فرصت 4 روزه استخراج کنندگان رمز ارز برای ثبت قانونی دستگاه های ماینینگ

به گزارش وبلاگ بازسازی ساختمان، مدیرکل سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات دریافت مجوز استخراج رمزارز، گفت: فعالان صنعت ماینینگ تا پنجم بهمن ماه فرصت دارند با طی فرایند خوداظهاری نسبت به پرداخت حقوق و عوارض دولتی و دریافت گواهی پرداخت اقدام نمایند.

فرصت 4 روزه استخراج کنندگان رمز ارز برای ثبت قانونی دستگاه های ماینینگ

علیرضا هادی درباره فرایند قانونی شدن استخراج رمز ارز در ایران گفت: استخراج رمز ارز با تصویب نامه 58144 (13 مرداد سال 98) شکل قانونی به خود گرفت و پس از تصویب نامه هیأت وزیران صادره درخصوص ارائه فرصت برای خوداظهاری ماینرهای (دستگاه استخراج رمزارز) قاچاق موجود در کشور، با همکاری فعالانه گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بستر لازم برای فرآیند خوداظهاری در سامانه بهین یاب فراهم شده و امکان دریافت حقوق و عوارض دولتی از پنجم دی ماه 99 وجود دارد.

مدیرکل سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این که پنجم بهمن ماه فرصت ثبت نام متقاضیان، پرداخت حقوق و عوارض دولتی به سرانجام می رسد، گفت: فعالان این حوزه برای دریافت مجوز فعالیت از وزارت صمت و یا اعلام فهرست مراکز دارای جواز تأسیس استخراج رمزارز برای متقاضیانی که قصد واگذاری دستگاه ها را دارند تا پنجم اسفندماه فرصت دارند. آنها باید با بارگذاری مدارک موردنظر در سامانه بهین یاب، ماینرهای غیرقانونی یا ضبط شده خود را معین تکلیف نمایند.

او درباره صدور جواز تأسیس استخراج رمز ارز توضیح داد: صدور جواز تأسیس از 28 آبان سال گذشته شروع و تا به امروز 1380 فقره جواز تأسیس در سراسر کشور و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادرشده است تا متقاضیان بتوانند زیرساخت های مورداحتیاج مانند زمین، ساختمان، برق و ... را فراهم نموده و تجهیزات لازم را خریداری نمایند.

به گفته هادی، متقاضیان پس از آن با دریافت پروانه بهره برداری، امکان شروع فعالیت مجاز را دارند و در حال حاضر هیچ یک از متقاضیان پروانه بهره برداری را دریافت ننموده اند.

او درباره این که کدام کشورها اکنون برای استخراج بیت کوین در کشور مجوز دریافت نموده اند، گفت: صرفاً دارندگان شماره شناسه ملی اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی امکان دریافت مجوز در سامانه را دارند.

وی خاطر نشان کرد: البته بر اساس دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز که سال گذشته صادرشده، اشخاص غیرایرانی در قالب اشخاص حقوقی امکان سرمایه گذاری دارند که بر اساس اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه گذاران غیر ایرانی در این زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است.

45 درصد قراردادهای برق غیر یارانه ای در اختیار خارجی ها

به گفته مدیرکل سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود 45 درصد قراردادهای برق غیریارانه ای (با نرخ متوسط 9650 ریال برای هر کیلووات-ساعت) به میزان 140 مگاوات در زمینه استخراج رمز ارز، مربوط به سرمایه گذاران خارجی است.

او درباره این که متقاضیان کدام شهرها بیشتر درخواست مجوزها داشته اند گفت: متقاضیان در سراسر کشور جواز تأسیس دریافت نموده اند ولی در استان خراسان رضوی 251 فقره (18 درصد کل جوازها)، استان تهران، 148 فقره (11 درصد کل جوازها)، استان زنجان 109 فقره (8 درصد کل جوازها)، استان آذربایجان شرقی 108 فقره (8درصد کل جوازها) و استان آذربایجان غربی 95 فقره (7درصد کل جوازها) جواز تأسیس صادرشده است.

مدیرکل سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره مراحل ثبت نام گفت: صدور مجوز استخراج رمز ارز به صورت کاملاً الکترونیکی و به وسیله سامانه بهین یاب با سهولت در حال اجرا است و هیچ محدودیتی در این زمینه موجود ندارد.

هادی در پاسخ به این سؤال که آیا از خارجی ها هزینه برق اضافی دریافت می گردد، اضافه کرد: نرخ برق غیریارانه ای بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای این کار به نرخ متوسط صادراتی 965 تومان برای هر کیلووات - ساعت در نظر گرفته شده که بالغ بر 14 برابر نرخ برق صنعتی است. البته تخفیف های تعرفه ای فنی نظیر ولتاژ اتصال و تخفیف مصرف در ماه های غیرگرم نیز توسط وزارت نیرو اعمال می گردد که نرخ را در هشت ماه غیرگرم به 480 تومان (بیش از 7 برابر نرخ برق صنعتی) می رساند. تمام مصرف نمایندگان اعم از ایرانی و غیرایرانی مشمول پرداخت این نرخ برق غیررایانه ای هستند.

وی راه اندازی فرایند خوداظهاری که با پیگیری معاونت حقوقی رئیس جمهوری و همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اساس مصوبه هیئت وزیران اجرا شده را صرفاً یاری به فعالان اقتصادی این حوزه و برطرف مسائل آن ها در پفراینده های تعزیراتی تشکیل شده می داند.

او درباره مراحل کاری گفت: همه مراحل فرایند خود اظهاری در سامانه بهین یاب به صورت الکترونیکی انجام و حقوق و عوارض دولتی به صورت اتوماتیک محاسبه می گردد. متقاضی نیز می تواند مبلغ اعلام شده را به صورت الکترونیکی پرداخت کند.

هادی با اشاره به این موضوع که محدودیتی برای ثبت ماینرها وجود ندارد، اعلام نمود: هر فرد، هر تعداد ماینری که دارد را می تواند در فرایند خود اظهاری اعلام کند. اگر قبلاً از گمرک اطلاعات اقتصادی آن را گرفته باشیم امکان پرداخت حقوق و عوارض دولتی فراهم می گردد.

در غیر این صورت با گمرک مکاتبه نموده و اطلاعات اقتصادی مربوط به عوارض را از گمرک دریافت و در سامانه ثبت می کنیم تا امکان پرداخت حقوق دولتی فراهم گردد.

وی تأکید کرد: پس از اتمام فرآیند و صدور گواهی خود اظهاری، تمام قضات تعزیرات حکومتی امکان سنجش اصالت گواهی ها را بر اساس شناسه یکتای صادره در سامانه بهین یاب دارند و این کار قاضی را از استعلام فیزیکی اصالت گواهی و سرگردانی متقاضیان بی احتیاج می نماید.

مهلت تا 5 بهمن ماه

فرایند خود اظهاری در سرانجام وقت پنجم بهمن ماه سرانجام پیدا می نماید و فعالان این حوزه فقط تا این زمان فرصت دارند نسبت به پرداخت حقوق و عوارض دولتی و دریافت گواهی پرداخت اقدام نمایند. او درباره آخرین شرایط صدور مجوز در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا به امروز 1870 متقاضی برای دریافت مجوز ثبت نام نموده اند و 1380 مجوز صادرشده است. در حال حاضر هیچ یک از متقاضیان، پروانه بهره برداری برای استخراج قانونی بیت کوین دریافت ننموده اند.

واحدهای استخراج رمزارز پروانه بهره برداری ندارند

به گفته هادی بر اساس اعلام وزارت نیرو با 21 بنگاه به میزان 310 مگاوات قرارداد منعقدشده است که هفت واحد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند که برای هیچ یک پروانه بهره برداری در سامانه بهین یاب صادر نشده است. بیشتر دریافت نمایندگان جواز تأسیس از قبل، دستگاه های قاچاق داشته اند و پس از طی شدن مراحل خود اظهاری امکان دریافت پروانه بهره برداری خواهند داشت.

65 هزار دستگاه ماینینگ قانونی شد

او درباره شرایط خود اظهاری در سامانه بهین یاب اضافه کرد: تا به امروز دو هزار و 560 متقاضی در سامانه ثبت نام نموده و حدود 1536 مورد کارهای مربوط به پرداخت خقوق و عوارض دولتی و دریافت مجوز خود را نهایی نموده اند. تا به امروز 12 میلیارد تومان عوارض دولتی برای 65 هزار و 500 دستگاه از سوی متقاضیان پرداخت شده است. البته مجموع تعداد ماینرهای اظهارشده در فرآیند، 127 هزار دستگاه بوده که ضروری است دارندگان آنها مراحل پرداخت را به اتمام برسانند تا گواهی پرداخت را دریافت نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فرصت 4 روزه استخراج کنندگان رمز ارز برای ثبت قانونی دستگاه های ماینینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت 4 روزه استخراج کنندگان رمز ارز برای ثبت قانونی دستگاه های ماینینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید