همه از آن استفاده می نمایند. از این جهت شناخت هریک از بخش های مهم شوفاژ و همین طور آگاهی از چگونگی عملکرد آن ها یکی از موضوعاتی است که برای افرادی که از این وسیله استفاده می نمایند ضروری است. هرکدام از شیرهای شوفاژ دارای کاربردهای مختلفی هستند و به منظور انجام کارهای مختلف طراحی شده اند. برای مثال شیر پایین رادیاتور شوفاژ را درنظر بگیرید. خیلی از افراد نمی دانند که کاربرد این شیر چیست و اصلا به چه دردی می خورد. اما اگر شما با تمام وظایف هرکدام از شیرهای رادیاتور آشنایی داشته باشید، خیلی ساده می توانید در زمان بروز مسائل، دلیل را تشخیص دهید و برای تعویض شیر شوفاژ اقدام کنید.ممکن است این سوال برای بعضی کاربران پیش بیاید که اصلا شیر پایین رادیاتور چیست؟ با ما همراه باشید تا به آنالیز این موضوع و آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ و مسائل رایج آن بپردازیم.

دلیل آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای لوله کشی شوفاژ ساختمان

شیر پایین شوفاژ رادیاتور چیست؟

شیر پایین رادیاتور وظیفه تنظیم مقدار آب در رادیاتور را برعهده دارد و آب را به سمت پکیج یا موتورخانه راهنمایی می نماید. به شیر پایین رادیاتور، شیر رفت و برگشت هم گفته می گردد. این شیر خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد. به همین علت خیلی از افراد نمی دانند کاربرد آن چیست و به اشتباه آن را می بندند درصورتی که این کار کاملا اشتباه است.

بیشتر اوقات ممکن است متوجه این موضوع شوید که بعضی از رادیاتورها خیلی داغ هستند و بعضی دیگر گرمای کمتری فراوری می نمایند. افراد اغلب فکر می نمایند این مشکل به خاطر رادیاتور است که البته ممکن است همین طور هم باشد. اما بیشتر وقت ها شما می توانید با زیاد کردن شیر برگشت رادیاتورهایی که خیلی داغ هستند، یاری کنید آب به پکیج برگردد.

در این صورت آب وارد رادیاتورهای دیگر می گردد تا آن ها هم توانایی فراوری گرمای بیشتری داشته باشند. این کار یاری می نماید آب بیشتری در محیط پکیج باقی بماند و پکیج بتواند رادیاتورهایی که خیلی فاصله دارند را هم گرم نمایند.

پس باید بدانید که این شیر می تواند مقدار گرمای موجود را تنظیم کند و گرما را بین رادیاتورهای مختلف تقسیم کند. این کار باعث می گردد که تمام رادیاتورها به یک میزان گرم باشند نه این که یکی از آن ها خیلی داغ و یکی دیگر کمتر داغ باشد.

کاربرد شیر رفت و برگشت رادیاتور چیست؟

شیر پایین رادیاتور که به آن زانویی هم گفته می گردد، یکی از شیرهای مهم سیستم گرمایشی شوفاژ است. این شیر نقش برقراری تعادل جریان آب در رادیاتورها را دارد. شیر رفت و برگشت هم چنین وظیفه مراقبت از جریان آب در گردش در شوفاژها را برعهده دارد و از این طریق گرمای متعادلی را در سطح رادیاتورهای خانه تشکیل می دهد. کاربرد شیر رفت و برگشت رادیاتور شامل موارد متعددی است که در زیر آورده ایم:

  • با تنظیم شیر پایین رادیاتور می توان سرعت گرم شدن تمامی رادیاتورهای منزل را تنظیم کرد.
  • می توانید با کاهش مقدار برگشتی آب در یک رادیاتور، کاری کنید که رادیاتورهای متصل نماینده زودتر گرم شوند.
  • شیر رفت و برگشت رادیاتور، مقدار آب برگشتی به سمت پکیج یا موتورخانه را تنظیم می نماید. بعضی تصور می نمایند که این شیر کاربردی ندارد و به خاطر همین آن را می بندند.
  • اگر یک رادیاتور فاصله دورتری از موتورخانه یا پکیج دارد و دیرتر گرم می گردد، می توانید با تنظیم فشار خروجی و ورودی سایر رادیاتورها، گرمایش آن را تسریع بخشید.
  • شیر برگشت رادیاتور وظیفه تعادل آب و دما را برعهده دارد. به خاطر همین گاهی اوقات علت گرم نشدن شوفاژ مربوط به وجود ایراد در این قطعه است.

علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟

شاید تا به حال آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ خود را مشاهده نموده باشید و نگران شده اید که منشا این اتفاق چیست؟ این مشکل ممکن است تا حدی برایتان نگران نماینده باشد. بعضی وقت ها هم مشکلان آن قدر شدید هستند که شاید احتیاج باشد شیر شوفاژ را عوض کنید. موارد متعددی ممکن است در آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ دخیل باشند که ما مهم ترین آن ها را در زیر آورده ایم:

  • ترک خوردن شیر رادیاتور

بعضی وقت ها ممکن است آب دادن شیر پایین رادیاتور به خاطر ترک خوردن بدنه شیر باشد و همین موضوع هم باعث ایجاد نشتی می گردد. باید شیر رادیاتور را حین وجود این مشکل چک کنید که اگر بدنه شیر ترک داشت خیلی سریع آن را تعویض کنید تا برای رادیاتور مشکل پیش نیاید. درصورت ترک خوردن شیر، باید شیر شوفاژ را هرچه زودتر عوض کنید.

  • عرق کردن لوله ها، علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ

ممکن است گاهی اوقات، علت نشتی شیر رادیاتور به خاطر عرق کردن لوله ها باشد. اما این اصلا موضوع نگران نماینده ای نیست. بهتر است در زمان نشتی، لوله ها را مورد آنالیز قرار دهید و اگر مشاهده کردید که به خاطر عرق کردن لوله ها نشتی وجود دارد و بعد از مدتی قطع شد، با یک دستمال لوله ها را خشک کنید تا از این مشکل جلوگیری گردد.

  • باز و بسته کردن زیاد

باز و بسته کردن زیاد شیر رادیاتور هم می تواند علتی بر این اتفاق باشد. ممکن است شما شیر رادیاتور را زیاد باز و بسته کنید و این موضوع باعث می گردد مغزی شیر به مرور خراب شده و آب از آن عبور کند. برای رفع این مشکل باید مغزی شیر را عوض کنید تا مشکل حل گردد.

  • شل شدن اتصالات

آخرین علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ به خاطر شل شدن اتصالات است و به همین علت است که آب به بیرون درز پیدا می نماید و پخش می گردد. در این صورت باید آنالیز کنید و پس از این که اطمینان حاصل کردید، با یک آچار مناسب اتصالات را محکم کنید. اگر به نوار تفلون احتیاج داشتید باید دور لوله ها را با نوار تفلون بپیچید تا از نشتی آن ها به طورکامل جلوگیری کنید.

چگونه آب شوفاژ رادیاتور را قطع کنیم؟

یکی از ضروری ترین و اصلی ترین کارها با تغییر هر فصل به منظور تعدیل هوای منزل، از کار انداختن رادیاتورها و بستن شوفاژ و پکیج است. با بستن شوفاژ و پکیج می توان از جریان پیدا کردن آب گرم در آن جلوگیری کرد و جلوی گرم کردنش را گرفت. شاید از خود بپرسید چگونه آب شوفاژ رادیاتور را قطع کنیم؟ همان طور که می دانید بستن شوفاژ پکیج کار آسانی است و تنها با بستن شیر خروجی و شیر پایین رادیاتور شوفاژ قابل انجام است. اگر شیر پایین شوفاژ را ببندید، از خروج آب جلوگیری می کنید و قطعا شیر آب ورودی نیز غیرفعال خواهد شد.

رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ

خیلی از نشتی های شوفاژ به نشتی شیر رادیاتور مرتبط می گردد. همان طور که می دانید هر رادیاتور دارای یک شیر رفت و برگشتی یا زانو رادیاتور است. به طورمعمول برای استفاده از رادیاتور یا بستن آن، به شیر پایین کاری نداریم و شیر بالا را باز و بسته می کنیم. بیشتر نشتی ها در شیر بالای رادیاتور است که ممکن است احتیاج باشد برای رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ، کل شیر را تعویض کنید.

نشتی از اتصالات رادیاتور یا لوله و اتصالات نزدیک به شیر هم از موارد رایجی است که رخ می دهد. این مشکل بیشتر به خاطر فشار آوردن به رادیاتورها آشکار می گردد و به خاطر کثیف بودن آب شوفاژ ممکن است به صورت اتوماتیک آب بندی گردد. اما اگر نشتی شیر رادیاتور و اتصالاتش رفع نشد، حتما برای رفع نشتی شیر رادیاتور و شوفاژ اقدام کنید.

چون در سیستم های پکیجی باعث افت فشار پکیج و در سیستم های موتورخانه ای باعث هواگرفتن کل سیستم شوفاژ می گردد. برای رفع این نشتی ها باید اول شیر فلکه شوفاژ به طورکامل قطع گردد تا بتوان شیر و لوله رادیاتو و شوفاژ را تعمیر کرد.

نحوه تنظیم شیر پایین رادیاتور چگونه است؟

به صورت کلی سه دسته شیر در رادیاتور وجود دارد که تنظیم شیر پایین رادیاتور به منظور خروج آب گرم یا تخلیه رادیاتور در هنگام فصل گرما است. این شیرها به شیر زانویی رادیاتور هم معروف هستند. دانستن نحوه تنظیم شیر پایین رادیاتور و انجام آن وقتی اهمیت پیدا می نماید که شما می خواهید دمای رادیاتور را تغییر دهید یا عملکرد رادیاتور را برای طولانی مدت متوقف کنید.

با بستن این شیر و کاهش مقدار خروجی آب آن باعث می شوید تا آب ورودی بقیه رادیاتورهای موجود در اطراف رادیاتور مربوطه خیلی زودتر به آن برسد و درنتیجه گرمای بیشتری را در خود نگه دارد. از آن جایی که در بعضی از محیط ها احتیاج کمتری به گرمایش ایجاد شده ناشی از رادیاتور است، از این طریق و با انجام تنظیم شیر پایین رادیاتور می توانید به گرمای موردنظر خود برسید.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره شیر پایین رادیاتور و آنالیز علت آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ صحبت کردیم. گفتیم که کاربردهای این شیر چیست و دانستیم که این شیر در روند تعمیر و هواگیری رادیاتور چه یاریی به ما می نماید. هم چنین درمورد علت های نشتی این شیر و راه های تعمیر و رفع آن صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله به دردتان خورده باشد. ممنون که تا سرانجام مقاله با ما همراه بودید.

منبع: آچاره

به "دلیل آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل آب دادن شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید